Tavalyhoz hasonlóan idén is átlagosan 15 százalékkal emelkedett a tengerparti nyaralási csomagok ára a hazai utazási irodák kínálatában, de ezzel együtt sem apadt a magyarok utazási kedve. Sőt, a statisztika szerint fokozódott. Júniustól többnyire a last minute utakat keresik, de már szemfülesnek kell lenni ahhoz, hogy jó helyre, jó ajánlatot csípjünk meg. Egy repülőjegyes, apartmanos foglalásnál 150 ezer forint körül, míg magasabb kategóriában dupla ekkora összegről indulnak az akciós árak. Felfedezték Albániát és a tengeri hajóutakat is a magyarok.
A koronavírus-járványt követően töretlen a magyarok utazási kedve, az utazási irodák forgalma az árbevételben bizonyosan meghaladja, utasszámban pedig megközelítheti a járvány előtti szintet – mondta Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője a Bank360.hu-nak. (A KSH adatai szerint 2019-ben a magyarok mintegy 25 millió alkalommal utaztak külföldre, ahol 75 millió napot töltöttek és közel ezer milliárd forintot költöttek el.) Nagyon erős volt a tavaly decembertől az idén március végéig tartó előfoglalási időszak, majd az érdeklődés alábbhagyott júniusig, amikor is az iskolai év végén hagyományosan megélénkül a kereslet, és ez idén is így történt. Most azonban már kevés szabad hely van tengerparti nyaralóprogramokra. A hazai utazásszervezők által lekötött charter légi járatokon és a külföldi szálláshelyeken is gyorsan fogynak a szabad helyek. Az utóbbit az is eredményezi, hogy szinte egész Európában turisztikai „boom” van, sokan utaznak és sokan foglaltak – tette hozzá a szakember.
Továbbra is Görögország, Horvátország és Törökország a legnépszerűbb célországok a magyarok körében, de idén nagyon keresett Ciprus, és sokan utaznak a szintén évek óta kedvelt olaszországi és spanyolországi nyaralóhelyekre. Bulgária tengerparti üdülőhelyei mellett évek óta feljövőben van Albánia. Nem csak a nyári hónapokban vágynak az utazók Egyiptomba, és a Covid-játvány után visszatért az érdeklődés Tunézia iránt is. A nyaralások hossza jellemzően - a charterjáratokhoz igazodva - 8 nap 7 éjszaka, de vannak, akik ezt meghosszabbítják még 7 éjszakával.
Az árak 15 százalékkal emelkedtek
Az üdülőcsomagok ára átlagosan 10-15 százalékkal emelkedett tavalyhoz képest, az infláció és a szolgáltatások drágulása miatt. A járvány után egyre többen fordulnak utazási irodákhoz. A csak repülőjegyet vagy szállásfoglalást, de még inkább a több szolgáltatást (repjegy, szállás, transzferek és helyi programok) tartalmazó utazási csomagok esetében felértékelődött az utazási irodák által nyújtott biztonság és a szaktudás – véli a MUISZ szóvivője.
Így alakulnak a last minute árak
A főszezon kiemelt heteire, július utolsó kettő és augusztus első két hetére nemigen várható last minute ajánlat, a legnépszerűbb nyaralóhelyekre a charter- és szálláshelyek szinte megteltek. Egész Európában erős a kereslet a mediterrán nyaralások iránt – tudtuk meg Termes Nórától, a charteres utazásokat szervező IBUSZ hálózati és marketingigazgatójától. Aki időben lépett, a március végéig tartó előfoglalási időszakban 15 százalékkal olcsóbban tudott nyaralást foglalni a főszezonos árakhoz képest.
Kisebb számban, vagy a főszezon kiemelt hetein kívül találni azért még akciós tengerparti nyaralási ajánlatokat. Egy 8 nap 7 éjszakás út esetében az egy főre jutó utazási költség egy repülőjegyes, apartmanos foglalásnál, last minute akcióval 150 ezer forint körül kezdődik. Egy 3 csillagos szálláshelyen, félpanziós ellátással 300 ezer forinttól, míg 4-5 csillagos, all inclusive nyaralásnál 350-400 ezer forinttól indulnak az utolsó pillanatos ajánlatok. (Ha csak szállást foglalunk az irodán keresztül, akkor 60-70 ezer forinttól tehetjük ezt meg kedvezményesen.)
A magyaroknak már nem álom az Álomhajó
A pihenni vágyók keresik a görögországi (például Kréta, Rodosz, Karpathos, Zakynthos, Kefalónia, Lefkada, Parga, Korfu) és a spanyol (az IBUSZ kínálatában Mallorca, Costa del Sol, Costa Brava és Dorada) nyaralóhelyeket, míg a Török Riviérán a magas kategóriás ellátást nyújtó szolgáltatásokat. Egyre többen érdeklődnek a tengeri hajós utazások iránt is, akár a Földközi- vagy a hűvösebb Északi-tenger partvidékén, míg a téli időszakban a Karib-tengeren és a Perzsa-öböl mentén – mondta el Termes Nóra.
Az IBUSZ már tavaly a Covid-járvány előtti szintet meghaladó utasforgalmat bonyolított, idén pedig az előfoglalási időszakban 25-30 százalékkal nagyobb kereslet mutatkozott az útjai iránt, mint egy évvel korábban. 2023-ban, az egész évet tekinte 15-20 százalékos forgalombővülést várnak 2022-höz képest.
El lehet csípni jelentős kedvezményt is
Júniustól már többségében a last minute utakat keresik a nyaralni vágyók; ahol vannak még szabad helyek, akár 20-25 százalékos kedvezményt is elcsíphetnek – mondta Bocsák Zsófia, a Kartago Tours értékesítési és marketing vezetője. A választék azonban szűkösebb, szinte minden országba nagyarányú a foglaltságuk. Az erős előfoglalási szezon után az iskolai szünet beköszöntével ismét megugrott az érdeklődés az utazások iránt.
A Kartago Tours „klasszikus” célországa Tunézia és Djerba szigete, Egyiptom (Marsa Alam, Hurghada) és a Török Riviéra. A járványévek után bővítették ismét a kínálatot görög szigetekkel (Kréta, Korfu, Rodosz, Zakynthos), Spanyolországgal, a Baleári- és Kanári-szigetekkel. Új úti célt is bevezetnek: egész éves nyaralásra ajánlják a magyaroknak a Perzsa-öböl menti Rász el-Haimát (Ras Al Khaimah), amely az azonos nevű emírség fővárosa. A Dubaitól körülbelül egy órányi autóútra lévő várost széles, homokos tengerpartja, minőségi szállodái és kirándulóhelyei miatt családoknak ajánlják. Az erős utazási kedvre alapozva a társaság idén 20-25 százalékos forgalomnövekedést vár tavalyhoz képest.
Mindenfelé rengeteg a turista
A csoportos utazások specialistája, a Fehérvár Travel utazási iroda is nagyon nagy érdeklődést tapasztal, ami a néhány napos városlátogatásoktól kezdve a klasszikus 6-10 napos körutazásokon át a két hetesnél is hosszabb egzotikus programokig egyaránt jellemző. “A nyári időszakra gyakorlatilag elvétve tudunk csak helyet biztosítani az újonnan jelentkezőknek, de az őszi csoportok döntő többsége is tele van” – közölte dr. Ribi András, a cég főmunkatársa.
Az iroda idén közel 570 csoportos utat hirdetett meg. Az áprilistól október végéig tartó nyári időszak utazásainak 86 százalékát már a first minute, márciusi előfoglalási hónapban lefoglalták az utazni vágyók. „Hasonlóképpen gyakorlatilag tele vannak a késő őszi, tehát októberi, novemberi és decemberi indulású Európán túli csoportjaink, melyeket április végétől kezdve a honlapunkon hirdettünk meg. Ez mintegy 50 egzotikus utazást jelent Ázsiába, Afrikába, Ausztráliába és az amerikai kontinensre. Ennek megfelelően – amennyiben semmilyen rendkívüli esemény vagy gazdasági probléma nem szól közbe – nagyon eredményes évre számítunk” – tette hozzá Ribi András. Szerinte az a fajta óriási turisztikai boom, ami a pandémia kitöréséig jellemző volt, most már egyértelműen újraéledt, mindenfelé rengeteg a turista.
A számok azt mutatják, hogy berobbant turizmus
Idén az első három hónapban már 29 százalékkal többet utaztak külföldre a magyar állampolgárok, mint egy évvel korábban. Ez 4,4 millió alkalmat jelentett – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. Az utazásokon elköltött összeg - folyó áron számolva – 57 százalékkal, 252 milliárd forintra nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az utazásszám mellett a tartózkodási idő is számottevően, 36 százalékkal nőtt, mindez az általános árszínvonal-emelkedéssel együtt eredményezte az elköltött összeg jelentős emelkedését.
A Covid-járvány utáni kiszabadulás vágya már a 2022-es turisztikai adatokban is meglátszott: 2021-hez képest 36 százalékkal többször, 18 millió alkalommal utaztak külföldre a magyar állampolgárok. A kint tartózkodási idő még nagyobb arányban, 60 százalékkal nőtt, több mint 52 millió napra. A növekedést elsősorban a többnapos, szabadidős célú utazások eredményezték. (A tavalyi kiutazások száma azonban még 28 százalékkal elmaradt a 2019-es rekordévben regisztrálttól. 2020-ban a járvány és a lezárások következtében a felére, 12,7 millióra zuhant a külföldi utazások száma.) Tavaly a külföldre utazó magyarok rekordösszeget, 1075 milliárd forintot költöttek el utazásaik során, ami közel duplája volt az előző évi kiadásnak.
Bevallottuk, mennyit költünk utazásra
Egy friss felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok körében a külföldi utazást tervezők aránya a tavalyi 23 százalékról idén 29 százalékra nőtt. A legnagyobb arányban az egyhetes külföldi nyaralást tervezők száma emelkedett, 10-ről 15 százalékra. Külföldi, belföldi nyaralásra háztartásonként átlagosan 338 ezer forintot szánnak az emberek 2023-ban, a jómódúak viszont 40 százalékkal többet, 473 ezer forintot. A kutatás és az azt megrendelő ALDI Utazás tapasztalata szerint is legtöbben autóval utaznak a környező országokba, jellemzően 4-7 napra, olcsó szállásokat keresve, de erőteljesen nő a kereslet az exkluzív hajóutak iránt is.