A magyar internetezők több mint háromnegyede számít anyagi helyzetének romlására. A legtöbben ruhán, cipőn, utazáson és kulturális programokon, drágább eszközökön akarnak spórolni, de sokan az élelmiszerkiadásaikat is megvágják.
Pesszimistán várja az év hátralévő részét a felnőtt korú magyar internetezők, online vásárlók döntő többsége: 38-38 százalékuk (összesen 76 százalékuk) számít arra, hogy kisebb vagy jelentős mértékben romlani fog anyagi helyzete 2022 végéig. Változatlan pénzügyi lehetőségekre 19 százalékuk számít, javulásra pedig csupán 6 százalék - derül ki a GKID felnőtt korú internetezőkre reprezentatív felmérésből, amelyet az eMAG megbízásából végzett augusztusban. A kutatás már a rezsicsökkentés megváltoztatásának bejelentése után készült, így a válaszadók már ennek az áram- és gázköltségeik várható növekedését is figyelembe tudták venni.
A válaszadók a legmagasabb arányban (61%) a ruhát és cipőt jelölték meg olyan termékként, amelyre az év hátralévő részében kevesebbet terveznek költeni. Sokan akarnak spórolni utazáson (58%), kulturális- és élményprogramokon (53%), valamint tartós fogyasztási cikkek vásárlásán (50%) is.
A nagy áremelkedések ellenére az alapvető termékek (élelmiszerek, napi fogyasztási cikkek) vásárlására a netezők 39 százaléka kevesebbet tervez költeni, mindössze a válaszadók 15 százaléka szán többet az év végéig. Legnagyobb bizonytalanság a kultúra és az utazás terén tapasztalható: a válaszadók negyede nem tudja eldönteni, hogyan fognak változni a szokásai ezekben.
A felmérésben a közelgő tanévkezdéssel kapcsolatos vásárlásokra is rákérdeztek Mostanra a magyar internetezők nagyobb hányada (58%) szokott online és hagyományos üzletben is tanszereket vásárolni, csak online saját bevallása szerint 1 százalék rendeli meg ezeket a termékeket, míg kizárólag üzletben 41 százalékuk vásárol.
A vegyesen online-offline beszerzés a leginkább jellemző a klasszikus tanszerekre, mint például a füzetekre, írószerekre, egyéb felszerelésekre, míg az okostelefon, tablet, számítógép esetében inkább az online rendelés dominál a megkérdezettek internetezők körében.
A válaszok alapján az alsó tagozatos gyerekek 47 százalékának már van okostelefonja, ez az arány a felső tagozatra 87 százalékra emelkedik, a középiskolától felfelé pedig csaknem mindenkinek van saját készüléke (99%). Saját laptopja az alsósok kevesebb mint harmadának (31%), a felsősök több mint felének (56%), illetve a középiskolások háromnegyedének van a válaszok alapján.
Az offline tanszervásárlást a legtöbb válaszadó azért választja, mert szereti élőben megnézni a termékeket (43%), 34 százalék pedig a minőséget, méreteket akarja így ellenőrizni. Magas arányban (33%) a gyermekkel együtt vásárolnak, és ezért keresik fel személyesen az üzleteket, amiben nyilván közrejátszhat az is, hogy így a gyereküknek tetsző és biztosan jó méretű dolgokat tudnak venni.
A tanszert kizárólag hagyományos üzletben vásárlók közül a legtöbben a boltinál olcsóbb árakat (53%), illetve az ingyenes szállítást (39%) jelölték meg olyan indokként, amiért hajlandóak lennének online rendelésre is. Az internetes iskolaszer rendelés melletti érvek közül a legtöbben a gyorsaságot, kényelmet (39%), a hagyományos üzleteknél nagyobb kínálatot (34%), illetve az árak egyszerűbb összehasonlíthatóságát (35%) emelték ki.
A Bank360.hu tanévkezdési összeállítását itt olvashatjátok, cikkünkben spórolási lehetőségekről és a szükség esetén gyorsan felvehető kisebb összegű hitelekről is írtunk.