Pillanatok alatt reagáltak a vásárlók a rezsiköltségek növekedésére. A kényelmi, energiafaló eszközök forgalma drasztikusan visszaesett, viszont azoké megugrott, amelyekkel energiát lehet spórolni.
Nagyon rövid idő alatt átformálta keresletet az augusztustól életbe lépő rezsinövelés. Amint a vásárlók megtudták, mennyi lehet az új áram- és gázszámlájuk, rögtön elkezdtek figyelni arra, mi viszi és mi hozhatja a pénzt a rezsiben. Az energiával való spórolást segítő termékek forgalma kilőtt, a kényelmi, de mellőzhető eszközöké visszaesett.
A szokásos nyári slágerterméknek számítható összeszerelhető és felfújható medencék eladásai 67 százalékkal csökkentek az eMAG-nál a rezsibejelentés nyomán az előző héthez képest. Aki viszont még veszi ezeket, az a korábbinál ötödével magasabb átlagáron teszi: felfújható medencére bruttó 44 ezer forintot, szilárd medencére 80 ezer forint körüli összeget költöttek idén nyáron a vásárlók.
Nagyjából a felére csökkent az eMAG.hu-n a szárítógépek eladása a bejelentést követően. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy a kényelmet adó, de energiát fogyasztó, és nem okvetlen szükséges termékek vásárlását már sokkal jobban meggondolják a vásárlók. Ebben az esetben inkább maradnak a teregetésnél, mint hogy a szárítással növeljék az áramszámlájukat.
Klímastop a bejelentés után
Az eladott klímaberendezések száma is csaknem 90 százalékkal visszaesett az új rezsiszabályok bejelentése óta. Mindez pedig éppen a legnagyobb melegben történt, amikor éppen vinni szokták ezeket az eszközöket, mint a cukrot. Az eMAG itt arra számít, hogy az első, sokkszerű klímastop után visszarendeződnek az eladások, mert sok háztartásban épp egy modernebb, kisebb fogyasztású hűtő-fűtő klímaberendezés segíthet a rezsi csökkentésében. Erre a hatásra utalhat az, hogy a bejelentés óta eltelt napokban a tíz legnépszerűbb berendezés többsége A++ energiabesorolású, és a listán nincs A-osztályúnál fejletlenebb modell.
A tűzhelyek eladásaiban érdekes vásárlói reakció látható: a bejelentést követően negyedével nőtt a gáztűzhelyek eladása a többi kategória kárára, amit az indokolhat, hogy sokan gázra váltanak annak érdekében, hogy az áramfogyasztásuk ne legyen magasabb az átlagnál. Az eMAG.hu-ról olyan sokan rendeltek fatüzelésű kandallót, hogy ebből ideiglenes készlethiány alakult ki, mivel a nyári szezonban alapvetően nincs raktáron jelentős készlet ezekből.
Napelem, fogyasztásmérő és okoskonnektor a sztártermék
Az új rezsiárak megismerése után a napelemek és napkollektorok eladott darabszáma megháromszorozódott, forgalma pedig a négyszeresére emelkedett az előző héthez képest. A Bank360.hu szerint ez azt mutatja, hogy sokan azonnal igyekeznek olyan beruházást megvalósítani, amivel csökkenthető a rezsiköltségük. Erre most még az olyan állami támogatási programok is nyitva állnak, mint a lakásfelújítási támogatás és a falusi csok.
Sokan ennél egyszerűbben és olcsóbban tudnak vagy/és akarnak spórolni: hatszor annyi konnektorba dugható fogyasztásmérő aljzat kelt el, mint a megelőző napokban, és csaknem 80 százalékkal több okos konnektor, másfélszer több elektromos elosztó talált gazdára.
Az azonnali megtakarítási szándéknak sajátos reakciója látszik a bőröndök, utazótáskák eladásaiban. Ezekből a főszezon ellenére nagyjából felére csökkent a vásárlás napok alatt. Ez két dolgot jelezhet. Egyrészt sokan így spórolnak a nyaralás költségein, mondván, hogy jó lesz még a jó öreg bőrönd is. Másrészt lehetnek olyanok is, akik inkább lemondanak az utazásról, mert annyira tartanak a magas rezsiszámláktól - írja a Bank360.hu.