A közép-európai országokat néhány nap alatt megbénító árvíz nemcsak az ingatlanokra jelenthet veszélyt, hanem a gépjárművekre is. Az ezekre kötött kötelező biztosítás nem fizet árvíz okozta kárra, de a casco biztosítás is csak bizonyos esetekben, így érdemes inkább megelőzni a bajt, ha van rá mód. Megnéztük, mire számíthatnak azok az autósok, akiknek az árvíz miatt megy tönkre a kocsija.
Az Európa több országát sújtó árvíz semmit nem kímél, ami az útjába kerül, ideértve a gépjárműveket is. Bár ezekkel könnyebb elmenekülni a víz elől, mint az ingatlanokat és a bennük lévő ingóságokat megmenteni, sok esetben látni víz alá temetett autókat, derékig érő vízben gázoló vagy rosszabb esetben megúszó járműveket.
Felmerül a kérdés, hogy milyen anyagi segítségre számíthatnak azok, akiknek az árvíz miatt ázik be, hibásodik meg vagy válik totálkárossá az autója vagy más járművé, például motorja. Ami biztos, hogy a meglévő kötelező biztosítás (kgfb) ebben az esetben nem tud segítséget nyújtani, hiszen az akkor fizet, ha valaki másnak okozunk kárt, a saját kárunkra nem fizet. Az autósok az árvíznél csak a cascóban bízhatnak. Ilyen biztosítást azonban a magyarok többsége nem kötött, vagy nem volt lehetősége kötni, például mert túl idős az autója ahhoz, hogy a biztosító vállalja a kockázatot.
Akinek viszont van cascója, az sem biztos, hogy számíthat térítésre. Az alapszolgáltatások között általában a közlekedési baleset és az ehhez kapcsolódó segítségnyújtás szerepel, többek között az asszisztencia és a jogi segítség, ha erre is szükség van, de több biztosító ide sorolja az üvegtörést is. Az elemi károk utáni térítés, mint amilyen az árvíz is, nem minden esetben szerepelnek az alapszolgáltatások között, ezért ha árvíz esetén is szeretnénk védelmet, érdemes drágább csomagot választani.
Mire érdemes figyelni, ha jön az árvíz?
A biztosítók által fedezett elemi károk közé tartozik az árvíz mellett a belvíz, illetve egyéb eredetű vízelöntés is, de ugyanígy ide sorolják a villámcsapás, a földrengés, földcsuszamlás és jégverés okozta károkat is. Ha ezen természeti csapások valamelyike miatt hibásodik meg az autó, akkor térít a biztosító, van azonban néhány részlet, amire érdemes odafigyelni.
Nem térít például a biztosító, ha azért ázott be az autó, mert valamelyik ablak vagy a motorháztető nyitva maradt. Emellett fontos tisztában lenni azzal is, hogy a szerződőnek kárenyhítési és kármegelőzési kötelezettsége is van, ami árvíz esetén azt jelenti, hogy ha arra lehetőség van, akkor az autót biztonságos helyre kell vinni, mielőtt eléri a víz. Egy ilyen kár esetén ezt nyilván meg fogja vizsgálni a biztosító, mielőtt fizetne.
Emellett akkor is előállhat hasonló helyzet, ha árvíz nincsen, de a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű eső miatt sok víz gyűlik össze egy helyen. Jó példa lehet erre egy olyan aluljáró, ahol a vízelvezetési rendszer nincs felkészülve erre. Ilyenkor nem érdemes megpróbálni áthajtani az aluljárón, az autó ugyanis könnyen megúszhat (azaz felemelkedik az útról) és nem biztos, hogy segítség nélkül ki tud jönni a vízből. Ezen túl még kisebb víznél is előfordulhat, hogy a légbeszívón keresztül víz kerül a motorba, ami ettől leáll és tönkre is megy.
Nem csak az árvíz miatt sérülhet az autó
Nagy mennyiségű csapadék, árvíz, esetleg belvíz esetén nem csak az a veszély fenyegeti az autót, hogy elsodorja a víz vagy teljesen beázik. A mellékutak rossz minősége ilyenkro fokozott kárveszélyt jelent. Száraz időben ezek általában kikerülhetők (bár akkor is veszélyesek), nagyobb mennyiségű csapadék leesése után azonban felér egy orosz rulettel ezekbe belehajtani, hiszen nem tudhatjuk, mekkora mélyedést rejt a pocsolya, és hogy a felfüggesztés és a gumi túléli-e a találkozást. Ilyenkor is jó szolgálatot tehet a casco biztosítás, ugyanis a kátyúkár egy külön kockázat, amit kiválaszthatunk szerződéskötéskor. Az alapszolgáltatások között azonban ez sem szerepel, ezért külön kell jelezni a biztosítónak, ha szeretnénk ilyet kötni.