Kemény éven vannak túl a lízingcégek - hangzott el a Magyar Lízingszövetség sajtótájékoztatóján. A tavalyi esztendő egész Európában kihívásokat okozott a lízingcégeknek, amelyeket bizonyos magyar sajátságok idehaza még jobban érintettek.
A 2022-es év nehéz volt a magyar lízingcégek számára, de ennek ellenére helyt álltunk - mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja a szakmai szervezet sajtótájékoztatóján. Az infláció a finanszírozott eszközöket is érintette, a forint gyengülése is meglátszott az árakon, főleg ennek köszönhető, hogy az üzleti volumen tovább nőtt, a finanszírozott összeg 18 százalékkal 859 milliárd forintra emelkedett. A szerződött darabszám viszont 14 százalékkal 70 476 darabra csökkent.
Továbbra is a kkv-k a lízingcégek első számú ügyfelei, 64 százaléka a finanszírozásnak hozzájuk kerül, a nagyvállalatok részesedése 19, a lakosságé pedig mindössze 8 százalékot tesz ki a volumenből. Európában teljesen mások az arányok, ott a lakossági szektor 29 százalékot képvisel a lízingpiacon. Nagy különbség az európai és a magyar piac között az operatív lízing használatának aránya. Magyarországon ez mindössze 8 százalékot ér el, főleg az adózási szabályok rontják a versenyképességét. Az operatív lízinget ugyanis 2 százalékos iparűzési adó sújtja, amit a lízingcégek jellemzően az ügyfélre terhelnek. Az sem kedvez a konstrukciónak, hogy ha például magánszemély venné igénybe autóbérlésre, cégautóadóval sújtják.
Az ingatlanfinanszírozás szerepe marginális a lízingpiacon, egy-egy nagyobb tranzakció azonban időnként megmozgatja a piacot. A nagyhaszongépjárművek, teherautók piaca bővült, de főleg az áremelkedések miatt. A mezőgazdasági gépek piaca stabil, ott is növekedést hozott az áremelkedés, a rekordmagas euró árfolyam alaposan felvitte a külföldről behozott traktorok és más gépek árát.
A flotta-refinanszírozás a négyszeresére nőtt, igaz, volt honnan, a bázis ugyanis nagyon alacsony volt. Ebben a szegmensben biztató, hogy az idei turisztikai szezon várhatóan erős lesz, emiatt az autó bérbeadással foglalkozó cégek további járműveket vásárolhatnak. A lakossági autófinanszírozásban ugyanakkor 42 százalékos visszaesés volt, és az ügyletek számában is hatalmas a csökkenés.
Segítenek a támogatások
A lízingpiac is sokat nyer a támogatott programokkal, amelyek beruházásokat, eszközvásárlást segítenek elő. A nagycsaládos autóvásárlási program is ilyen volt, de az már véget ért, a KAVOSZ Széchenyi Kártya programjaiban viszont továbbra is részt vesznek a lízingcégek. Ezeket a forrásokat különösen nagy arányban veszik igénybe az agrárcégek - mondta Nyikos Katalin.
Utóbbiak egy részét keményen érintette a tavalyi aszály, különösen a keleti országrészben. Nekik segít az agrármoratórium, amit a mezőgazdasági cégek 20-25 százaléka vesz igénybe. A szakértők szerint azonban az agrárium a legmegbízhatóbban törlesztő ágazatok egyike, ezért a magas részvételi arány ellenére is legfeljebb 2-3 százalékuknak okozhat majd gondot a későbbi törlesztés.
Az uniós pályázati források akadozása, elapadása erősen visszaveti a lízingpiacon az úgynevezett egyéb gépek finanszírozását, sok ilyen beruházást ugyanis uniós forrásból valósítottak meg. 2023-ban arra számítanak a lízingcégek, hogy az uniós források körüli vita pozitív véget ér, és megkapják a cégek a forrásokat.
A Baross Gábor Újraiparosítási Hitelprogramban is részt akarnak venni a lízingcégek. Később indult, és a program is kisebb, mint amire a piac számított, bár maguk a kamatlábak attraktívak lettek.