Ötödével nőtt tavaly a gépjármű-finanszírozásból származó követelések értéke a pénzügyi vállalkozásoknál. A lízing ennél jobban nőtt, de az ilyen lakossági szerződések száma még mindig jóval kevesebb, mint a covid-járvány előtt.
Szépen hízott tavaly a gépjármű-finanszírozási piac - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból. A pénzügyi vállalkozások gépjármű-finanszírozásból származó követelése 19 százalékkal 1362 milliárd forintra ugrott 2024-ben, ami rekordnak számít. Ez nem meglepő, hiszen a Magyar Lízingszövetség is arról számolt be nemrég, hogy a piac motorja az autólízing volt tavaly.
A lízingen belül a személy- és kishaszonjárművek és motorok finanszírozása volt 2024-ben a legnagyobb, 551,4 milliárd forint éves új kihelyezéssel, ami a teljes szektor 56,8 százalékát adja. Az új finanszírozás összege 24 százalékkal haladta meg a 2023-as értéket, miközben az újonnan kötött szerződések száma 23 százalékkal nőtt, elérve a 68 747-et, ezzel folytatva az előző év lendületét. A növekedés részben piaci folyamatoknak köszönhető: az új személyautó-forgalomba helyezések száma 12,9 százalékkal, míg az új kishaszonjármű-forgalomba helyezések száma 19,4 százalékkal emelkedett.
Az egyéni vállalkozások kedvelik a lízinget
A lízingszövetség adatai szerint tavaly a lakossági ügyfelek száma is jelentősen emelkedett: 15 631 szerződés született, ami 56,7 százalékkal több, mint 2023-ban. Ezzel a lakossági finanszírozás már közel a harmadát adja a teljes retail autófinanszírozásnak, bár még mindig elmarad a járvány előtti, közel 30 ezer darabos szinttől.
Az MNB adatai alapján is volt növekedés a lakossági autófinanszírozban: 112 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami 20 százalékos bővülés 2023-hoz képest. A teljes finanszírozott összegnek azonban csupán alig 8 százalékát teszi ki a lakossági autóvásárlás, holott tíz évvel ezelőtt, 2015-ben még 30 százalék fölött volt a lakosság aránya.
Ez nem jelenti azt persze, hogy a lakosság csak készpénzből vásárol autót, de valószínű, hogy nagyobb arányban vesz igénybe ehhez banki hitelt, például személyi kölcsönt, amelynél nem várnak el eönerőt, illetve nem írják elő a cascót.
A két finanszírozási konstrukció közötti különbségről itt írtunk részletesen.
A lízing elsősorban a cégeknek éri meg, mivel adókedvezményekben részesülhetnek. Nem véletlen, hogy a háztartások autófinanszírozásán belül az egyéni vállalkozások aránya rendkívül magas, az elmúlt években 40 százalék fölött alakult.
Lassan lábal ki a szektor a válságból
Az MNB nyilvántartása szerint 231 pénzügyi vállalkozás volt tavaly, ezek között nem csak lízingcégek, más olyan pénzügyi cégek is megtalálhatók, amelyek finanszírozással foglalkoznak, de nem bankok. Ilyenek egyebek között a faktoring cégek, a követeléskezelők vagy a záloghitelezők.
A főleg vállalatok finanszírozásával foglalkozó pénzügyi vállalkozások tavaly 93 milliárd forintos adózott eredményt értek el, ami 14 százalékkal magasabb ugyan a 2023-asnál, de több mint 20 százalékkal elmarad a 2022-es és csaknem 40 százalékkal a 2021-es profittól, amikor a 150 milliárd forintot is meghaladta a szektor adózott nyeresége. A csökkenő eredmények az az egyik oka, hogy a vállalati finanszírozás az elmúlt két évben visszaesett, a másik pedig az, hogy a pénzügyi vállalkozásokra is kivetették a bankadót, illetve az extraprofitadót.