Adategyeztetés a pénzügyi szolgáltatókkal

Már egy hónap sincs hátra: neked megvolt már az adategyeztetés?

Vrazsovits Rita Vrazsovits Rita
2019.05.31
Frissítve: 2019-10-31 Létrehozva: 2019-05-31
3899424

FRISSÍTÉS! Alig néhány nappal az eredeti határidő előtt a Magyar Bankszövetség arra kérte a kormányt, hogy tolják el a kötelező banki adategyeztetés határidejét. Varga Mihály pénzügyminiszter június 21-én, péntek délután nyújtotta be módosító javaslatát az Országgyűlésnek. Ez alapján négy hónappal hosszabbították meg a banki adategyeztetés határidejét egy törvénymódosítással, így az új határidő október 31.

 

Az átvilágítási kötelezettség azokra az ügyfelekre vonatkozik, akik 2017 júniusa előtt kötöttek szerződést a pénzügyi szolgáltatóval.

 

Ez történik, ha elmulasztod az adategyeztetést

 

2017. június 26. óta hatályos a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény, amely ügyfél-átvilágítási kötelezettséget jelent a pénzintézetek számára. A törvény vonatkozik azokra, akik bankkal állnak szerződésben, vagy biztosítónál rendelkeznek befektetési egységekhez kötött (unit-linked) biztosítással, vagy életbiztosítással. Szintén szükséges lehet az adategyeztetés azoknak, akiknek a Magyar Államkincstárnál (MÁK) van számlájuk.

 

Ha a szükséges adategyeztetés nem történik meg, akkor 2019. június 26. után a pénzintézetek nem teljesíthetik az érintett ügyfelek megbízásait, legyen szó magánszemélyről vagy vállalatról.

 

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy:

 

  • a bankok zárolhatják az ügyfél számláját,

  • a biztosítónál pedig nem tudod módosítani az igényeidet, illetve pénzügyi rendelkezéseket sem tudsz intézni.

 

Így a banknál nem tudsz utalni és utalást fogadni, a biztosítónál pedig nem fogod megkapni a biztosítási esemény bekövetkeztekor a pénzt. Fontos, hogy ez nem jelenti azt, hogy megszűnik a szerződés, viszont a vele kapcsolatos ügyleteket nem lehet majd végrehajtani addig, amíg az adatpótlás meg nem történik.

 


Még adategyeztetés előtt állsz? Ha valamilyen ügylet, például bankszámla nyitás vagy hiteligénylés miatt mész a bankba, akkor az adategyeztetés ott helyben meg fog történni.


 

Honnan tudom, hogy nálam is szükség van adategyeztetésre?

 

Onnan, hogy a pénzügyi szolgáltatód (mindegy, hogy bank, biztosító vagy mindkettő) már szólt neked erről, e-mailben, SMS-ben vagy postai úton. Így a felelősség nem őket terheli, ha elmulasztod az adategyeztetést, és végül kellemetlenséged származik emiatt.

 

Milyen adatokat kell egyeztetni a pénzintézetekkel?

 

A törvény szerint a bankoknak a következő adatokat kell egyeztetnie az ügyféllel:

 

Természetes személyeknél:

 

  • teljes név,

  • állampolgárság,

  • születési hely és idő,

  • anyja neve,

  • lakcím, ennek hiányában tartózkodási helye,

  • azonosító okmány típusát és számát.

 

Jogi személyeknél vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén:

 

  • név, rövidített név,

  • székhely, külföldi székhely esetén a magyarországi telephely címe,

  • főtevékenység,

  • a szervezet képviseletére jogosultak neve és beosztása,

  • kézbesítési megbízottjának az azonosításra alkalmas adatai,

  • cégjegyzékszám / nyilvántartási szám,

  • adószám.

 

Láthatjuk, hogy alapvetően nem hosszú a lista, így az adategyeztetés nem vesz igénybe többet néhány percnél.

 

Ezekben az esetekben fontos az ügyfél-átvilágítás

 

A törvény szerint ügyfél-átvilágítási kötelezettsége van a pénzintézeteknek és más szolgáltatóknak a következő esetekben:

 

  • üzleti kapcsolat létesítésekor,

  • 3,6 millió forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti megbízás teljesítésekor,

  • árukereskedőknél 2,5 millió forint vagy annál magasabb összegű ügyleti megbízás készpénzben történő teljesítésekor,

  • 300 000 forintot meghaladó, ügyleti megbízás teljesítésekor, abban az esetben, amennyiben a szolgáltató és az ügyfél között nem áll fenn üzleti kapcsolat,

  • távszerencsejátéknak nem minősülő fogadást szervező szervezeteknél a 600 000 forintot meghaladó nyeremény kifizetésénél,

  • ha felmerül a pénzmosás vagy a terrorizmus finanszírozásának a gyanúja,

  • ha felmerül a gyanú az ügyféladatok valótlanságával kapcsolatban.
     

Kire vonatkozik az adategyeztetési kötelezettség?

 

A rendelet szerint nemcsak a bank kötelezettsége az ügyfelek átvilágítása a törvény alapján, hanem valamennyi pénzügyi szolgáltatóé is. Ha például van életbiztosításod, vagy biztosítási egységekhez kötött, úgynevezett unit-linked biztosításod, esetleg Revolut számlát is használsz, akkor az adatellenőrzésnek ezeknél az intézményeknél is meg kell történnie, ha 2017. június vége előtt kötötted meg a szerződést.

 

A következő szolgáltatókra vonatkozik az ügyfél-átvilágítási kötelezettség:

 

  • hitelintézetek,

  • pénzügyi szolgáltatók,

  • foglalkoztatói nyugdíj szolgáltató intézmények,

  • önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak,

  • nemzetközi postautalvány-felvételt és –kézbesítést végzők,

  • ingatlanközvetítők,

  • könyvvizsgálók,

  • könyvelők, adószakértők, adótanácsadók,

  • játékkaszinó, kártyaterem üzemeltetői,

  • nemesfémmel vagy az ezekből készült tárgyakkal kereskedők,

  • árukereskedő, ha 2,5 millió forint készpénzfizetést fogad el,

  • ügyvéd, közjegyző,

  • bizalmi vagyonkezelő.

 

Lakástakarék pénztárak: egyszerűsített ügyfél-átvilágítás

 

Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) által közzétett nyilatkozat szerint a lakástakarékpénztáraknak elég, ha egyszerűsített ügyfél-átvilágítást végeznek. Hogy ez mit jelent? Ebben az esetben csak a belső szabályzatban meghatározott ügyfél-átvilágítást kell elvégezniük, ezenkívül az üzleti kapcsolat folyamatos figyelemmel kísérése a feladat.

 

Az egyszerűsített ügyfél-átvilágításnál nem kötelező az okmányokról másolatot készíteni, de a szolgáltató dönthet úgy, hogy ezt mégis megteszi.

 

Postán is elküldheted a hiányzó dokumentumot

 

Az egyszerűbb ügyintézést segíti az a jogszabály, amely lehetővé teszi, hogy ne csak személyesen lehessen elintézni az adategyeztetést. Ha például csak egy okmány másolata hiányzik, akkor elég, ha lefénymásolod a hiányzó igazolványt, és postára adod - így kikerülheted a sorbanállást a bankfiókban vagy a biztosítónál.

 

Mielőtt azonban bármit postára adnál, ellenőrizd, hogy a dokumentum megfelelő minőségű-e, és hogy minden adat látszik-e rajta. Ha például egy fénymásolt igazolványon el van mosódva a fénykép, vagy valamelyik azonosítón nem olvasható valamelyik betű vagy szám, akkor a pénzintézet nem köteles elfogadni a beküldött másolatot. Arról, hogy egy nem megfelelő igazolás milyen gondokat okozhat, ebben a cikkben írtunk bővebben.

 

Csak találgatni lehet, hány ügyfélnél marad el az adategyeztetés

 

A Pénzcentrum cikke alapján a biztosítók nem tudják biztosan, hogy az ügyfeleik hány százaléka esett már át a kötelező adategyeztetésen. A bankoknál valamivel jobb a helyzet, mivel ők több figyelmet kaptak a médiában, mint a biztosítók.

 

Ez azt jelenti, hogy sok ügyfél az általános ügyintézés során már átesett az adategyeztetésen, így van olyan bank, ahol már az ügyfelek 100 százalékát ellenőrizték. Máshol viszont még az ügyfelek körülbelül fele hátra van, de pontos számokat a bankok sem közöltek. A jelenlegi becslések alapján akár tízezreket is érinthet a zárolás, de biztosat csak június végén fogunk tudni.

 

Ami biztos, hogy a pénzügyi szolgáltatóknak hatalmas adatmennyiséget kell feldolgozniuk a következő hónapban, amit az is megnehezít, hogy az ügyfelek által beküldött dokumentumok egy része nem megfelelő vagy hibás.

Banki kalkulátorok

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük,
a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
lead sikeresen elküldve