Támogatás igénylés online

Lépésről lépésre: így néz ki az otthonfelújítási támogatás igénylése

Támogatás igénylés online

Lépésről lépésre: így néz ki az otthonfelújítási támogatás igénylése

Bank360 tartalom
2021-01-09 Frissítve: 2021-04-13
2021-01-09 Frissítve: 2021-04-13
11810699
12905893

Január elsejétől igényelhető az otthonfelújítási program keretében járó támogatás, amelynek révén akár 3 millió forintot is kaphat egy család a lakás, ház korszerűsítése, felújítása után. A támogatás a teljes költség 50 százaléka lehet úgy, hogy a lakásfelújítási támogatás egyenlő arányban kell álljon az anyagköltségből és a munkadíjból. Vagyis sajnos nem jár semennyi támogatás arra, ha az igénylő mesterember, és maga végzi el a felújítást, és arra sem, ha a költségeket nem tudja a megbízó számlával igazolni. 

 

A támogatás összekapcsolható hitelfelvétellel is. Ez azt jelenti, hogy akár egy nagyobb program keretében is lehet gondolkodni, a felújítást a lakásvásárlással is össze lehet kötni. A megfelelő lakáshitel kiválasztásában a Bank360.hu lakáshitel-kalkulátora segíthet, az otthonteremtési támogatás igénylésében pedig az alábbi cikk adhat támpontokat.

 

Benyújtás

A támogatást 2022. december 31-ig lehet igényelni. A támogatás utólagosan jár, vagyis a családnak előre meg kell finanszíroznia a költségeket - ez történhet önerőből, a támogatáshoz kapcsolódó otthonfelújítási kölcsön segítségével, vagy más típusú hitelből. A munkálatok befejezését és a számlák kifizetését követő 60 napon belül kell benyújtani a kérelmet a Magyar Államkincstárnak. A kérelem benyújtható az ügyfélkapun (Szüf) keresztül elektronikusan (a szükséges iratokat beszkennelve), de el lehet azt juttatni postán és személyesen is az Államkincstárnak.

Mankó

A kérelem benyújtása előtt érdemes elolvasni a mellékelt tájékoztatót a Magyar Államkincstár honlapján az Otthonfelújítási támogatás menüpont alatt. Ebben részletesen le van írva (pdf), hogy milyen adatok, információk átadása szükséges, emellett egy listát is tartalmaz. A listában részletesen fel vannak sorolva a kötelezően benyújtandó és az ajánlott, de nem kötelezően benyújtandó dokumentumok. A legegyszerűbb ezt kinyomtatni és szépen kipipálni, mi van meg a kötelezőkből és mit kell még beszerezni.

 

A szükséges dokumentációról is részletes leírás található nyomtatványmintákkal. Az adminisztráció három csokorba osztható: 

 

  • személyes adatok, kérelmek, nyomtatványok és a dokumentumok másolata, 
  • a megkötött szerződések, valamint 
  • a begyűjtött számlák és a számlaösszesítő. 

 

Most ezeket vesszük sorra.

 

Kérelmek, nyomtatványok

A legfontosabb dokumentum maga a kérelem. A támogatást legalább egy gyereket nevelő pár vagy egyedülálló szülő kérheti. A kérelemben a személyes adatok megadása mellett meg kell adni a felújítandó ingatlan paramétereit is. Emellett szükséges a támogatásra jogosító gyerek adatait is közölni. Ha a pár közösen igényli a támogatást, akkor is csak egyikük lesz a kérelmező. A házastársnak egy nyilatkozatot kell kitöltenie.

 

Összesen négyféle nyilatkozat található az Államkincstár honlapján; az igénylésnél ezek közül nem kell mindegyiket kitölteni. Lássuk, melyek ezek:

 

  • Az első egy egyszerű nyilatkozat arról, hogy a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy jogosult a támogatásra. 
  • A második a már említett házastársi nyilatkozat, ez a házastárs adatait tartalmazza.
  • A harmadik számú nyilatkozat egy adatkezelési nyomtatvány. 
  • A negyedikkel nem kell foglalkozni, ez ugyanis egy lemondó nyilatkozat. Ezt akkor kell benyújtani, ha valami ok miatt mégsem vagyunk jogosultak a támogatásra.

 

A kérelemhez csatolni kell a kérelmező, a házastárs személyi igazolványát és lakcímkártyáját, emellett a gyerek iratait is - ha van neki, lakcímkártyája biztosan. Ha a támogatást egy magzat után kívánja a pár igényelni, akkor célszerű igazolni, hogy a magzat elmúlt 12 hetes. Ez nem kötelező, de ajánlott, előbb-utóbb úgyis igazolni kell a baba megérkezését. Ezt a terhességi kiskönyv szükséges oldalainak másolatával lehet teljesíteni.

 

Szerződések

A támogatást csak akkor kaphatja meg a család, ha érvényes megbízási szerződést köt a vállalkozóval. A szerződést szabadon megírhatják a felek, ám annak meg kell felelnie a törvényi előírásoknak, és tartalmazniuk kell a szükséges adatokat, információkat. Így a megbízó és a vállalkozó nevét, címét, az ingatlan elhelyezkedését, a munka részletes leírását, a költségeket és a várható befejezést. A feleknek ezek mellett ki kell jelenteniük, hogy egymásnak nem hozzátartozói, vagyis a megbízás tisztán piaci alapon történik.

 

A nyomtatványok között megtalálható egy szerződésminta is. Nem kötelező ezt használni, ettől el lehet térni, ám fontos, hogy a szerződésben minden szükséges információ benne legyen. Hacsak lehet, így célszerű ezt a szerződésmintát használni, illetve személyre szabni. A szerződésben részletesen fel kell tüntetni az egyes munkafolyamatokat és azok bekerülési értékét. Fontos, hogy ha menet közben újabb feladatokat kell elvégezni, ami a munka ellenértékét és a költségeket is befolyásolja, akkor ezt figyelembe véve módosítani kell a szerződést. Ez a támogatással kapcsolatban nem okoz gondot, hiszen a dokumentációt utólag kell benyújtani. A szerződésnek és a módosításoknak azonban transzparensnek és világosnak kell lennie.

 

Számlák, igazolások

A támogatás megítéléséhez elengedhetetlen annak igazolása, hogy a felújítási költségek indokoltak voltak és azokat ki is fizette megbízó. Itt három dologra kell figyelni: a számlákra, a számlaösszesítésre és a kifizetés igazolására.

 

A számlákat mindenképpen gyűjteni kell. Legalábbis addig az összegig mindenképpen, ameddig a támogatás még igényelhető. Vagyis ha 3-3 millió forint az anyagköltség és a munkadíj, akkor minden tételről meg kell őrizni a számlát. Ha az anyagköltség 6 millió, a munkadíj 3, akkor a 6 millió forint költség teljes számlacsomagjából legalább 3 milliót be kell kérni és meg kell őrizni. A számláknak szabályosnak kell lenniük, és azt a megbízó nevére kell kiállítani. A munkadíjról ugyanúgy ki kell állítani a számlát, mint az alapanyagokról, nem elegendő a szerződésben rögzíteni annak összegét. A számlákat be kell szkennelni és csatolni kell a támogatási kérelemhez, szerződéshez.

 

Ha megvannak a számlák, akkor ezek tartalmát egy összesítőbe is fel kell vinni. Ez lényegében egy sima táblázat, ahol egymás alá vannak írva a tételek és a számla összege. Készíthetünk saját összesítőt, de egyszerűen ki is nyomtathatjuk az Államkincstár oldaláról az összesítőmintát. Az összesítő alapján lehet gyorsan felmérni a munkálatokat, a költségeket, vagyis ez az adminisztrációban segít. Az összesítő azonban nem pótolja a számlákat, azokat mindenképpen meg kell őrizni, és ha az Államkincstár ellenőrzi a támogatás igénybevételének jogosságát egy helyszíni szemlén, akkor ezeket a számlákat be kell tudni mutatni.

 

Szintén csatolni kell az igazolást a számla kiegyenlítéséről. Ez lehet egy átutalási megbízás, egy netbankos jóváhagyás vagy - készpénzes kifizetés esetén - egy igazolás arról, hogy a vállalkozó a munkadíjat átvette, a költségekkel elszámoltak. Ezt az igazolást is be kell szkennelni és csatolni kell.

 

Beküldés

Az ügyfélkapun keresztül egyszerűen be lehet nyújtani a támogatási kérelmet és minden szükséges dokumentumot. A számlákat, igazolásokat, szerződéseket szkennelve, fotózva kell becsatolni olvasható formában. Jó megoldás erre a telefonokra letölthető szkennelő applikációk valamelyike. Fontos, hogy ha nem elektronikusan nyújtja be a kérelmet a kérelmező, akkor minden iratból, igazolásból és dokumentációból csak a másolatot kell beküldeni, az eredeti példányokat meg kell tartani. Ez vonatkozik a számlákra ugyanúgy, mint a szerződésre. Szintén fontos, hogy ha postán adjuk be az igénylést, vagy egy államkincstári ügyfélszolgálaton, akkor minden szükséges iratot, kérelmet, igazolást alá kell írni. 

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!