Magyarországon már a százezret is meghaladhatja a nem játék drónok száma. Hiába kötelező ezeket regisztrálni, csak a töredéküknél tették meg, és hasonló a helyzet a kötelező biztosításukkal is. Pedig ha engedély nélkül szállt fel a jármű, ezer eurókban mérik a bírságot, ha pedig még kárt is okoz, még nagyobb lehet a számla. Ha viszont megfelelő felelősségbiztosítást kötnek a drónra, és rendben vannak a vizsgák, engedélyek, a biztosító fizet a károsultaknak. Ezt még a nyaralás előtt sem késő megtenni, mert egy drónbaleset külföldön még nagyobb bajjal járhat.
Néhány évtizede még nyakba akasztható fényképezőgéppel, mostanában viszont már drónnal járnak a magyarok nyaralni, így örökítik meg a pazar tájakon kalandjaikat és a csodálatos látványt. Arról, hogy hány drón lehet Magyarországon nincs hivatalos információ, ám a Groupama Biztosító szakértői szerint a 100 ezret is meghaladhatja az ilyen légi járműveknek a száma.
Jellemzően szabadidős tevékenységre használják a drónokat, amelyekre egyre szigorúbb szabályok vonatkoznak, hiszen ha repülés közben lezuhan egy ilyen eszköz, akkor akár nagy kárt is tud okozni. Ha emberre vagy más élőlényre zuhan, súlyos sérülés lehet belőle, ha valamilyen más tárgyra, autóra, épületre, akkor is tetemes lehet a kár. A drónok használóinak vizsgát kell tenniük, és ha felszáll a kis gép, akkor légtérhasználati engedélyt is igényelniük kell.
A drónokat Magyarországon, ha nem számítanak játéknak, regisztrálni kell. Játéknak az a drón számít, amelynek a tömege nem éri el a 120 grammot, nem alkalmas audio-vizuális tartalom rögzítésére, és maximum 100 méterre tud eltávolodni a reptetőjétől. Bár ilyen járműből 100 ezer is lehet az országban, 2022-ig csak 6 ezret regisztráltak - közölte a Bank360.hu érdeklődésére a CIG Pannónia, és még most is csak 8-10 ezer körül lehet a regisztrált drónok száma.
Emellett ezekre a járművekre 2021 februárja óta ugyanúgy kötelező felelősségbiztosítást is kell kötni, mint az autókra. Az erre vonatkozó kormányrendelet a legalább 0,25 kilogramm, de legfeljebb 4 kiló maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijárművek esetében legalább 3 millió forint biztosítási eseményenkénti és 6 millió forint biztosítási időszakonkénti, a 4 kilogrammot meghaladó, de 20 kilót el nem érő maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijárművek esetében legalább 5 millió forint biztosítási eseményenkénti és 10 millió forint biztosítási időszakonkénti kártérítési limitet állapít meg. A kereskedelemben használt drónoknál ennél jóval nagyobb a biztosítási összeg, 750 ezer SDR, ami nagyjából 320 millió forint.
Csak a tizedét regisztrálják
A legtöbb drón, amit Magyarországon képek, videók készítésére árulnak, könnyebb 250 grammnál, tehát a kötelező felelősségbiztosítást pont elkerülhetik, de regisztrálni ezeket is kellene. Ennek a díja mindössze kétezer forint. Kellene még a reptetéshez drónvizsga, sőt légtérhasználati engedély is, bár vélhetően ez is gyakran elmarad.
Aki mindezeket elmulasztja, és úgy okoz balesetet, súlyos bírságra számíthat Magyarországon és külföldön is. A népszerű turisztikai célpontokon különösen érdemes körültekintően drónozni, mert ha egy műemlék épületbe csapódik be egy engedély nélkül használt légi jármű, a hatóságok ceruzája általában vastagon fog, több tízezer eurós bírságot is kockáztathatnak a reptetők. Az utasbiztosítások pedig bár sok mindent térítenek, de ilyen esetekben nem fognak fizetni.
A felelősségbiztosítást sem kötik meg a drónok többségére, bár több biztosító is rendelkezik ilyen termékkel. A Groupama és a Generali mellett például az Allianz és a CIG Pannónia is kínál drónbiztosítást. Akik megkötötték, eddig megúszták baleset nélkül, harmadik félnek okozott kárról ugyanis egyik biztosító sem számolt be. A CIG Pannóniánál egyszer fordult elő káresemény, de akkor csak a drón sérült meg, amelyben 2 millió forintos kár keletkezett. Fontos tudni, hogy ha a drónban keletkezik kár, azt nem a felelősségbiztosítás, hanem vagyonbiztosítás terhére rendezik a biztosítók.
Néhány tízezer forint a biztosítási díj
A 250 grammosnál kisebb drónokra nem kötelező ugyan, de szintén lehet felelősségbiztosítást kötni, mert ha mégis kárt okoz a lehuzant jármű, akkor a tulajdonosát beperelheti kártérítésért a károsult. Ha viszont van felelősségbiztosítás, akkor a biztosító fizet. A biztosítások éves díja függ a drón maximális felszálló tömegétől, attól, milyen területen igényelték a használatát, Magyarországon fog-e csak felszállni, vagy külföldön is, és a felhasználás módjától is.
A Generalinál az alap biztosítási díj 14 ezer és 99 ezer forint között van, de ezt csökkenthetik a kedvezmények, például az önrész vállalása, vagy az elektronikus kommunikáció kérése, mennyiségi kedvezményt is adnak annak, aki több drónra köt biztosítást. Bizonyos szervezetek tagjainak és mezőgazdaságban használt drónokra is ad kedvezményt a biztosító, és azoknak is alacsonyabb a díj, akiknek más biztosításuk van a cégnél.
Az Allianznál is hasonlóak a díjak, a 4 kilogramm alatti drónokra 15 ezer forintért lehet felelősségbiztosítást kötni, 4-20 kilogramm között 20 ezer, 20-75 kiló között 35 ezer forint a díj, afölött egyedi díjakat határoznak meg. A kereskedelmi tevékenységet végző drónoknál 80-100 ezres éves díjjal kalkulálhatnak az üzemeltetők.