Az idén sokkal jobban lehet már tervezni a nyaralásunkat, mint a járvány idején, de csináljunk B-tervet, minél több szolgáltatás legyen lemondható, és igyekezzünk minél jobban bebiztosítani magunkat.
Az elmúlt években az utazók megszokhatták, hogy nagyjából akkor biztos egy fapados járat indulása, ha már a gépen ültek. Volt olyan társaság, amelyik nagy erőkkel árulta a jegyeket még olyan járatokra is, amelyeket be se engedtek az adott reptérre. Egy másik fapados pedig mindent meghirdetett, aztán annak túlnyomó részét ki is vette gyorsan a menetrendből. Szóval, nem volt egyszerű mindent jól menedzselni. De vége lesz-e ennek a bizonytalanságnak, hogyan készüljünk az idei nyaralásra?
Igen és nem. Igen, mert az immár biztosra vehető, hogy a járvány miatt nem lesznek brutális lezárások, így a gépek is repülhetnek. Ugyanakkor az a kockázat továbbra is megmarad, hogy a légitársaságok szemrebbenés nélkül belenyúlnak a menetrendbe, ha ez az érdekük. De most akkor merjünk tervezni vagy maradjunk inkább az Omszki-tó partján?
Tervezni alapvetően lehet. Azok a járatok, amelyeket a két ultra, vagyis a Wizz és a Ryanair meghirdetett a nyári menetrendben, az már megmarad. A többi légitársaságnál nem jellemző, hogy utolsó pillanatban variáljanak a menetrenddel. De most minden cégnél lehet azzal számolni, hogy akkor is megmarad az útvonal, ha nehezen tudják tölteni a járatot. Pillanatnyilag ugyanis túl sok a gép. Mivel az ukrán és orosz útvonalak kiestek, a felszabaduló gépeket muszáj reptetni. Ha félig üresen is megy, az még mindig kisebb veszteség, mintha egyáltalán nem menne. Lehet, hogy télen már nem lesz például Riminibe Ryanair vagy Szardíniára három járat, de kit zavar ez nyáron?
Az is igaz ugyanakkor, hogy katedrálist nem érdemes a fapados menetrendre alapozni. Ez azt jelenti, hogy simán elképzelhető, hogy az útvonal marad, de az adott járatot elpakolja a légitársaság. Lehet, hogy csak pár perccel vagy pár órával, de lehet, hogy a reggeli járat estére kerül vagy kedd helyett szerdán indul.
Utóbbi akkor jelenthet gondot, ha nem maradnánk helyben, hanem az adott városból tovább mennénk például hajóval vagy távolsági busszal. Ilyen esetben rendkívül kellemetlen újratervezni az utat, már ha egyáltalán lehetséges. Mert bár a néhány órán túli menetrendváltozás feljogosítja az utast arra, hogy más útvonalra tegye a jegyét — például másik görög szigetre vagy csak más dátumra —, de ugyanezt a hajójeggyel, vonatjeggyel már nem lehet megtenni. A hajó vagy a vonat elindult időben, ott kellett volna lenni.
Ez tehát létező kockázat, ezért célszerű úgy szervezni az utakat, hogy ami csak lehet, az lemondható legyen. A szállás, az autóbérlés lehet ilyen, és ezek rendkívül komoly költséget is jelentenek. Nem mindegy, hogy ezt elbukjuk vagy sem. Két héten belül már szinte biztosan nem töröl járatot a légitársaság — mert ez esetben kártérítést kell fizetnie —, vagyis, ha csak lehet, a le nem mondható szolgáltatásokat ezen az időn belül időzítsük. Ami csak lehet, az meg legyen lemondható.
Az idei nyaralások tehát mindent összevetve sokkal jobban tervezhetők, mint a covid alatti utazások, de még most is célszerű a lehető legrugalmasabban tervezni. Ha pedig ezt nem tudjuk megtenni, akkor a nem mozdítható programokhoz, paraméterekhez igazítani a többi, akár úgy is, hogy vállaljuk ennek többletköltségét. Hiába maxoljuk ki ugyanis a költségcsökkentést a nyaralás tervezésekor, ha egy be nem kalkulált utólagos változás borítja a terveinket. Jobb esetben csak a költségeinket emelve, rosszabb helyzetben a kulcsprogramjainkat is kilőve.
Érdemes arra is fokozottan felkészülnünk, hogy a legalaposabb tervezés, B-terv készítés esetén is érhet bennünket meglepetés. Annak érdekében, hogy ebben az esetben ne bukjuk a pénzünket, köthetünk sztornóbiztosítást. Ennek tartalma sokféle lehet. Vannak olyan utasbiztosítások is, amelyben már eleve van például útlemondási kiegészítés. A sztornóbiztosítás megköthető külön is vagy az utasbiztosítással együtt. Mindig nézzük meg alaposan, hogy a sztornóbiztosítás mire is terjed ki pontosan. Válasszunk olyat, ami a mi kockázatainkat fedi le, és tartsuk fejben, mire fizet a biztosító. Gyakori ugyanis, hogy puszta információhiány miatt olyan káreseményre, szolgáltatásra sem vesszük igénybe a megkötött utasbiztosításunkat, ami pedig benne van.