Sok bosszúságtól kímélhetjük meg magunkat külföldön egy néhány ezer forintos utasbiztosítással, amit akár a telefonunkról is megköthetünk percek alatt. Összefoglaltuk, milyen károkat térítenek az utasbiztosítások, és miben segít a biztosító, ha bajba kerülünk.
Utazni ugyanis csodálatos dolog, de ahogy más ismeretlen helyzetre, egy külföldi útra is érdemes alaposan felkészülni. Ahogy naptejjel a leégés ellen, úgy utasbiztosítással a pénzügyi leégés ellen védekezhetünk, ha a nyaraláson nem várt kár ér bennünket.
Az út költségeihez képest fillérekért pár perc alatt akár az egész családra megkötött, könnyen személyre és utazásra szabható utasbiztosítást akkor értékelünk igazán, ha aztán külföldön lerobbant a kocsink a szerpentinen, tengeri sünbe léptünk, és elkezd dagadni a lábunk, esetleg nem jön meg a bőröndünk a reptéri futószalagon. Vagy átkozzuk ugyanilyenkor a feledékenységünket, lustaságunkat, ha nem kötöttünk biztosítás, amit pedig már percek alatt megtehetünk a telefonunkról is a Bank360.hu kalkulátorával. Ezen az alapadatok megadásával pillanatok alatt áttekinthetjük a biztosítók ajánlatait, és kiválaszthatjuk a nekünk legjobbat. De mik is azok a szolgáltatások, amelyeket az utasbiztosítással megkaphatunk?
Poggyászbiztosítás
Ha repülővel utazol, akkor érdemes igénybe venni a poggyászbiztosítást, hiszen nincs annál bosszantóbb, amikor a reptéren elkeverednek, megsérülnek vagy elvesznek a csomagjaink. Természetesen nem oldja meg azonnal a problémát a biztosítás, hiszen az elveszett értékeket újra meg kell venni - különösen ha az odaúton történik a baj -, de legalább utólag pótolja a veszteséget.
Arra érdemes odafigyelni a szerződéskötésnél, hogy vannak olyan értékek, amelyekre nem vehető igénybe ez a szolgáltatás. Kizáró tényező például, ha nemesfémet, gyűjteményeket, szőrméket vagy nagyobb összegű készpénzt szállítasz. A sporteszközök szállítására korlátozottan lehet biztosítást kötni.
Asszisztencia szolgáltatás
Betegség vagy baleset esetén telefonon kérhetsz segítséget a biztosítótól, ahol elmondják, hogy melyik problémával hova érdemes fordulnod megoldásért. Hasonlóképpen segít a biztosító, ha a saját vagy bérelt autóval történik baj, és a biztosítási csomag tartalmazza az autós asszisztencia szolgáltatást. Így nem kell kutatnod az információk után, hanem azonnal a rendelkezésedre áll a szakszerű segítség a bajban.
Élet-, baleset- és betegségbiztosítás
Ezek a szolgáltatások általában együtt járnak az asszisztencia szolgáltatással. Ha megbetegszel vagy baleset ér az utazás alatt, akkor a biztosító nemcsak értesíti a hozzátartozóidat, hanem azt is kifizetik, ha valaki kiutazik hozzád. A biztosító szükség esetén azt is finanszírozza, ha a biztosítási esemény miatt hamarabb hazautazol a tervezettnél.
Az alapszolgáltatás tartalmazza azokat az eseményeket, amelyeket a hagyományos életbiztosítás is - többek között az alábbi káreseményekre is köthetsz biztosítást: haláleset, rokkantság, csonttörés.
Ha már előre tudod, hogy veszélyes tevékenységet fogsz végezni (búvárkodás, rafting, sziklamászás stb.), akkor ezt figyelembe véve érdemes megkötni a biztosítást. Így valamivel többet kell fizetned, cserébe azonban a veszélyesebb helyzetekben sem kell attól tartanod, hogy támogatás nélkül kell megoldást találnod.
Jogvédelem
Utazás vagy nyaralás alatt kerülhetsz olyan szituációba, amikor hirtelen ügyvédre vagy egy szakértőre van szükséged. Ezekre az esetekre kínálják a biztosítók a jogvédelmi szolgáltatást, amely szerződésben meghatározott összegig fedezi az óvadék, a perköltség és az illeték díját, ha erre van szükség. Ezt a szolgáltatást nem minden módozat tartalmazza, ezt külön kell kérni a biztosítás kötésnél.
Mi történik akkor, ha nincs utasbiztosításunk?
Ebben az esetben bizony nekünk kell megtalálni mi a teendő, az előbb említett eseményeknél például, hogy mi az autómentők száma, hogy jutunk el a legközelebbi kórházba, vagy kideríteni hogy hogy intézendő a kutatás-mentés, amik közben nyelvi akadályok is felmerülhetnek.
A veszély vagy probléma megoldása után pedig jönnek a költségek. Míg az utasbiztosítások térítik a leggyakrabban felmerülő károkat, mint például a járatkésésből eredő vagy az egészségügyi ellátás költségét, ha nincs biztosításunk, saját zsebből kell állnunk a költségeket.
Elterjedt tévhit, hogy önmagában az Európai Egészségbiztosítási Kártya, ami nagyjából egy EU-s TAJ-kártyának feleltethető meg, elegendő lenne mindegyik egészségügyi költségünk fedezésére. A kártyával csak az olyan ingyenes egészségügyi ellátásokban részesülhetünk, ami az adott EGT tagállam biztosítottjait is megilleti. Például a következő eseteket általában nem fedezi az EU-s TAJ-kártya: fekvőbeteg-ellátás esetén a kórházi napidíjat, beteg vagy halott hazaszállítását, a magánrendelők igénybevételét, vagy éppen a gyógyszereket. Természetesen az utasbiztosítás sem korlátok nélkül térít, ellenben jóval szélesebb spektrumon.
A covid mára beépült az ajánlatokba
A koronavírus-járvány az utazásokban is új helyzetet teremtett, és ugyan az idei nyár lesz talán az első 2019 óta, amikor nagyobb járványkorlátozások nélkül utazhatunk külföldre, a pandémia már beépült az utasbiztosításokba is. Ma már a legtöbb biztosítás része a covid-fedezet is, amely téríti a megbetegedéssel kapcsolatos orvosi költségeket. Több biztosítónál elérhető ezen felül olyan kiegészítő szolgáltatás is, amelyek a coviddal kapcsolatban felmerülő, nem egészségügyi többletköltségeket fedezik, mint például. a karanténkötelezettség vagy sürgős hazautazás.