Új szabályokat vezetett be csütörtök éjszaka a kormány az üzemanyagok értékesítésére. Ennek értelmében a nagy teherautóknak, kamionoknak már piaci áron értékesíthetik a dízelt a kutak. Az intézkedés az átlagautós nem érinti, de a szállítás magasabb költsége beszivárog a fogyasztói árakba. A csökkentett jövedéki adó okozta állami bevételkiesés pedig közvetve mindenkinek pénzébe kerül.
Több azonnali intézkedéssel igyekezett elejét venni a kormány az üzemanyag-ellátási zavar kialakulásának. Lényegében kettős árrendszert vezetett be. A 7,5 tonna feletti járművek a mezőgazdasági gépek kivételével már csak piaci áron tankolhatnak, akár magyarok, akár külföldiek. 3,5 tonna felett pedig a külföldiek is csak ilyen üzemanyagot tankolhatnak.
Ezt a szabályt március 13-ig csak azokon a kutakon kell alkalmazni, ahol a teherautók tankolására nagynyomású külön kútoszlop van. Március 13-tól viszont kizárólag ilyen kútoszlopból adható ki nem árstopos üzemanyag a korlátozásban érintett járműveknek.
E mellett a kormány az árstopos üzemanyagoknál a jövedéki adóból elengedett 20 forintot literenként. A 95-ös benzin jövedéki adója ezer literenként 115 000 forintról 95 000 forintra csökken, a dízelé pedig 105 350 forintról 85 350 forintra.
A Bank360.hu megvizsgálta, milyen hatással lesz egy átlagember és átlagautós életére.
1. Egy átlagautóst az intézkedés nem érinti, hiszen ő ugyanúgy az eddigi maximált, 480 forintos áron tankolhat, akár benzines a járműve, akár dízel. Változást maximum azok érezhetnek majd, akiknek az elmúlt napokban sokat kellett várni valahol a tankolásra a kialakult sorok miatt. Várhatóan mostantól megszűnnek a sorok, a hosszú hétvégén már kamionostop lesz, és mostantól nem éri meg minden külföldi kamionosnak, teherautósnak Magyarországon tankolnia, hiszen érdemben biztosan nem kapja olcsóbban a dízelt, mint máshol.
2. A nagy áruszállító teherautók, kamionokra eltörölt árstop azt eredményezheti, hogy a szállítási költségek megemelkednek a gyártásban és a kereskedelemben is. Ez éreztetheti majd a hatását a már egyébként is 8,3 százalékra felszökő inflációban. Ennek pontos mértéke nehezen kalkulálható, ráadásul az is kérdés, hogy ki mennyire lesz képes a drágább szállítást a fogyasztói árakban érvényesíteni.
3. Az árstopos üzemanyag jövedéki adójának csökkentése önmagában még nem okoz 480 forintnál alacsonyabb árat, hiszen ezzel valójában az üzemanyag-ellátásban résztvevő cégek veszteségének egy részét vállalja át az állam. Ezzel újabb lépést tett a hatósági és piaci ár közötti különbség okozta veszteség megosztásra. Valójában itt is egy rezsicsökkentés valósul meg, amikor az állam valamilyen módon finanszírozza az alacsonyabb árakat, legalábbis részben. Ez ebben az esetben az adó egy részéről való lemondás. Természetesen az adóbevételkiesésen keresztül ezt az intézkedést mindenki megfizeti, akár autós, akár nem. Mindezt azonban nem közvetlenül kell fizetnünk, nem jelenik meg a napi kiadásainkban.
4. A benzinkutasoknak nem lesz egyszerű az élete, különösen ott, ahol sok külföldi tankol, nagy forgalmú tranzitutak mentén, illetve a határ közelében. Ezt okozhat némi kellemetlenséget a hazai autósoknak is. Az ugyanis viszonylag egyszerű, hogy a 7,5 tonnánál nagyobb járműveket a nagynyomású, speciális töltőoszlopokhoz tereljék. Arra is figyelniük kell ugyanakkor, hogy a kisebb, de 3,5 tonnánál nehezebb külföldi járművek se tankolhassanak az árstopos üzemanyagból. Ez már nem lesz ilyen egyszerű, hiszen ezek – akárcsak tévedésből is – könnyen beállhatnak és tankolhatnak a normál kútoszlopoknál. A kutasoknak ráadásul innentől kettős nyilvántartást kell vezetni az eladott üzemanyagról, a piaci áron értékesítettért utólag ki kell fizetni a piaci beszerzési árat is a nagykereskedőnek – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
5. Az új intézkedések kisebb üzemanyagmennyiségnél lehetőséget adnak a trükközésre. Ha valakinek van 7,5 tonna feletti és alatti teherautója is (illetve mezőgazdasági gépe), akkor literenként kétszáz forintot is kereshet akkor, ha az olcsóbban tankolt dízelt átfejti a másik járművébe. Nyilván ezt nagyobb járműszámnál már problémásabb vagy nem is lehet megoldani, de nem lenne meglepő, ha egy-egy kisebb cég élne ezzel a lehetőséggel.