Az MBH Bank a jelenlegi néven már 2023. május óta működik, de a háttérben még korántsem teljes az egyesülés. Ennek a folyamatnak a következő állomása lesz szeptember végén, amikor a régi Budapest Bank, Takarékbank és MKB Bank felületeken is informatikai átállást hajtanak végre. A digitális szolgáltatások jelentős része ezért szünetelni fog szeptember 29. és október 3. között, emellett az ügyfeleknek fokozottan érdemes odafigyelni az esetleges csalási kísérletekre is, hiszen az adathalászok éppen az ilyen alkalmakat keresik.
Informatikai átállásra készülhetnek szeptember 29. és október 3. között az MBH Bank ügyfelei, ugyanerre az időszakra pedig bankszünnapot hirdetett a hitelintézet. Az átállás nem lesz sétagalopp, ugyanis a 2023. május 1-től jogilag és nevében már egy bankká váló három egykori tagbank, a Budapest Bank, az MKB Bank és a Takarékbank felületei technikailag most fognak egyesülni. Fontos, hogy az átállás nem egyformán fogja érinteni az ügyfeleket, attól függően eltérhet, hogy ki melyik tagbanktól került át az MBH Bankhoz.
Az átállás már szeptember közepén elkezdődött, néhány funkciót már szeptember 22-től érintenek az átállási munkálatok.
Mire számíthatnak a volt Budapest Bank ügyfelei?
A lakossági ügyfeleknek szeptember 29-én este 19 órától kell számítaniuk leállásra az elektronikus csatornáknál (mobilapplikáció és internetbank, Open API szolgáltatások, videóbank), emellett éjféltől szolgáltatáskiesést tapasztalhatnak a telefonos ügyfélszolgálat működésében. Az ATM-es tranzakciók azonban működni fognak, lehet pénzt felvenni és befizetni, illetve fizikai kártyával is lehetséges lesz a vásárlás.
Papíralapon utalni pénteken 12:30-ig lesz lehetőség, eddig lesznek ugyanis nyitva a bankfiókok. Elektronikus utalásra 19 óráig lesz lehetőség, ezután már csak az átutalások és beszedések fogadására lesz lehetőség. Interneten történő kártyás vásárlás jóváhagyásához push üzenet helyett SMS-ben érkező jelszó lesz szükséges.
Hétvégén, szeptember 30-án és október 1-jén jóformán az ATM-es tranzakciók és a kártyás fizetés lesznek elérhetőek, és ugyanerre kell számítani még október 2-án, hétfőn is. Ebben az időszakban nem lehet sem utalni, sem utalásokat fogadni. Október 3-án az összes szolgáltatás délben indul újra.
A volt Budapest Bank vállalati ügyfeleinek szintén 29-én este 19 órától kell számítaniuk az elektronikus csatornák leállására (Üzleti Terminál, Business ID). Arra érdemes figyelni, hogy az ATM-es készpénzbefizetés lehetőségét már két nappal korábban, szeptember 27-től kikapcsolják, készpénzfelvételre azonban továbbra lesz lehetőség. Csoportos beszedések indítására és fogadására már most sincs lehetőség, ezt a volt Budapest Bank felületeken szeptember 15-én kapcsolták le. Beszedések indítására 29-étől, deviza átutalásra pedig 28-ától nem lesz lehetőség a régi felületeken. A teljes lista itt található.
Mire számíthatnak a volt Takarékbank ügyfelei?
A volt Takarékbank ügyfeleinek a legtöbb elektronikus szolgáltatás szintén pénteken este 19 órától szünetel majd. Az ATM-es tranzakciók és a fizikai betéti- vagy hitelkártyával történő vásárlások továbbra is működni fognak, az internetes vásárlásoknál azonban fennakadásokra számíthatnak, itt ugyanis nem lesz lehetőség a BB-hez hasonlóan SMS-jelszóra váltani a push üzenet helyett.
Papíralapú utalást a volt Takarék ügyfeleinek is 12:30-ig, a fiókok zárásáig lesz lehetőség indítani, egyébként csak a forint átutalások és a beszedések fogadása lesz elérhető a bankszünnap idején. A volt Takarékbank ügyfeleinek nem lesznek elérhetőek a befektetési szolgáltatások.
Szeptember 30. és október 2. között az ATM-ek szolgáltatásait igénybe tudják venni az ügyfelek és fizikai kártyával tudnak fizetni a teljes időszak alatt. Az internetes vásárlások jóváhagyása egészen október 3-án délig korlátozottan működhet.
Mire számíthatnak a volt MKB ügyfelei?
Ugyanez igaz a volt MKB ügyfeleire is, szeptember 29. és október 3. között az internetes vásárlásoknál ők is tapasztalhatnak időszakos fennakadásokat, de az ATM-es tranzakciók és a fizikai kártyás vásárlásoknál nem kell ettől tartani. A régi lakossági és vállalati MKB-s felületek (Direct Bank, Vállalati Netbank, internetbank és mobilapplikáció, Open API) este 19 órától szünetelnek majd, ezen a napon azonban még elérhetőek lesznek a befektetési szolgáltatások és az utalások is tudják majd fogadni. Szeptember 30-tól viszont a többi tagbankhoz hasonlóan már csak néhány ATM-es tranzakció és a fizikai kártyás fizetés fog működni. Október 3-án déltől valamennyi szolgáltatás újraindul.
Érdemes felkészülni a csalókra
Az átállás miatt több lehet az adathalász kísérlet, több csaló próbálhatja meg valamilyen trükkel kiszedni az ügyfelekből a banki belépéshez szükséges felhasználónevet, jelszót vagy akár a bankkártya adatokat. Ezzel kapcsolatban az MBH Bank az alábbiakra hívja fel a figyelmet:
- a bankok soha nem küldenek olyan e-mailt vagy SMS-t, amellyel a mielőbbi bejelentkezést sürgetik,
- a bankok soha nem fenyegetik az ügyfeleket azzal, hogy zárolják valamelyik elektronikus csatornát,
- a bankok soha nem kérik, hogy telepítsünk valamilyen programot a telefonra vagy a számítógépre,
- a bankok soha nem kérnek sem belépési adatokat, sem bankkártya adatokat az ügyféltől.
Érdemes emellett arra is odafigyelni, hogy
- a bank internetes címét közvetlenül írjuk be a böngészőbe, ne csak rákeressünk, hiszen hamis URL-ekkel is megtéveszthetnek,
- ha nem .hu-ra végződik az oldal címe, zárjuk be a böngészőt,
- minden esetben érdemes elolvasni a banktól kapott üzenetet és ha gyanúsnak tűnik, semmiképp ne hagyjuk jóvá automatikusan,
- applikációs jóváhagyásnál minden esetben ellenőrizzük a tranzakciót,
- gyanús helyzet esetén hívjuk fel az ügyfélszolgálatot.
Az MBH Bankot e-mailben az ugyfelszolgalat@mbhbank.hu címen lehet keresni, vagy a 0-24 között hívható 06 80 350 350 telefonszámon. Külföldről a +36 1 373 3399 számon érhető el a bank.