Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Kiderült, miért bírságolták meg a Ryanairt: a hatóság szerint nem is neki kell adóznia

2022-08-12|Frissítve: 2022-11-09

Közzétették a Ryanairt 300 millió forintra bírságoló fogyasztóvédelmi határozatot. Az indoklásból kiderül, hogy a légitársaság azért kapott rekordösszegű büntetést, mert a hatóság szerint olyan extraprofitadót, a légitársaságok hozzájárulását hárította át az utasaira, amit nem is neki kell befizetnie. 

 

A Fővárosi Kormányhivatal közzétette a fogyasztóvédelmi főosztálya által hozott határozatot, amiből kiderül, konkrétan milyen indokok alapján marasztalták el a Ryanairt, és szabtak ki rá 300 millió forint bírságot. A döntés indoklása irányadó lehet más cégek számára is abban, hogy a hatóság szerint mikor és hogyan nem lehet áthárítani az extraprofitadókként emlegetett új közterheket a repülővel külföldre utazókra - derül ki a Bank360.hu összefoglalójából.

 

Az extraprofitadók között bevezetett légitársaságok hozzájárulását a jogszabály szerint nem a légitársaságoknak kell befizetnie az államnak, ezért a Ryanair ezt az általános szerződési feltételeiben foglaltakra hivatkozva nem is háríthatja át az utasaira - így foglalható össze a kormányhivatal elmarasztaló határozatának indoklása.

 

A fogyasztóvédelmi eljárás azért indult a Ryanair ellen, mert a cég a július elejétől élő légitársaságok hozzájárulásának június eleji közzététele után arról értesítette az utasait, hogy azokra a foglalásokra, amelyek a jogszabály kihirdetése előtt történtek és június 30. utánra szóltak, beépíti az árba a 3900 forintos adót. Ha ezt az érintett utasok nem fogadták el, akkor törölték a foglalásukat, és a már befizetett árat visszatérítették nekik. 

 

A Ryanair a fogyasztóvédelmi eljárásban azzal érvelt: jogszerű volt a 3900 forintos extraprofitadó utasokra hárítása ebben az esetben, mert a vásárlók által a foglalás előtt elfogadott általános szerződési feltételekben szerepelnek az alábbiak:

  • “Önnek meg kell fizetnie minden kormányzati adót (beleértve, de nem kizárólagosan a légiforgalmi adót), amelyet a jegy ára tartalmazhat. A magasabb árú jegyeink általában tartalmazzák a kormányzati adókat, míg az alacsonyabb árú jegyek nem. Ha jegyének ára tartalmazza a kormányzati adókat, azt a foglaláskor az ár részletezésénél látni fogja”. 
  • „…a kormányzati adók folyamatosan változnak és a foglalást követően is bevezethetők. Ha valamely kormányzati adó a foglalást követően kerül bevezetésre vagy annak összege nő, indulás előtt meg kell fizetni az új adót (vagy a különbözetet). De úgy is dönthet, hogy nem utazik és kéri a foglalási költség teljes visszatérítését.”

 

A kormányhivatal szerint azonban a Ryanair tévesen keltette azt a látszatot a vásárlóknak küldött tájékoztatásában, hogy a kormányrendelet alapján ő lenne az extraprofitadó alanya, azaz neki kellene megfizetnie a légitársaságok hozzájárulását, és ezért az ÁSZF-je alapján jogszerűen átháríthatja azt a 2022. július 1-jén vagy azt követően induló járatok utasaira. A hatóság azt írja a döntésében: a kormányrendelet egyértelműen fogalmaz, amikor kimondja, hogy a földi kiszolgálást végző szervezet az extraprofitadó alanya, azaz a légitársaságok hozzájárulása megfizetésének kötelezettsége ezeket a vállalkozásokat terheli.

 

A hatóság határozata kimondja: a Ryanair ÁSZF-jében az szerepel, hogy a “jegyáraink nem tartalmazzák a külső felek által a szolgáltatásaink nyújtásáért (pl. repülőtéri és biztonsági, valamint karbantartási díjak) felszámított díjakat és költségeket. Az ezen szolgáltatásokért felszámított költségek minket terhelnek.” Márpedig a kormányhivatal álláspontja szerint ez azt jelenti, hogy a Ryanair az olyan “külső feleknél”, mint amilyen a magyarországi földi kiszolgáló partnere, felmerült költségeket kifejezetten átvállalja az utasaitól, tehát azt nem is háríthatja át rájuk jogszerűen.

 

A Bank360.hu szakértői szerint a kormányhivatal álláspontjából az következik, hogy hiába hívják ezt a közterhet légitársaságok hozzájárulásának, és hiába közölte azt a kormány a bevezetésekor, hogy ezt a légitársaságoknak kell megfizetniük, a Ryanair még akkor sem háríthatja át ezt az utasaira, ha vele a földi kiszolgáló cég megfizetteti. 

 

A Ryanair már bejelentette, hogy megtámadja a döntést, így azt már a jogorvoslati eljárások tisztázhatják, hogy:

  • a légitársaság az általa közvetetten megfizetett adót is átterhelheti-e az ÁSZF-je alapján az utasra?
  • a földi kiszolgáló cég által az utasok után befizetendő, a légitársaságra áthárított adó olyan költségnek, díjnak minősül-e, amit a Ryanair az ÁSZF-je nem építhet be a jegyárakra?

 

A Bank360.hu arra hívja fel a figyelmet, hogy a mostani döntés és annak majdani jogorvoslati eljárásának eredménye irányadó lehet az extraprofitadóban érintett többi ágazat és társaság, például a bankok, biztosítók és távközlési vállalkozások, számára is. Nem lenne meglepő, ha ez alapján a cégek módosítanák az ÁSZF-jüket.

 

A Ryanair már az általa "több, mint hülyeségnek" minősített adó bevezetése után közölte, hogy ennek járatritkítások és -megszüntetések lehetnek a következményei. Csütörtökön kiderült, hogy nyolc budapesti útvonalát megszünteti a cég az alábbi városokba:

  • Bordeaux
  • Bournemouth
  • Köln
  • Kaunas
  • Krakkó
  • Lappeenranta
  • Riga
  • Torino

 

Pénteken ezt hivatalosan is bejelentette a cég, egyértelműen az extraprofitadóval indokolva a lépését. A nyolc megszüntetett útvonalon felül az alábbi hétnél ritkítja a járatszámot:

  • Amman
  • Bristol
  • Pisa
  • Prága
  • Szófia
  • Tel-Aviv
  • Varsó

A változtatások a téli menetrendtől valósulnak meg. Az érintett utasok az ilyen szokásos módon értesítést kapnak erről a napokban, és vagy visszatérítik nekik a jegyárat, vagy más útvonalat kínálnak fel nekik.



 

 

 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Itt a válasz a repülőjegyadóra: 8 budapesti útvonalát bezárja a Ryanair
2022-08-11

Itt a válasz a repülőjegyadóra: 8 budapesti útvonalát bezárja a Ryanair

Megszünteti nyolc budapesti útvonalát a Ryanair, amely már a repülőjegyadó bevezetése után jelezte, hogy a plusz költségnek járatrikítások és -leállítások lehetnek a következményei.

Elolvasom
Benne van-e már az extraadó a Ryanair új jegyáraiban is?
2022-06-11

Benne van-e már az extraadó a Ryanair új jegyáraiban is?

Az új foglalásoknál fölösleges keresni a jegyenkénti plusz 3900 forintot a Ryanair és más fapados légitársaságok áraiban, de ez nem azt jelenti, hogy az új magyar adót ne építenék be az utazás költségébe.

Elolvasom
A Ryanair máris az utasokra terheli az extraprofitadót
2022-06-09

A Ryanair máris az utasokra terheli az extraprofitadót

Nem sokat hezitált azon a Ryanair, mit csináljon a kormány által az extraprofitadók között bevezetett légitársasági hozzájárulással. Ennek összegét máris az utasokra terheli. Ha ebből nem kérnek, akkor visszatéríti a jegy árát.

Elolvasom
Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut
2022-06-05

Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut

Megjelent az extraprofitadókról szóló rendelet. A repülések után 3900-9750 forintot kell fizetni, az értékpapírügyletekre 0,3 százalék lesz a tranzakciós illeték, és a Revolut is fizet. A cégautóadó duplázódik.

Elolvasom
Egyszerre nő és csökken a repülési adó januártól
2022-11-09

Egyszerre nő és csökken a repülési adó januártól

Újraszabta a kormány az extraprofitadók között bevezetett repülési hozzájárulást. Az összeg nagysága januártól az úti célon túl a repülőgép szén-dioxid-kibocsátásától függően alakul.

Elolvasom