fogyatékkal élők

Így bankolhat egy fogyatékkal élő Magyarországon

fogyatékkal élők

Így bankolhat egy fogyatékkal élő Magyarországon

Herman Bernadett
2023-09-21 Frissítve: 2023-10-16
2023-09-21 Frissítve: 2023-10-16
34812709

Több mint 400 ezer fogyatékkal élő van Magyarországon, akinek ugyanolyan szüksége van a banki szolgáltatásokra, mint bárki másnak. A mozgáskorlátozottakat már elég jól kiszolgálják már a bankok, a látássérülteknek viszont gyakran tanút kell vinniük, aki felolvassa nekik a szerződéseket, a hallássérültek pedig a jeltolmáccsal mehetnek a fiókba. Van azonban már olyan bank is, ahol online jeltolmács segíti az ügyintézést. A mobil- és internetes bankok, honlapok, valamint az ATM-ek is egyre jobban támogatják őket az önálló bankolásban, olyan lehetőségeik is vannak erre, amelyekről néhány éve csak álmodhattak.

 

Magyarországon több mint 408 ezer fogyatékkal élő ember él a KSH adatai szerint, közülük a legtöbben, 196 ezren mozgássérültek, a vakok és gyengénlátók csaknem 70 ezren vannak, a hallássérültek (siket és nagyothalló) száma meghaladja a 60 ezret. Több mint kétezren vannak a siketvakok, és mintegy 28 ezren, akik valamilyen beszéddel kapcsolatos fogyatékossággal küzdenek. Ezen felül vannak még értelmi fogyatékosok, autisták is, és más betegségekkel küzdő fogyatékosok.

 

Ennek a több mint két Debrecennyi embernek a kiszolgálása a bankok számára sem egyszerű feladat. Márpedig ezek az ügyfelek is szívesen bankolnának, egyre gyakrabban már rá is kényszerülnek erre, hiszen mind több dolog - például az ételrendelés - gyakran már csak bankkártyás fizetéssel érhető el. Az internet és az új technikai fejlesztések ugyan sokat segítettek a fogyatékkal élőknek a pénzügyeik önálló intézésében, de a hazai hitelintézeteknek van még hová fejlődniük az ilyen nehézségekkel küzdők kiszolgálásában. 

 

A mozgássérültekre viszonylag jól felkészültek a bankok

 

A bankolásban a legjobb helyzetben közülük a mozgássérült ügyfelek vannak. Számos hitelintézetnél akadálymentesek a fiókok, emellett az internetbankban és a mobilbankban is jóformán minden ügyet el tudnak intézni a kliensek. Ha az ügyfél nem képes írni és kézjegyét sem tudja elhelyezni a szerződésen, akkor a szerződéskötés közokirati formában történik, ha csak a kézjegyét tudja elhelyezni a szerződésen, akkor közjegyzői aláírás hitelesítés szükséges - közölte a CIB Bank. 

 

Az Ersténél egyelőre a 102 fiókból 65 akadálymentes, az OTP-nél viszont egyetlen fiók kivételével - ez a műemléki védelem alatt álló Nádor utca 16. szám - az összesbe be lehet jutni kerekesszékkel is. Az ATM-ek 75 százaléka is akadálymentesen megközelíthető. Az Unicreditnél is egy fiók kivételével mindegyik akadálymentes, de ennek az egynek az átalakításán is dolgoznak. A K&H igyekszik úgy kialakítani a fiókokat és olyan helyre telepíteni az ATM-eket, hogy azok könnyen elérhetők legyenek a mozgáskorlátozottak számára, és az MBH Bank is ezt figyelembe véve újítja meg a fúzió után a fiókhálózatát. 

 

Felolvasott szerződés, tanú, fülhallgatós ATM a vakoknak

 

A látássérültek a telefonos ügyfélszolgálatokat általában tudják használni, van arra lehetőség, hogy ne kelljen kódokat bepötyögniük a telefon kijelzőjén, hanem szóban megadott adatok alapján azonosítsák őket a bankok munkatársai. A banki honlapokon többnyire van kontrasztos üzemmód, és a felolvasó programok is működnek rajtuk. 

 

A fiókokba a biztonsági őrök ugyan bekísérik őket, onnantól viszont változó, mit hogyan tudnak elintézni. A szóbeli információt általában meg tudják kapni az alkalmazottaktól, de az írásbeli szerződéseket nem tudják számukra Braille-írással kinyomtatni. A CIB Banknál úgy tudnak szerződni, ha visznek magukkal egy tanút, aki felolvassa nekik például a bankszámla- vagy hitelszerződést, és ez a tanú nem lehet a bank alkalmazottja. Másik ügyfél, aki ráér, és szívesen segít, persze lehet. A CIB ATM-jeit, és mobilbankját viszont csak korlátozottan tudják használni, bár az internetbankban be lehet állítani a fekete-sárga kontrasztos betűket és a felolvasó programokkal is kompatibilisek az elektronikus csatornák. A Raiffeisen mobilbankja szintén használható kontrasztos módban. 

 

Az OTP-nél és az Ersténél a nagyobb fiókokban a látássérültek tájékozódását segítő vakvezető sávok találhatók, ezek országos kiépítése folyamatos. A vakvezető kutyát természetesen minden fiókba be lehet vinni. Az OTP ügyfélhívó berendezéssel rendelkező fiókjaiban a jegykiadó automatának fizikai nyomógombja van, ennek elérését tapintósáv, a navigációt Braille felirat segíti. Az ATM-ek 57 százaléka hangmodullal és Braille írásos tájékoztatóval is el van látva, a többi ATM-et folyamatosan cserélik le akadálymentesre. A hangmodullal felszerelt ATM-ek fülhallgató csatlakoztatását követően automatikusan beszélő üzemmódra váltanak. A szoftver a képernyőn megjelenő információkon túl segítséget nyújt az eszköz használatához, a felület kezeléséhez, a billentyűzet és a kiadónyílások megtalálásához is. Az OTP honlapjának használatát felolvasó szoftver segíti és az egykezes használatot is támogatja.

 

A K&H és az Unicredit Bank ATM-jei is működnek fülhallgatóval a látássérültek számára. Az Unicredit az online felületek teljes akadálymentesítését a mobilbanki és internetbanki felületen most fejleszti, ez várhatóan 2025 közepére lesz kész. Az MBH Bank 2023 augusztusában bevezette a Mastercard vak és gyengénlátó emberek számára fejlesztett Touch Card funkcióval rendelkező, akadálymentesített bankkártyát. A hitelintézet weboldala pedig működik a felolvasóprogramokkal, és kontrasztos nézetet is be lehet állítani rajta. A videóbank ugyancsak elérhető magas kontrasztú nézetben. 

 

Sok fiókba jeltolmácsot kell vinni

 

Akinek a hallásával van probléma, az a telefonos ügyfélszolgálatot nehezen tudja használni, az internetbank és a mobilbank viszont valószínűleg nem okoz számára gondot. A videobankos ügyintézéssel és a bankfiókban viszont már lehetnek problémák. Írásban mindig tudnak kommunikálni velük a fiókban az alkalmazottak, és arra is van lehetőség, hogy saját jeltolmáccsal érkezzenek a bankba. Ez nyilván sokkal gyorsabb, mintha írásban kell feltennie a beszélni nem tudó ügyfélnek a kérdéseket, és megvárnia, amíg a fiókban dolgozó leírja a választ. Jeltolmács nélkül különösen lassan haladhat a folyamat, ha az ügyfél nem csak hallássérült, de nehezen mozog, fáj a keze, lassan írja le a kérdéseit. 

 

Az Erste és az OTP ennél tovább ment, előbbi bank 54, az utóbbi 109 fiókot is felszerelt olyan készülékekkel, amelyek a hallókészüléket használó ügyfelek számára felerősítik a hangokat a könnyebb megértés érdekében. Emellett az Erste összes fiókjában és az OTP 167 egységében elérhető a SINOSZ Kontakt Tolmácsszolgálat. Ennek lényege, hogy a bankfióki ügyintézésbe élő videóhívással csatlakozik be egy jelnyelvi tolmács, aki segíti az ügyfél és a banki ügyintéző közötti kommunikációt. Az OTP az ehhez szükséges táblagépek üzemkész állapotát folyamatosan ellenőrzi, emellett a hitelintézet honlapján a videó-tartalmakhoz felirat készített. 


 

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!