Ma már alapvető elvárás, hogy kisebb összegű személyi kölcsönt online, bankfiókba látogatás nélkül is tudjunk igényelni. Erre szinte minden banknál van lehetőség, a módozatok között azonban jelentős különbségek vannak, akár bankon belül is. Akad, ahol akár 20 perc alatt befejezhetjük az igénylést, míg máshol két napos határidőt ígérnek, de a gyorsabb megoldáshoz az ügyfél digitális tapasztalatára is szükség van. Összegyűjtöttük az online hiteligénylés lehetőségeit és legfontosabb részleteit.
Online hiteligénylésre már 5-6 évvel ezelőtt is volt lehetőség, a digitalizációs folyamatot azonban a járvány és a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Kölcsönök bevezetése felgyorsította. Azóta minden hitelintézet kínál valamilyen formában online megoldásokat a személyi kölcsön igénylésére, ezek azonban korántsem egyformák, ha a mögöttes technológiát nézzük. Van, ahol a két munkanapos igénylést villámkölcsönként hirdetik, míg máshol akár 20 perc alatt le lehet tudni a szerződéskötést. Van már olyan szereplő is, ahol nincs is lehetőség másra, mint 100 százalékban online igényelni.
A fogyasztóbarát személyi kölcsönnél kötelező az online igénylés
A szabad felhasználású személyi kölcsönök között az MNB által kitalált és szabályozott Minősített Fogyasztóbarát Személyi Kölcsönök külön csoportot képeznek. Ezt a kölcsöntípust jelenleg öt hitelintézet kínálja, az OTP Bank, az Erste Bank, a Cofidis, a Cetelem és az MBH Bank. Ezeknek a bankoknak kötelezően meg kellett oldani az online, legfeljebb két munkanap alatt lebonyolítható igénylést 2021. júliustól, a technikai részletekről azonban a bankok dönthettek. így fordulhat elő, hogy jelentős különbségek vannak az egyes ajánlatok és az igénylés menete között.
Mit kínálnak a bankok?
Az OTP Banknál két típusú személyi kölcsön van, hagyományos és a fogyasztóbarát, mindkettőt lehet online is igényelni. A folyamatot tekintve nincs nagy különbség az OTP-nél az új vagy már meglévő ügyfelek igénylése között. Utóbbi esetben valamivel gyorsabban történik az igénylés, hiszen a bank már ismeri a személyes adatokat és a jövedelmi információkat is.
A bank ügyfeleinek mindössze néhány kattintás a személyi kölcsön igénylés, arra ugyanis az internetbankba belépve van lehetőség. Fontos, hogy az igényléshez az új netbankba kell regisztrálni, amit a régi netbankban is meg lehet tenni. Az új netbankban akár az igénylés megkezdése előtt is belefuthatunk a személyi kölcsön ajánlatba, személyre szabott előzetes kalkulációval, maga az igénylés pedig mindössze néhány lépésből áll, hiszen a bank már ismeri az adatokat és a beérkező nettó jövedelmet is. Az online igényléssel az OTP-nél megspórolhatjuk a 0,75 százalékos folyósítási díjat, ami egy 5 millió forintos kölcsön esetén 37 500 forint lenne.
Ha új ügyfélként szeretnénk az OTP-nél személyi kölcsönt igényelni, a bank honlapján indíthatjuk el a folyamatot, ami az előzetes jelzés alapján körülbelül 30 percet vesz igénybe. Az előzetes kalkuláció után nem lehet kikerülni az online számlanyitást, de az online igénylés megkezdésének nem feltétele az OTP-s bankszámla. A folyamat ezután hasonlóan történik, mint a meglévő ügyfeleknél, azzal a kivétellel, hogy jövedelemigazolással is készülni kell. A szerződés aláírása online több módon is történhet: SMS-el, alkalmazás értesítéssel vagy QR-kóddal is lehet érvényesíteni a szerződést. Ha valamiért sikertelen lenne a hitelbírálat, a megnyitott bankszámlát be lehet zárni.
Az Erste Banknál is van lehetőség online igénylésre, akár három úton is el lehet indulni:
- új ügyfélként, szelfivel lehet regisztrálni a George applikációba és onnan egyszerűen el lehet indítani az igénylést. Ehhez NFC képes mobilra és új típusú, chipes személyi igazolványra van szükség.
- Új ügyfélként videóazonosítással is el lehet indítani az igénylést, ha nincs NFC-s mobilunk vagy új típusú személyi igazolványunk. Ebben az esetben a weboldalon keresztül tudunk regisztrálni, az ügyfélazonosítás pedig videóbeszélgetés során történik meg.
- Meglévő felhasználóknak nem kell mást tenni, mint a George valamelyik felületén elindítani az igénylést.
A Cofidis évek óta kínál online hiteligénylési lehetőséget. Az online igénylésnek itt is három különböző formája közül választhatunk.
1. Normál hiteligénylés
Az első lépés az igénylésnél az előminősítés, amelyhez meg kell adni a személyes adatokat, illetve a munkaviszonyra és a nettó jövedelemre és a rendszeres kiadásokra vonatkozó információkat is. Ha a megadott adatok alapján a hitelintézet pozitív bírálatot ad, automatikusan megkapjuk a szerződéstervezetet, ami után a már megadott adatainkat kell dokumentumokkal is igazolni (személyes adatok és jövedelemigazolás). A hitelbírálathoz a bankszámlaszám megadása is szükséges. Ha a dokumentumokkal és a jövedelemigazolással minden rendben talál a Cofidis, már csak a videóbeszélgetés és az azonosítás van hátra, a szerződés megkötése pedig ugyanekkor, szóbeli szerződéskötéssel történik meg.
A három igénylési lehetőség közül ezt azoknak érdemes választani, akiknek még nincs gyakorlatuk az online bankolásban. Ha visszahívást kérünk a banktól, akár a teljes folyamaton végigkísér a Cofidis ügyintézője és megválaszolja az igénylés közben felmerülő kérdéseket.
2. Gyorsított hiteligénylés
A gyorsított hiteligénylésnél az előminősítésnél ugyanazokat az adatokat kell megadni, viszont nincs szükség videóazonosításra, hanem a dokumentumok feltöltése után automatikusan történik meg az ügyfélazonosítás. A pozitív hitelbírálat után SMS-ben, aláírási jelszóval lehet érvényesíteni a szerződést.
3. 20 perces hiteligénylés
Leggyorsabban akkor igényelhetünk személyi kölcsönt a Cofidisnél, ha a 20 perces igénylést választjuk, ehhez azonban legalább nettó 300 ezer forint jövedelmet kell igazolni, és a számlavezető bankunk az OTP Bank, a K&H Bank vagy az MBH Bank (azon belül a volt MKB).
Az előminősítéshez a személyi igazolványról készült képet kell feltölteni, illetve azt a bankszámlaszámot kell megadni, ahová a jövedelmünk érkezik. A hitelbírálat az Aggreg8 oldalán keresztül történik, ahol meg kell adni az e-mail címet és a netbank azonosítót, valamint a bankszámlaszámot. A netbankba történő belépés után engedélyezni kell, hogy a Cofidis hozzáférhessen a hitelbírálathoz szükséges információkhoz. Sikeres bírálat esetén már csak a szerződés aláírása van hátra, ami SMS-ben kapott jelszóval történik.
A Cetelem az online hiteligénylésnél legfeljebb két munkanapon belüli folyósítást ígér. A folyamat egy előzetes hitelbírálattal kezdődik, egy telefonos egyeztetés után pedig megkapjuk a szerződést, amit SMS-kóddal tudunk aláírni. Ezután, ha a hitelkérelem pozitív eredménnyel zárult, át kell esni a videós azonosításon, a folyósítás pedig 2 munkanapon belül megtörténik.
Az MBH Banknál az online igényléshez regisztrálni kell a bank honlapján az erre célra létrehozott felületre, ehhez névre, e-mail címre és telefonszámra van szükség. A regisztráció után el lehet végezni az előzetes kalkulációt, vagyis megadhatjuk, hogy mekkora hitelösszeget szeretnénk felvenni és hogy mennyi idő alatt szeretnénk visszafizetni. A kalkuláció után következik a dokumentumok feltöltése (személyes okmányok, jövedelemigazolás), illetve a szükséges nyilatkozatok elfogadása. Ezt egy körülbelül 10 perces videóhívás követi, amire hétfőtől péntekig van lehetőség, 9-17 óra között. A sikeres azonosítás után lehet jóváhagyni az igénylést és aláírni a szerződést, a bank pedig sikeres hitelbírálatot követően folyósítja a pénzt.
Nem csak a fogyasztóbarát hitelt lehet online felvenni
Azoknál a bankoknál is találhatunk kényelmes online megoldásokat, ahol nincs fogyasztóbarát személyi kölcsön. A K&H Banknál azoknak van egyszerűbb dolga, akiknek legalább fél éve a bankhoz érkezik a jövedelme, ők ugyanis a netbankot vagy a mobilbankot használva tudják beadni az igénylést, a pénz pedig akár fél órán belül a számlájukon lehet.
Az új ügyfeleknek is van lehetőségük az online igénylésre, nekik azonban előbb meg kell nyitniuk online egy bankszámlát és külön fel kell tölteniük a jövedelemigazolást, így az igénylés valamivel több időt vesz igénybe, mintha már meglévő ügyfélként adnánk be az igénylést.
A Raiffeisen Banknál hasonló a helyzet, a netbankot vagy a mobilapplikációt használva meglévő ügyfélként akár 20 perc alatt megoldható az igénylés. A belépés után lehet elkezdeni a kalkulációt, és megadni a hitelbírálathoz szükséges adatokat. Az igénylésre akkor is van lehetőség, ha a jövedelmünk nem a bankhoz érkezik, ebben az esetben viszont plusz egy lépéssel kiegészül a folyamat, mivel fel kell tölteni a jövedelemigazolást is. A szerződés véglegesítésével kapcsolatban arra hívja fel a Raiffeisen a figyelmet, hogy az aláírás még azon a napon történjen meg 23:59-ig, amikor az igénylést elkezdtük.
A CIB Bank régi és új ügyfeleknek is kínál mobilos igénylési lehetőséget. A CIB-es ügyfeleknek mindössze öt lépésen kell átesni, az első lépés a telefonos előkalkuláció. Ennek az eredménye után lehet elkezdeni a tényleges igénylést, és kitölteni a szükséges dokumentumokat online. Ha nem a CIB Bankhoz érkezik a jövedelmünk, akkor külön csatolni kell a jövedelemigazolást is, amit e-mailben lehet megtenni. A kitöltött és a beérkező dokumentumok alapján a bank elvégzi a hitelbírálatot és értesít annak az eredményéről, a szerződés megkötésére pedig a mobilapplikáción keresztül van lehetőség.
Az új ügyfeleknek ugyanez az ügymenet, csak kiegészül az elején a szelfis számlanyitással.
Az UniCredit Bank az új és a meglévő ügyfeleknek is kínál módot az online személyi kölcsön igénylésre. Meglévő ügyfélként az internetbankban vagy a mobilapplikációban lehet elindítani az igénylést időponttól függetlenül, ebben az esetben nincs szükség külön ügyfélazonosításra, videóhívásra. Az egyetlen tényező, ami hátráltathatja az igénylést, ha papíralapon nyújtjuk be a jövedelemigazolást, mert a banknak meg kell várnia, amíg az postán megérkezik hozzájuk. Érdemes elektronikus formában kérni a dokumentumot, mert ebben az esetben az igénylés során fel lehet tölteni.
Az új ügyfeleknek mindenképpen számlát kell nyitniuk a banknál, amit csak videós azonosítással tudnak megtenni, munkanapokon 9:00 és 17:45 között. Ezután tudják elkezdeni a személyi kölcsön igénylést a választott felületen.
Kizárólag kis összegű kölcsön online igénylésére van lehetőség a Trive Banknál, amely a Sopron Bank jogutódjaként lépett be a piacra. A Trive-nál abban az esetben lehet eHitelt igényelni, ha az alábbi bankok valamelyikéhez érkezik a fizetésünk és van netbank hozzáférésünk is:
- CIB,
- Erste,
- Gránit,
- K&H,
- MagNet,
- MBH (mindegy, hogy korábban MKB-s vagy takarékbankos számlánk volt-e),
- OTP,
- Raiffeisen,
- UniCredit.
A Trive mindössze a jövedelemmel kapcsolatos információra fog rálátni a banki adatok közül, amire a hitelbírálathoz van szüksége.
Az ügyfélazonosítás az igazolványok segítségével történik és a kamerát is be kell kapcsolni a folyamathoz. Ha az azonosítás és a hitelbírálat is sikeres, akkor a szerződést egy egyedi SMS-ben kapott kóddal lehet aláírni, a Trive pedig utalja is a pénzt a megadott bankszámlaszámra. A Trive azt ígéri, hogy az egész folyamat 15 percen belül lezajlik, tehát jó esetben ennyi idő alatt hozzájuthat a kölcsönösszeghez.