A járvány okozta gazdasági nehézségek miatt a magyar párok jelentős része spórolni próbált a közös programokra vagy ajándékokra költött kiadásokon. Ezzel együtt sokan érzik úgy, hogy megsínylené a kapcsolatukat, ha nem költenének ajándékra, ezért akár hitelfelvételre is hajlandóak.
Az Intrum legutóbbi, 24 európai országot vizsgáló Európai Fogyasztói Fizetési Jelentése többek között azt vizsgálta, hogyan hatott a párkapcsolatokra a Covid-járványt követő gazdasági visszaesés. A válaszok alapján az elmúlt időszak pénzügyi nehézségei sok házasságot, kapcsolatot próbára tettek, ugyanakkor a felmérésben résztvevők negyede szerint ez közelebb hozta egymáshoz őket párjukkal. A magyar válaszadók 30 százaléka a felmérésen azt mondta, a járvány által okozott pénzügyi problémák közelebb hozták őket házastársukhoz vagy partnerükhöz.
Hasonlítsd össze az alábbi kalkulátorral az elérhető személyi kölcsönöket! Állítsd be, hogy mekkora hitelösszegre van szükséged, és találd meg a számodra ideális ajánlatot! A kalkuláció ingyenes.
A fiatalabb fogyasztók nagyobb része vélekedett úgy, hogy a Covid-19 okozta pénzügyi bizonytalanság végső soron megerősítette a kapcsolatukat. Az ezredfordulósok majdnem egyharmada (31 százalék) mondta, hogy a válság közelebb hozta őket a partnerükhöz, szemben az 55 felettiek 17 százalékával (feltehetően az idősebb korosztályban nagyobb az aránya a házasságban élőknek és az elváltaknak egyaránt a fiatalabb korosztályhoz képest).
Az európai átlag a magyarországihoz képest valamivel alacsonyabb: összesítve minden negyedik (25,22 százalék) európai válaszadó szerint volt megerősítő hatása az elmúlt időszak pénzügyi nehézségeinek a kapcsolatukra.
A legutóbbi hasonló felmérésben, 2019-ben még a válaszadók jelentős része arról számolt be, hogy a pénzügyek negatívan befolyásolják kapcsolatukat – mondta Deszpot Károly, az Intrum üzletfejlesztési és sales igazgatója. Ez részben összefügg azzal is, hogy az emberek jelentős része nem szívesen beszél párjával a pénzügyekről.
A felmérés során a magyar válaszadók mintegy negyede (25,5 százalék) mondta azt, hogy a válság beköszöntekor először azzal kezdett spórolni, hogy kevesebb ajándékot vásárolt partnerének, vagy kevesebbet költött közös programokra. Ez európai viszonylatban alacsony aránynak számít (az európaiak 31,13 százaléka válaszolt hasonlóan), ezzel szemben például Portugáliában a válaszadók közel fele (47,6 százalék) csökkentette az ilyen jellegű kiadásokat.
A válaszadók többsége szerint nem jelentene komoly párkapcsolati problémát számukra, ha kevesebbet költenének párjukra. Magyarországon a felmérésben résztvevők csak 8,4 százalék vélekedik úgy, hogy ez negatív hatással lenne a kapcsolatukra, az európai átlag ez esetben pedig 12,76 százalék.
Összességében a férfiak a nőknél nagyobb nyomást éreznek arra, hogy pénzt költsenek ajándékokra – 18 százalékuk mondta, hogy ez a fő oka annak, hogy hitelkártya-adósságot halmoznak fel, szemben a nők 12 százalékával. Hasonlóképpen, a férfiak 16 százaléka mondta azt, hogy ha nem költene annyit, a partnere elhagyná, szemben a nők 10 százalékával.
A hitelből történő ajándékvásárlástól ugyanakkor a többség mind Magyarországon, mind a többi európai országban idegenkedik, hazánkban csak a válaszadók 9,1 százaléka, Európában átlagosan 14,7 százaléka válaszolta azt, hogy gyakran halmoz fel hiteltartozást azért, hogy ajándékokat tudjon venni párjának.