A Sberbank ügyfeleinek még személyesen vagy levélben kellett kérni, de a következő bankcsődnél már az interneten elintézve is vissza lehet kapni a beragadt bankbetéteket a biztosított összegig.
Azok, akik bankbetétben, bankszámlán tartják a pénzüket, biztosak lehetnek benne, hogy a pénzintézet csődje esetén sem bukják azt el egy meghatározott összegig. Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) ugyanis 100 ezer euróig (azaz a jelenlegi árfolyamot figyelembe véve nagyjából 39 millió forintig) garantálja az összeg visszafizetését akkor is, ha erre a bank nem képes jellemzően azért, mert becsődölt.
Legutóbb Magyarországon a Sberbank került ilyen helyzetbe 2022 elején, amelynél az anyacég összeomlása miatt kellett visszavonni a magyarországi leányban engedélyét, ami az azonnali bezárásához vezetett.
Mivel ilyenkor a bank fiókjai már nem nyitnak ki, az ügyfelek úgy jutnak a bankbetétjükben ragadt pénzükhöz a biztosított értékhatárig, hogy egy másik pénzintézetnél kell bejelenteni, milyen új számlára kérik az utalást. Erről az OBA állapodik meg ilyenkor a másik bankkal, a legutóbbi esetben a Takarékbankkal. (A másik ügyintézési mód a bejelentésre és a pénzutalásra mindeddig a postai út volt.)
Segít az egyszerű digitális hitelesítés
A következő hazai bankbedőlésnél azonban a károsult ügyfelek akár már az interneten keresztül is hozzájuthatnak a pénzükhöz. Az OBA ugyanis új kártalanítási eljárást alakított ki. Ez alapján az ügyfeleknek lehetőségük van online módon bejelenteni azt a számlaszámot, amelyre a kártalanítás összegét kérik átutalni, így egyszerűsítve és gyorsítva a kártalanítások kifizetését.
Ezentúl az OBA honlapján közvetlenül is meg lehet adni az utaláshoz szükséges számlaszámot. Ennek bejelentéséhez a betéteseknek nem kell mást tenniük, mint elektronikusan kitölteni az OBA által biztosított számlaszám bejelentő űrlapot, és azt az AVDH hitelesítést követően feltölteniük az OBA honlapjára. A teljeskörűen és hibátlanul kitöltött számlaszám bejelentő űrlap esetén a kártalanítási összeg átutalása rövid határidőn belül megtörténik (esetenként akár már a bejelentés napján).
Az AVDH hitelesítésre azért van szükség, hogy az OBA be tudja azonosítani az igénylő személyét. Az AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés) ugyan még kevésbé ismert módszer, valójában azonban már nagyon sokak által elérhető, egyszerű a közigazgatási ügyintézésben. Ehhez elég egy ügyfélkapus jogosultság, ami az internetes ügyintézést választóknál jellemzően már eleve megvan. Belépés után az AVDH-s felületen egyszerűen hitelesíthető a kívánt dokumentum, amelyet aztán így már be lehet küldeni elektronikus ügyintézéshez - mostantól az OBA-nak is.
A bankfióki ügyintézés lehetősége is megmarad
Azoknak, akik nem szeretnének vagy nem tudnak élni a bankszámlaszám bejelentés online bejelentésének lehetőségével, továbbra is lesz mód bankfióki ügyintézésre az OBA adatrögzítő partnerbankjainak fiókjaiban. A bankfióki ügyintézéshez szükség van a betétesek azonosító okirataira, illetve az eljárási jogosultságot bizonyító dokumentumokra (például meghatalmazás).
Az OBA dolgozik azon, hogy a magánszemélyeken és egyéni vállalkozókon túl a jövőben a céges ügyfeleknek is lehetősége legyen az online számlabejelentésre.