Az idei I. negyedévben 9 százalékkal emelkedett a normál használatú személyautók átlagos kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási éves állománydíja az egy évvel korábbival összevetve. A biztosítói kárráfordítások eközben 12 százalékkal nőttek 2022 tavaszához képest, ami változatlanul elmarad az inflációtól, illetve a szervíz- és alkatrészköltségek drágulásától – olvasható az MNB friss KGFB-indexében.
Az idei első negyedév végén 50,9 ezer forint volt a személyautók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (KGFB) éves átlagos állománydíja. Ez 7 százalékos növekedés az előző negyedévhez képest – áll a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss negyedéves KGFB-indexében. Nyílik az olló a vidéki és a fővárosi autósok közt: előbbiek átlagos állománydíja (közel 46,7 ezer forint) több mint 28 ezer forinttal marad el budapestitől, amely 74,7 ezer forint volt. Éves szinten 9 százalékkal emelkedett az országos átlagdíj, ezen belül a fővárosiak esetében 13, a nem budapesti szerződéseknél pedig 8 százalékkal.
Ezt lényegesen meghaladó mértékben, 12 százalékkal emelkedtek a kárráfordítások egy év alatt, amilyen dinamika az utóbbi években nem volt tapasztalható. A jelenség hátterében már nem a koronavírus miatti lezárásokat követő intenzívebb járműhasználat hatása, hanem az infláció és (a külföldi alkatrészek beszerzésénél) a devizaárfolyam-változás játszhatott szerepet. A növekedés azonban összességében még elmarad az infláció mértékétől. Utóbbi hatása azonban a költségeknél is jelentkezni fog, így további díjemelkedésekre van kilátás.
Relatíve nem magasak a díjak, a KGFB-index a járvány előtti szinten áll
A növekedő díjak és az ennél jóval magasabb ütemben bővülő kárkifizetések eredményeként az MNB személyautókra számított korrigált KGFB-indexe (amely a biztosítási adóval, illetve a kárkifizetések, tartalékolások hatásával kiigazítva a nettó díjváltozást mutatja be) 127 százalékon állt az I. negyedévben. A korrigált index 2021. I. negyedévében volt a csúcson, jelenleg a járvány előtti szinten áll. Ez az index szolgál arra, hogy az árváltozások indokoltságát mérje.
Az egyéb járműkategóriák szinte mindegyikénél jelentős mértékben – a flottáknál kétszámjegyű módon – emelkedtek a díjak. Az egyedi szerződéses taxiknál viszont 1 százalékos, míg a flottáknál 17 százalékos csökkenés látható, miközben az ilyen járművek darabszáma nő. A nagyobb buszoknál (42 fő feletti férőhelyes) egyedi (24 százalék) és flottás szinten is (20 százalék) díjemelkedés látható, de ez a korábbi stagnálás után még mindig nem jelentős.