Több tízezer forint az éves díja egy presztízs kártyának, az arany, platina, sőt újabban már valódi fémből készült bankkártyák mellé a bankok és kártyatársaságok persze rengeteg plusz szolgáltatást is adnak, amelyekért mégis megérheti kifizetni az extra díjakat. Ilyen például vásárlási biztosítás és azon belül az árgarancia, ami alapján ha később leakciózzák a drágán vett terméket, a vásárló visszakaphatja a különbözetet.
Nem volt még olyan ember, akit ne bosszantott volna fel, hogy megvásárolt valamit egy üzletben drágán, majd néhány nap, egy-két hét múlva látta, hogy ugyanaz az áru akciós lett, és sokkal olcsóbban is hozzájuthatna. A Black Friday idején és karácsony környékén futó akcióknál ez különösen gyakran megtörténhet. Várni vagy nem várni - az itt a kérdés. Ha vár a vevő, akkor azt kockáztatja, hogy elfogy a kiszemelt áru, vagy nem érkezik meg időben, ha nem vár, akkor meg lehet, hogy elmulasztja a még nagyobb leértékelést.
Most már szerencsére az ilyen dilemmákra is van megoldás, néhány bank kínál már olyan magas presztízsű bankkártyát, amelyikhez online vásárlási biztosítás is kapcsolódik. Ilyen például a Gránit Bank Mastercard Platina kártyája, de más bankok prémium kártyáival is működhet ez a szolgáltatás. A Mastercard honlapján bármi megnézheti, hogy az ő kártyájához kapcsolódik-e ilyen extra. Ha igen, akkor meg kell kötnie a biztosítást, és már él is a kedvezmény a vásárlásaira.
Mit tud a vásárlási biztosítás?
A kártyatársaság honlapja szerint alapvetően háromféle biztosítás kapcsolódhat az arany, platina, World és World Elite kártyákhoz. Az egyik a kiterjesztett garancia, amely azt jelenti, hogy a gyártói garancián felül plusz egy év jótállást vállalnak a bankkártyával vásárolt műszaki cikkek meghibásodása esetén.
A másik az online vásárlásokra vonatkozó árgarancia. Ez azt jelenti, hogy ha a vásárlás után 30 napon belül a kártyabirtokos ugyanazt a terméket egy másik webáruházban alacsonyabb áron is megtalálja, akkor a két termék közötti árkülönbséget visszatéríttetheti. A visszatérítés legalább 17500 forint értékű árunál érvényesíthető, és az árkülönbségnek is legalább 17500 forintnak kell lennie, a maximális árkülönbség, amit vissza lehet téríttetni, 700 ezer forint.
A harmadik szolgáltatás egy 30 napra szóló lopás és sérülés elleni biztosítás. Az online vásárlást követő 30 napon belüli lopás vagy a lakóhelyen véletlenül bekövetkező sérülés esetén a biztosító 700 000 forint összeghatárig visszatéríti a biztosítás által fedezett termék javításának vagy cseréjének költségeit, vagy visszautalja a termék eredeti árát a kártyabirtokos részére.
A drága kártya is megérheti a pénzét
Az olcsó bankkártyákhoz sajnos nem jár ilyen kiegészítő, csak a prémium kártyákhoz kínálnak ilyet egyes bankoknál. Ezek éves kártyadíja pedig általában több tízezer forint, sőt a legelitebb fém kártyáknál 150-200 ezer forint is lehet már az éves díj. A Gránit Bank Platinum kártyája viszonylag barátságos, évi 18900 forintos díjon vehető igénybe. Ezt az összeget persze csak annak éri meg kifizetni, aki él is azokkal az extra szolgáltatásokkal, amelyeket a borsos kártyadíjért cserébe adnak a bankok.
Ilyen szolgáltatás lehet az utasbiztosítás, amelyet főleg azok tudnak kihasználni, akik sokat utaznak külföldre, és elegendő a számukra a normál utasbiztosítás, egyéb kiegészítőkre például extrém sportokhoz kapcsolódó biztosításra nincs szükségük. Ha siet valaki, jól jöhet a repülőtéri biztonsági ellenőrzésnél a gyorsító sáv használata, ezt szintén sok reptéren egy arany vagy platina bankkártya felmutatásával ingyen igénybe lehet venni.
Egyes bankkártyákkal emellett a repülőtereken prémium váróterembe díjmentesen vagy kedvezményes áron be lehet menni, és ott ingyen fogyaszthat a kártyabirtokos ételt, italt. Emellett sok banknál az ilyen kártyákhoz egyéb szolgáltatások is kapcsolódnak, több ingyenes készpénzfelvétel, vagy kedvezményes jegyek, autóbérlési lehetőség bizonyos szolgáltatóknál. A Gránit Bank Mastercard Platin Kártyájával például a Művészetek Palotájában tartott előadásokra lehet kedvezményesen jegyet venni, a szünetben pedig meghívnak egy pezsgőre, aki pedig wellnessezni szeret, az az Aquaworldben kap extra kiszolgálást a kártyájával.
Pusztán a dombornyomásért nem érdemes fizetni
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) felmérései szerint egy átlagos bankszámla éves költségeiből komoly részt vihet el a bankkártya díja. Az biztos, ha csak annyit tud a bankkártya, hogy dombornyomott, és nem elektronikus, ezért nem érdemes egy huncut vasat sem pluszban kifizetni. A köztudatban még mindig él persze az a városi legenda, hogy a dombornyomott kártyát sokkal több helyen elfogadják, pláne ha külföldre megy az ember, de ez ma már nincs így. A dombornyomott kártyákat akkor fogadták el szélesebb körben, amikor a POS-terminálok még nem terjedtek el, és úgynevezett imprinteren vasalták le a kártyákat. Ott valóban szükség volt a domború számokra és adatokra, hogy a háromrétegű számlapapíron látszanak a levasalás után az adatok. Ilyen készüléket azonban a gyakorlatban már szinte sehol sem használnak, legfeljebb a több évtizedes filmekben láthatnak hasonlót a magyarországi bankok ügyfelei.
Az arany, platina és metál kártyáknál pedig alaposan utána kell járni, miért kérik el a bankok a sok tízezer forintos éves kártyadíjat. Aki ki tudja ezt használni, annak érdemes beruháznia egy ilyen kártyára, mert behozza számára az árát. Másnak viszont tökéletesen megfelelhet a legolcsóbb elektronikus alapkártya is, amit a bank kínál. Aki például viszonylag gyakran utazik külföldre,vásárol online, az a kedvezményeket tudatosan használva sokat spórolhat. A Gránit Bank Platinum normál kártyához képesti plusz költsége például már egy külföldi nyaralással visszajöhet, több külföldi úttal pedig már nyereséget termel azáltal, hogy fölöslegessé tesz más kiadásokat.