A válság elmúltával ismét felélénkült itthon az autópiac, májusban 10 695 személygépkocsit értékesítettek a Datahouse adatai alapján. Az eladott autók száma így jóval meghaladja a tavalyi májusban, lezárások mellett értékesített 6471 gépkocsit, de a koronavírus előtti években tapasztalt tavaszi kiugrás még várat magára, ugyanis 2019 májusában még 3500-zal több autót adtak el az ideihez képest.
A Suzuki fölénye még a korábbiaknál is meggyőzőbb a kedvenc autók között, de a Fiat kiskategóriás modelljét is a lista előkelő helyén találhatjuk meg. A Bank360 körképe megmutatja, mekkora autóhitel segítségével lehet megvásárolni az itthoni népszerű modelleket, és a kölcsönből megvett autóknál mennyivel került a pénzügyi biztonságot nyújtó CASCO.
Ezek a kedvenc autómodellek
Az eladási lista élén a Suzuki két modellje szerepel, ha a január és a május közötti időszakot nézzük. A Vitara modellből már majdnem négyezer, az SX4 S-Crossból pedig 2750 darabot adtak el az év első öt hónapjában. A Swiftből is több, mint ezer darabot adott el a Suzuki, amivel még éppen ráfért a tízes listára. Ugyan a Fiat 500 elvesztette második helyét, de továbbra is szorosan a Suzuki modellek nyomában van. A Dacia Dusterből és a Skoda Octaviaból nagyjából kétezer autót adtak el már január és május között. A legnépszerűbb gépkocsik tízes listájára felfért még egy Ford, egy KIA, egy Toyota és a JEEP Renegade modellje.
Mekkora autóhitelt kell felvenni a legnépszerűbb modellekre?
Az itthoni kedvenc autók egyértelműen nem a felsőkategóriás modellekből kerülnek ki, azonban így sem kis összeg egy új kocsit megvenni. A Suzuki Vitara, az SX4 S-Cross és a Skoda Octavia ára a 7 millió forintot is meghaladja, az Octavia esetében már a 8 millió forint feletti összeg sem ritka. A Fiat 500 és Dacia Duster ennél olcsóbb, 4 millió körül már elérhető mindkét modell.
Az autók megvásárlásához segítséget jelenthet hitel felvétele, ha nem lenne meg az önerő. A Bank360 számítása 7 éves futamidejű hitelre vonatkozik, emellett legalább 250 ezer forintos jövedelemérkeztetés szükséges a példabeli hitelekre.
Összességében jókora tartozást jelentene a Suzuki modellek és a Skoda Octavia tisztán hitelből történő megvásárlása a Bank360 autóhitel kalkulátor alapján. A 7 millió forintot meghaladó hitelfelvétel már magasnak számít a nem lakáscélú hitelek között, így a törlesztőrészlet is 100 ezer forint felett alakul. A Fiat és a Dacia ára ennél alacsonyabb, nem haladja meg a havi 65 ezer forintos költséget a 7 éves futamidő során.
Mennyibe kerül a casco díja havonta?
H végre megszereztük a kinézett modellt, akkor is költenünk kell még rá, többek között a biztosítási díjakat is fizetni kell. Bár nem kötelező casco biztosítást is kötni a szabad felhasználású hitel mellett, de erősen ajánlott. A kötelező biztosítás díja nem tér el jelentősen a legkeresettebb autómodellek között, de a casco biztosításnál már nagyobbak a különbségek. A példában egy 40 éves budapesti férfit feltételeztünk, aki 20 éve szerezte meg a jogosítványát, és legalább 10 éve nem okozott kárt. Így a kgfb bonus/malus fokozata a lehető legjobb, B10-es, és az előző autójáról áthozott casco fokozata pedig szintén a legmagasabb. A casco bónusz fokozat egy adott gépkocsira vonatkozik, de például az autó eladása és a szerződés megszüntetése után át lehet vinni egy új kocsira is a fokozatot.
A legolcsóbb éves casco díjak 50 ezer és 80 ezer forint közötti összeget tesznek ki az öt legnépszerűbb gépkocsi esetében. A legolcsóbb a Dacia Duster éves díja, míg a Suzuki modelleknél 80 ezer forint feletti összeget kell évente fizetni. A Skoda Octavianal az éves casco díj csak 70 ezer forint a legolcsóbb ajánlat esetében, de előfordulnak ennél magasabb, akár 130 ezer forint feletti összegek is. A Dacia és a Fiat modell esetében nem csak a vételár, de a casco biztosítás díja is a legalacsonyabb a vizsgált modellek közül.