A rezsiköltségek emelkedése az ingatlanépítők és -eladók, valamint a lakásvásárlók és -bérlők számára is fontossá tette az energetikai tanúsítványt, amelyet eddig legtöbbször csak egy kötelező papírnak és költségnek tekintettek. Összefoglaltuk, hogy mit kell tudni a 2023. novembertől megújult tanúsítványról, mit tartalmaz és hogyan szerezhető be.
Új épületenergetikai szabályok léptek hatályba 2023. november 1-jétől, és megújult az épületek energetikai tanúsítási rendszere is. 2024. januártól már minden ingatlan eladásánál vagy bérbeadásánál és az új épületek kivitelezésénél az újfajta energetikai tanúsítványt kell elkészíttetni.
Mikor kell energetikai tanúsítványt készíteni?
Az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló kormányrendelet szerint tanúsítani kell - ha még nem rendelkezik energetikai tanúsítvánnyal - az épület energetikai jellemzőit
új épület építése,
meglévő épület vagy önálló rendeltetési egység (lakás, kereskedelmi és vendéglátóipari üzlet, szálláshely szolgáltató épület) eladása vagy bérbeadása,
500 négyzetméternél nagyobb hatósági rendeltetésű, állami tulajdonú közhasználatú épület esetén.
Nem kell ugyanakkor tanúsítványt készíteni többek közt
- az évente 4 hónapnál rövidebb ideig használt hétvégi házakra vagy nyaralókra,
- az önálló, más épülethez nem csatlakozó, 50 négyzetméternél kisebb épületekre,
- a használatba vételi engedélyt (bejelentést) megelőző tulajdonoscsere esetén.
Ma már szükséges lehet az energetikai tanúsítvány kiállítására akkor is, ha valaki új ingatlan vásárlásához vagy energiamegtakarítást eredményező beruházáshoz hitelt vagy otthonfelújítási támogatást igényelt, és a teljesülést igazolni kell.
Mi az energetikai tanúsítvány?
A hiteles energetikai tanúsítvány az ingatlan tulajdonosa, vevője vagy bérlője számára közöl információkat az épület energetikai állapotáról és szén-dioxid kibocsátásáról. Ennek az a célja, hogy ösztönözze az épület energetikai korszerűsítését és hozzájáruljon az energiaköltségek csökkentéséhez.
Az épületet az összesített energetikai jellemzője és a szén-dioxid kibocsátása alapján hatékonysági kategóriákba sorolják - meghatározott módszerek alapján - a tanúsítást végző szakemberek. 2023. novembertől egy nyomtatott betűs jelzésű, 12 fokú skálán sorolják be az ingatlanokat az A+++ kategóriától (nulla energiafogyasztás, ami elfogyasztott és újratermelt energiát jelent) a leggyengébb (energiapazarló) I kategóriáig.
Minél jobb az ingatlan besorolása, annál energiahatékonyabb, ami az alacsonyabb rezsiben is megmutatkozhat. A magasabb kategóriájú ingatlanokat magasabb áron lehet értékesíteni, mint az alacsonyabb besorolásúakat.
Magyarországon 2016 és 2023. október között egy dupla betűs jelzésű, szintén 12 fokú skálát tartalmazó tanúsítványt használtak, amelynél a legjobb besorolás az AA++ (minimális energiaigényű) kategória volt, míg a legrosszabb a JJ (kiemelkedően rossz) kategória.
Ezek voltak a 2023. október végéig kiadott energetikai tanúsítványok besorolási osztályai:
Kinek kell elkészíttetni a tanúsítványt, és mennyibe kerül?
Az épület energetikai tanúsítványának elkészíttetése a tulajdonos vagy a bérbeadó feladata, új építésű ingatlannál a használatbavétel előtt az építtetőé. Tanúsítványt csak mérnök végzettségű, hiteles tanúsító készíthet. A tanúsítvány ára az ingatlan nagyságától függően néhány tízezer forint lehet (25-50 ezer forint).
Miben tér el az új energetikai tanúsítvány a korábbitól?
A tanúsítvány számát (HET-szám) már nem kell beleírni az ingatlan adásvételi vagy bérleti szerződésébe, viszont a tanúsítványt vagy annak másolatát az eladónak vagy a bérbeadónak a szerződés megkötéséig be kell mutatni a leendő vevőnek vagy bérlőnek, és legkésőbb a birtokbaadás napjáig át is kell adni a részükre.
Szigorítást jelent a korábbiakhoz képest, hogy az ingatlanhirdetésekben is fel kell tüntetni a lakás vagy ház energetikai besorolását – korábban ezt csak akkor kellett közzétenni, ha már készült az ingatlanra tanúsítvány. (E szerint már a hirdetés előtt el kellene készíttetni az eladónak vagy bérbeadónak a tanúsítványt.)
Az új tanúsítvány a korábbi 10 év helyett 5 évig hatályos a kiállításától számítva.
A tanúsítók új számítási módszertannal készítik a tanúsítást. Az épületeket az energiafogyasztás (az összesített energetikai jellemző) mellett már a CO2-kibocsátás szerint is minősítik, és külön-külön értékelik az épületek határoló és nyílászáró szerkezeteinek, valamint az épülettechnikai rendszereinek állapotát is. Megváltozott az E-tanúsítás online alkalmazás is, ahová az ingatlan adatait és fotóit, valamint az energetikai számításokat töltik fel a tanúsítók. Ezek alapján az elektronikus program automatikusan generálja a Hiteles Energetikai Tanúsítványt (HET) és annak kódszámát.
Mindezek alapján az új tanúsítvány a korábbinál részletesebb energetikai korszerűsítési javaslatot is tartalmaz a tulajdonos számára. A tanúsítványból az is kiderül, hogy hol kaphat a tulajdonos vagy a bérlő további információt és segítséget az ingatlan korszerűsítésével kapcsolatban, valamint az, hogy ehhez a Magyar Mérnöki Kamara ingyenes energetikai tanácsadást biztosít. (A magánszemélyek és vállalkozások számára ingyenesen elérhető, tanácsadási szolgáltatásról korábbi cikkünkben olvashat.)
Mit tartalmaz az energiatanúsítvány?
Az új energetikai tanúsítvány bővebb a korábbinál. Nem csak a teljes épület energiahatékonyságát értékeli, hanem az egyes épülettechnikai rendszereket (mint a fűtés, légkondicionálás, szellőzés, világítás, használati melegvíz) és az épületszerkezeti elemeket is, külön-külön. Ezek a szakembereknek, míg a felújítási, azaz “energiamegtakarításra irányuló” javaslat az épület tulajdonosának lesz hasznos (ebben az ingatlan jelentős felújítási követelményszintjére, valamint a közel nulla energiaigény követelményszintjének teljesítésére tesz javaslatot a tanúsító szakember).
Az új energiatanúsítványnak tartalmaznia kell többek közt
- az összefoglaló lapot,
- a tanúsított ingatlan határoló és nyílászáró szerkezeteinek, valamint az épülettechnikai rendszereinek tanúsítás idején meglévő állapotának adatait,
- az energiafelhasználási adatokat az ingatlan energiahordozónkénti számított energiafogyasztásáról és felhasználási céljairól,
- a korszerűsítési javaslatokat és a korábbinál bővebb fotódokumentációt,
- a közérdekű nyilatkozatok és az alkalmazott szabványok listáját,
- a mintalapokat az épülettechnikai rendszerek, alternatív energiák, szerkezeti elemek, valamint épülettípusok ikonjaival,
- a tanúsító adatait,
- a tanúsítvány kiállításának időpontját,
- a tanúsítvány azonosító kódját (HET-szám),
- a tanúsítvány QR-kódos elérhetőségét az Országos Építésügyi Nyilvántartás felületen (www.e-epites.hu) - az utóbbit papír alapon is megkapja a lakástulajdonos a tanúsítótól.
Meddig érvényes?
Az új energetikai tanúsítványok a korábbi 10 év helyett 5 évig érvényesek, így azok akár több adásvételhez vagy bérbeadáshoz felhasználhatók. Ha időközben korszerűsítés történt az ingatlanon, akkor a tulajdonosnak érdemes új tanúsítványt készíttetni a következő adásvétel vagy bérbeadás előtt.
Honnan lehet megtudni egy ingatlan energetikai besorolását?
Egy adatbázisból bárki ellenőrizheti, hogy egy ingatlannak készült-e energetikai tanúsítványa, és az milyen minősítést tartalmaz.
Az Országos Építésügyi Nyilvántartásban (E-epites.hu), az E-tanúsítás aloldalon érhető el az Épületenergetikai Tanúsítványok Országos Nyilvántartása, ahol kereső segítségével kikereshetjük egy ingatlan energetikai besorolását a címe alapján. Elegendő az utcát megadni, ha nem tudjuk a házszámot, akkor az adott utcában láthatjuk mindegyik háznak a minősítését, amelynek készült már tanúsítványa.
A részletes keresőben a tanúsítvány HET-száma és a kiadásának dátuma alapján is indítható szűrés. Ehhez nem kell regisztráció, sem ügyfélkapus azonosítás. A keresés eredményeként megtudható az ingatlan betűjeles energetikai besorolása, az energetikai tanúsítványának a száma és a feltöltésének ideje, amelytől számítva 5 évig hatályos. (A régi tanúsítványoknak nem látható a teljes HET-száma, de az energetikai besorolás megismerhető.) A teljes műszaki dokumentum sem tölthető le a nyilvánosság számára.
Az online lekérdezéssel ellenőrizhető például, hogy egy ingatlan adásvételi szerződésében szereplő HET-szám megtalálható-e a hivatalos nyilvántartásban, és a tanúsítvány pontosan milyen címhez tartozik.
Ki állíthat ki hiteles energetikai tanúsítványt?
Energetikai tanúsítói tevékenységet csak az folytathat, aki rendelkezik kormányrendeletben meghatározott szakirányú végzettséggel és szakmai gyakorlattal, nem áll eltiltás hatálya alatt és büntetlen előéletű. Az állíthat ki tanúsítványt, aki szerepel a Magyar Mérnöki Kamara vagy a Magyar Építész Kamara névjegyzékében. A szakemberek közül a kamarák honlapján közzétett szakmai névjegyzékekben kereshetünk a lakóhelyünkhöz közeli tanúsítót. A névjegyzékekben a "tanúsítás" vagy az "energetikai tanúsítás" szavakra szűrve válaszhatunk magunknak megyénként vagy településenként szakembert (a szakemberek neve mellett TÉ jelöléssel szerepel a tanúsítói engedély száma).
A hiteles energetikai tanúsítók az Országos Építésügyi Nyilvántartás E-tanúsítás megújult adatbázisába töltik fel – regisztráció és ügyfélkapus azonosítás után – a megrendelőik számára elkészített tanúsítványokat.
Az energetikai tanúsítványokkal kapcsolatban a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara végez ellenőrzéseket: évente, véletlenszerűen kiválasztva az E-tanúsítás alkalmazásba feltöltött tanúsítványok 2,5 százalékát ellenőrzik, és hatósági intézkedéseket kezdeményezhetnek. Jogszabálysértés esetén az energetikai tanúsítvány kiállítója figyelmeztetést vagy bírságot kaphat.