A lízingpiac utolérte a járvány előtti szintet, de ennek jelentős részt a finanszírozott eszközök drágulása áll a hátterében. A finanszírozásnak most lökést adhat a Széchenyi Lízing MAX elindulása.
Megjelent a Magyar Lízingszövetség második negyedéves jelentése, amelyben a gyengén induló első negyedév után már reményteljesebb eredményekről számoltak be a hazai lízingpiac legjelentősebb szereplői. A finanszírozott összeg 420,2 milliárdot tett ki, amely a Covid-járvány óta először érte el és haladta meg a 2019-es szintet, 20 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest. Az új szerződések volumene viszont 36 651-es darabszámmal majdnem 2020, az első Covid által sújtott év szintjére esett vissza. Továbbra is elmondható, hogy a lízing legnagyobb ügyfelei a kkv-k 75 százalékos részaránnyal, majd a lakosság és a nagyvállalatok következnek.
A növekedés egyrészt annak köszönhető, hogy az utóbbi években kisebb szerepet játszó ingatlanlízing 2022 második negyedévében óriásit ugrott. A korábbi, első féléves 3-5 milliárddal szemben idén közel 51 milliárd lett a teljesítmény. Ennek hátterében azonban egy nagy projekt áll. Ha ezzel korrigáljuk az első félévet, akkor is sikerült túlteljesíteni az előző éveket, de már csak 3-4 százalékkal. A másik ok az, hogy jelentősen emelkedett az eszközök vételára. Az ingatlan nélkül számított, szerződésenkénti bruttó eszközérték 2021-hez képest 20 százalékkal, 2020-hoz képest 34 százalékkal emelkedett.
Ismét csökkent a retail, azaz a személy- és kishaszonjármű finanszírozás összege. A 2021-es eredményeket nem sikerült megismételni kihelyezésben sem, itt 4 százalékos a visszaesés, míg darabszámban ez 21 százalék mínuszt tesz ki. Ennek hátterében elsődlegesen piaci okok vannak, hiszen az új autó forgalomba helyezések 11,4 százalékot estek az idei első félévben, míg a kishaszonjárművek piaca közel 24 százalékot veszített.
A magánszemélyek összes személygépkocsi vásárlásait tekintve 2021-hez képest gyengült a lízing szerepe: a használt autók esetében 2,5-ről 1,5 százalékra, az új járművek esetében pedig 32,8-ről 22,7 százalékra zsugorodott, így a finanszírozott összeg nagysága is kisebb lett. A flottafinanszírozás stabilnak mondható, mivel nagyjából darabszámban és finanszírozott összegben is hozza az előző év eredményét, enyhén alatta.
A hazai lízingpiac fontos és növekvő részét jelentik a mezőgazdasági gépek. Azonban itt is megfigyelhető, hogy míg a finanszírozott összeg 2021 első félévéhez képest 8 százalékot emelkedett, addig a volumen közel 200 darabbal csökkent. Ha az új gépeket vizsgáljuk, akkor a finanszírozott összeg 20 százalékkal növekedett, miközben a volumen gyakorlatilag stagnált. A használt gépek körében 15,86 milliárdról 13,31 milliárdra csökkent az érték az előző év azonos időszakához képest 20 százalékos volumencsökkenés mellett.
A nagyhaszonjármű tovább tudott nőni 2022-ben az előző évhez képest, és továbbra is őrzi második helyét a lízingpiacon belül. Míg a finanszírozott összeg 22 százalékkal 87 milliárdra emelkedett, addig volumenben is tudott 6 százalékot bővülni. Itt is kézzelfogható az eszközök árának emelkedése, azonban a forgalomba helyezések is jól alakultak, hiszen 24 százalékkal nőtt a nagyhaszon és 8,5 százalékkal a nehéz pótkocsik piaca. Nincs jelentős változás az építőipari gépek finanszírozásában, ahol az előző évhez képest alacsonyabb, mindössze 13,8 milliárd forint értékű volt a kihelyezések összege.
A kamatok emelkedése, a megugró költségek és számtalan egyéb tényező negatívan hatnak a piacra. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy vannak olyan programok, például Széchenyi Lízing MAX), amelyek a kis- és középvállalkozások finanszírozási kondícióit segítik. Előtérbe kerül a környezetkímélő, megújuló energiát használó, a környezetbarát eszközök finanszírozási igénye. Folyamatban van egy támogatott Zöld Lízing keretrendszer kidolgozása is – mondta Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.
Már hét cég kínálja a Széchenyi Lízing MAX-ot
A Széchenyi Kártya Program új termékei között a Széchenyi Lízing MAX augusztustól vált igényelhetővé, és egyre több cég száll be a finanszírozók közé. A KAVOSZ legfrissebb listája szerint közéjük tartoznak az alábbi társaságok: a Euroleasing Zrt., Merkantil Bank Zrt., OTP Ingatlanlízing Zrt., SG Eszközfinanszírozás Magyarország Zrt., Toyota Pénzügyi Zrt., Raiffeisen Corporate Lízing Zrt., CIB Lízing Zrt., Deutsche Leasing Hungaria Zrt.
A Széchenyi Lízing MAX-nál a finanszírozott összeg 1-400 millió forint között lehet, a nettó ügyleti kamat pedig a teljes futamidőre 3,5 százalék. Az állami kamattámogatás 9 százalékot tesz ki. A kezelési költség a lízing esetében is 2 százalék, a szerződéskötési díj pedig egyszeri 2,5 százalék, de maximum 2,5 millió forint. A lízing díj fizetésének megkezdésére a türelmi időt követően kerül sor, ami maximum 21 hónap. Törleszteni lehet havonta, negyedévente, évente, de akár szezonálisan is. Ha a fedezettség nem éri el az 50 százalékot, akkor magánszemély kezes bevonása kötelező.