A Magyar Nemzeti Bank azt szeretné, ha a Revolut a félmillióra tehető magyar ügyfelét egy itt működő leánybankon keresztül szolgálná ki. Erre egyelőre nem lehet kényszeríteni, de a jegybank szerint a megfelelő ügyintézés és biztonság érdekében szükség lenne rá.
Közleményt adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a nemzetközi szinten nemrégiben Revolut Bankká váló népszerű fintech szolgáltatóról. A jegybanknak az az álláspontja, hogy a Revolut Banknak az itteni tevékenységét magyarországi székhellyel és tőkeerővel működő leánybankon keresztül kellene végeznie a hazai ügyfelei védelme érdekében. Egyúttal ez azt is jelentené, hogy egyértelműen az MNB felügyelete alá tartozna ez a tevékenység és bank.
Az MNB jelenlegi ismeretei szerint a társaság státuszában legalább jövő év közepéig nem várható változás, addig is online határon átnyúló szolgáltatóként működik. Az MNB ezzel kapcsolatban azt kifogásolja, hogy a Revolut Bank hazai ügyfelei nem tudják Magyarországon rendezni betétbiztosítási, fogyasztói vagy elszámolási jogvitájukat.
A Revolut Bank prudenciális és fogyasztóvédelmi felügyeletét jelenleg az uniós jogszabályok szerint a litván hatóság látja el, az MNB-nek pedig csak korlátozott jogosítványai vannak. A betétesek védelmét így a litván betétbiztosítási rendszer garantálja, és egy esetlegesen felmerülő elszámolási, fogyasztói vagy betétbiztosítási probléma esetén a hazai ügyfelek alapvetően csak Litvániában kereshetnek jogorvoslatot.
A Revolut egyébként nemrég lépte át 20 milliós határt a felhasználók számát tekintve, ebből körülbelül félmillió magyar. Ez azt mutatja, hogy a hazai ügyfelek körében is rövid idő alatt népszerű lett ez a megoldás, főleg az olcsósága és praktikussága miatt, valamint azért, mert az európai utazásoknál is kihasználhatók többek a kedvező deviza árfolyamok és az ingyenes ATM-használat előnyei.
Az MNB támogatja az olcsóbb megoldásokat, de óvatosságra int
Az MNB támogatja az egyszerűbb, olcsóbb pénzügyi szolgáltatásokat lehetővé tévő fintech innovációkat - írják közleményükben, de kizárólag akkor, ha azok szavatolják a pénzügyi stabilitást és az ügyfelek biztonságát.
Az ügyfeleknek az MNB azt javasolja, hogy a határon átnyúló fintech szolgáltatók termékeit hasonlítsák össze a magyarországi hagyományos bankokéval, mielőtt szerződést kötnének. A bankszámla kalkulációhoz előzetesen érdemes azonosítani a konkrét szolgáltatási igényt.