Az azonnali, öt másodpercen belül végrehajtott elektronikus utalás már alighanem nagyon hiányozna, azonban az ezzel egy időben elindult banki fejlesztéseket alig használjuk. Pedig a fizetési kérelem és a másodlagos számlaazonosító olyan modern, hogy akár divattá is válhatna a bankolásban. Ráadásul még egyszerűek és praktikusak is.
Az azonnali fizetési rendszer 2020. március elején indult el, és ugyanekkor vált elérhetővé a másodlagos számlaazonosítás is. Ez azt jelenti, hogy elektronikusan utalni nemcsak a bankszámlaszám ismeretében lehet, hanem akár e-mail cím, telefonszám vagy adóazonosító megadásával is. Ehhez azonban külön regisztráció szükséges a bankoknál, ami eddig a praktikussága ellenére kevéssé mozgatta meg az ügyfeleket.
Az Erste Bank beszámolója alapján mostanáig a lakossági és a vállalati körben is elenyésző arányban állítottak be az ügyfelek másodlagos számlaazonosítót. Ugyanezt tapasztalja a Takarékbank és a Raiffeisen Bank is, hozzátéve, hogy a fizetési kérelmek alkalmazásánál sem a másodlagos azonosító a jellemző megoldás.
Az UniCredit Bank ügyfelei között a lakossági és kisvállalati bankszámlákat is figyelembe véve 3 százalék azoknak az aránya, akik regisztráltak másodlagos azonosítókat. A K&H Bank ennél alacsonyabb, 1 százalékos arányról számolt be. A CIB Bank közlése szerint országos szinten alacsony a használat mértéke, körülbelül 130 ezer ügyfélnek van másodlagos számlaazonosítója.
A fizetési kérelem csak jövőre lesz kötelező, de még senkisem kapott rá
Szintén az azonnali fizetési rendszeren belüli fejlesztésként indult el több bank a fizetési kérelem szolgáltatással, holott ez akkor még nem volt kötelező. Az AFR 2.0 vonatkozó szabályai szerint 2023. október 1-jéig kell bevezetni a bankoknak ezt a szolgáltatást. A korábbi várakozások szerint a verseny gyorsította volna a fejlesztéseket, de a bankok visszajelzései alapján erre végül nem került sor. Azoknál a bankoknál, ahol a fizetési kérelem már elérhető, elenyésző az így indított tranzakciók aránya, ahol pedig még fejlesztés alatt van ez a megoldás, kivárnak a jövő októberi határidőig. A fizetési kérelem előnyeiről ebben a cikkben írtunk bővebben.
Az Ersténél, ahol 2020 márciusában a hazai hitelintézetek között elsőként indult el ez a szolgáltatás, jelenleg csekély a fizetési kérelmek aránya a lakossági ügyfélkörben - bár tapasztalnak növekedést. Ennek fő okaként azt jelölték meg, hogy a szolgáltatók más fizetési megoldásokat kínálnak részükre, illetve helyeznek előtérbe (csoportos beszedési megbízás, átutalás, virtuális bankkártyás fizetési lehetőségek). Jellemzően a pár száz és a néhány tízezer forint között van az az összeg, amelyet fizetési kérelem használatakor megadnak az ügyfelek.
A vállalati ügyfelek körében pedig azért nem terjedt még el a fizetési kérelem, mert még nem alkalmazható általánosan, csak pár bank kínálja a szolgáltatást.
A Takarékbanknál is elenyésző a fizetési kérelmek indítása, ők a kezdetek óta sem tapasztaltak növekvő tendenciát. A Raiffeisen Banknál arról számoltak be, hogy egyre többen ismerik meg ezt a lehetőséget, de jelenleg még viszonylag kis arányban használják az ügyfelek. Várhatóan akkor lesz erősebb növekedés, amikor a többi nagy szolgáltató is elérhetővé teszi ezt a fizetési megoldást.
Ugyanez az akadály a vállalati szektorban is a Raiffeisen szerint. Többen is kínálják opcionális fizetési lehetőségként, de egyelőre nem tud ez dominánssá válni. Mivel nem elérhető minden banknál a fizetési kérelem funkció, így a vállalkozások nem tudják ezzel a fizetési megoldással kiszolgálni a teljes ügyfélkörüket.
A fizetési kérelemre építve a Raiffeisen Bank elsőként vezetett be kereskedő oldali megoldásokat, amelyeket a kereskedők egy része vett át. A felhasználók száma jelenleg még alacsony, mivel a hazai elfogadó rendszer sok tagja egyelőre nem vezette be ezt a megoldást.
Az UniCredit Bank, a K&H Bank és a CIB Bank is a Magyar Nemzeti Bank elvárásainak megfelelően jövő októberre tervezi a fizetési kérelem elindítását.
A fizetési kérelmek terjedésének lendületet adhatna az is, ha az elektronikus számlázó rendszerekben általánossá válna ennek használhatósága. Van már olyan szolgáltató, amelyik ezt lehetővé tette, de az elterjedéshez az is kellene, hogy ez népszerűvé váljon a céges számlaforgalomban.
Sokan valószínűleg azért sem használják, mert nincsenek tisztában vele, mi is ez. Cégek közötti fizetéseknél gyakorlatilag egy fizetési emlékeztető, azzal a lényeges különbséggel, hogy ezt a címzett lényegében már egy gombnyomással teljesítheti. Ha például egy számlázó programnak megvan ennek a lehetősége, akkor az üzleti partner a számlával együtt automatikusan kaphat egy fizetési kérelmet is ugyanazokkal a paraméterekkel, így ha számlát az abban foglaltak szerint ki akarja fizetni, akkor már nem kell külön felvinnie az utalást a bankjánál.