Olyan szokatlan, hogy sokan még azért nem használják, mert nem hiszik, hogy van ilyen. Pedig az online fizetési kérelemmel akár úgy is kaphatunk valakitől átutalással pénzt, hogy csak a mailcímét vagy telefonszámát ismerjük. Áprilistól a bankok számára már kötelező lesz fogadni a bankszámlavezető ügyfeleiknek érkező fizetési kérelmeket. Most mindent megtudhatsz erről. Érdemes kipróbálni!
Az azonnali fizetési rendszer indulásával vált elérhetővé Magyarországon a fizetési kérelmek küldése és fogadása is. Az azonnali, 5 másodpercen belüli utalástól eltérően ez a szolgáltatás nem volt kötelező a bankok számára, így 2020 márciusában még nem lehetett mindenhol használni, mára azonban a nagybankok többségénél már elérhető ez a megoldás is.
2024. április 1-től már kötelezettsége is van a bankoknak ezzel a szolgáltatással kapcsolatban, a fizetési kérelmek fogadását ugyanis mindenkinek elérhetővé kell tennie. Ha tehát egy számlavezető ügyfélnek valaki fizetési kérelmet küld, akkor azt a magyarországi bankoknál már biztosan megkapják a címzettek. A fizetési kérelem küldésének biztosítása továbbra sem kötelező, ennek lehetősége és díja bankonként változhat. Összefoglaltuk, mit érdemes tudni a fizetési kérelmek küldéséről és fogadásáról.
Hogyan működik a fizetési kérelem?
Az eseti utalásoknál általában minden esetben meg kellett várni, hogy a fizető fél elindítsa az utalást. Ezen egyszerűsít a fizetési kérelem indítása: ha valakitől utalást várunk vagy szeretnénk, mi is kezdeményezhetjük a tranzakciót, és a másik félnek már csak jóvá kell hagynia azt, lényegében egy egyszerű engedélyezéssel. Ehhez természetesen az kell, hogy a fizetési kérelmet küldőnek és kapónak is legyen bankszámlája. A fizetési kérelmet a számlavezető bankjától (vagy az ilyen jogosultsággal rendelkező cégtől, szervezettől) küldi ki az utalást kérő a kérelem címzettjének bankszámlájára.
Mindez akár a bankszámlaszám ismerete nélkül is megoldható, ha a fizetési kérelmet fogadó félnek a bankjánál be van állítva másodlagos számlaazonosítója, ami lehet az e-mail címe, telefonszáma vagy adóazonosítója. Fizetési kérelem indítására és fogadására is kizárólag a bankok, illetve a rendszerbe regisztrált cégek online felületein van lehetőség, papír alapon, személyes ügyintézéssel nem.
Fontos, hogy a fizetési kérelem küldése vagy fogadása önmagában még nem jár pénzmozgással. Ahhoz, hogy az utalás megtörténjen, a fogadó félnek 60 napon belül el kell fogadnia a kérelmet. Ennyi ideig érvényes a kérelem, vagyis ennyi idő áll rendelkezésre a kérelem elfogadására vagy elutasítására. Ha figyelmen kívül hagyjuk és 60 napig nem teszünk vele semmit, akkor sem megy végbe az utalás. Az azonnali utalás jellemzői a fizetési kérelemnél is érvényesek, ami azt jelenti, hogy a kérelem elfogadása után a pénz néhány másodpercen belül megérkezik a kedvezményezett számlájára.
A 60 napos érvényességi idő a maximum, ennél a fizetési kérelem küldője akár rövidebb határidőt is megszabhat.
Mikor lehet hasznos a fizetési kérelem?
A fizetési kérelem az eseti átutalásokat segíthet egyszerűbbé tenni. Küldőként azt kell megadnunk, hogy kitől és mekkora összeget szeretnénk kapni, a másik oldalon pedig nincs más teendő, mint elfogadni a kérelmet, amivel az utalás is megtörténik. Így nem kell kikeresni és megadni a bankszámlaszámot, illetve egyesével megadni az utalás paramétereit. Fogadóként akkor lehet ez a szolgáltatás kifejezetten hasznos, ha olyan szolgáltatónak utalnánk, akinél nincs lehetőség kártyás fizetésre, de emellett bármilyen eseti utalásnál is leegyszerűsítheti a tranzakciót.
Melyik bankoknál lehet fizetési kérelmet küldeni?
2024. április 1-től a bankoknak kötelező fogadni a beérkező fizetési kérelmeket, a küldésre azonban ez a szabály még nem vonatkozik. A küldési és a fogadási limit 20 millió forint. A Giro Zrt. honlapján korábban közzétett lista szerint fizetési kérelem küldésére az ezt vállaló bankokon kívül lehetőség van többek között a Fundamenta Lakáskasszánál, a Billingonál, a Magyar Fejlesztési Banknál és az Aranykor Önkéntes Nyugdíjpénztárnál. A teljes, folyamatosan frissülő lista a GIRO oldaláról tölthető le.
Ahogyan az látszik, nem csak bankok vannak a küldésre regisztráltak között, hanem például online számlázó programot működtető szolgáltató is. Nála például a számla kiállításával és elküldésével egyszerre a fizetési kérelem is elmehet a számla címzettjének, ha az olyan banknál vezeti a számláját, ahol befogadnak fizetési kérelmet.
Nem lenne meglepő, ha néhány éven belül az elektronikus számla és a fizetési kérelem együttes elküldése már széles körben automatizmussá válna a cégek közötti számlaforgalomban. Ezt az is segítheti majd, ha a széles körben használt számlázóprogramoknál erre automatikusan lesz lehetőség. A fizetési kérelem használatát az is növelheti, ha nagy közszolgáltatók, illetve az állami szervezetek (például az adóhatóság) is elkezdik ezt a lehetőséget használni. (Természetesen a csoportos beszedés lehetősége továbbra is megmarad, aki ilyen módon fizeti a havi számláit, rendszeres fizetni valóit, annak nem kell használni a fizetési kérelmet.)
Mennyibe kerül a fizetési kérelem?
A fizetési kérelmek fogadása, illetve az azzal összefüggésben elindított tranzakció díjmentes a magánszemélyek számára, az ilyen utalásokra már nem kell tranzakciós illetéket fizetni, tehát az ilyen módon történő utalással még spórolhatunk is. A fizetési kérelmek küldése ellenben nem ingyenes szolgáltatás, azért külön fizetni kell, akárcsak az eseti átutalásokért. A szolgáltatást kínáló bankok azonban többnyire elengedik a díjat, ami fizetési kérelmenként 50-55 forint között lenne egyébként. Ha bankon kívül indítunk fizetési kérelmet, 100 forint körül is lehet ez az összeg.
Külön kérni kell, de arra is van lehetőség, hogy letiltsuk a beérkező fizetési kérelmeket. Ennek a díja a banktól és az ügyintézés felületétől függően 500-1500 forint között van.
Ha fizetési kérelmet másodlagos számlaazonosítóra is szeretnénk kapni, akkor azzal számolni kell, hogy a másodlagos számla azonosító rögzítésének / törlésének / módosításának van díja. Online, a mobilbankot használva ez a művelet önállóan megoldható, és mindössze néhány percet vesz igénybe. Ilyenkor az ára is kedvezőbb: ha kedvezményes időszakot fogunk ki, ingyenes is lehetséges, egyébként 100-500 forint között van a díj. Ha a bankfiókban intéznénk ugyanezt, akkor 1000-1600 forint közötti összeggel kell számolnunk. A másodlagos számlaazonosítót emellett évente meg is kell erősíteni, amiért szintén felszámolhatnak díjat a bankok.
Mi történik, ha valamit elrontok a fizetési kérelem küldésénél vagy fogadásánál?
Ha küldőként valamelyik adatot nem jól adtuk meg, akkor vissza lehet hívni a már elküldött kérelmet. Ebben az esetben fizetni sem kell érte. Ha fogadóként szeretnénk módosítani az adatokon, arra viszont csak korlátozottan van lehetőség. A közlemény módosítható, az összegen azonban csak abban az esetben lehet változtatni, ha a kérelem küldője engedélyezte.
Ha nem akarjuk elfogadni a kérelmet, akkor megjelölhetjük az elutasítás indokát - például egy hibásan megadott adat is ilyen lehet.
Mit tegyek, ha gyanús fizetési kérelmet kaptam?
Ahogy fentebb is írtuk, a kérelem elküldése önmagában nem jár pénzmozgással, tehát amíg nem hagyjuk jóvá a tranzakciót, nem történik semmi. Mielőtt elfogadjuk a kérelmet, minden esetben nézzük meg a feladót, és bizonyosodjunk meg arról, hogy a fizetési kérelem jogos. Ha mégis jóváhagytunk egy olyan kérelmet, ami gyanús tranzakciónak vagy jogtalannak tűnik, mielőbb keressük fel a bank ügyfélszolgálatát.
A fizetési kérelmek érkezése akár le is tiltható, ettől függetlenül viszont továbbra is van lehetőség a küldésre.