Javult az eredmény az Ersténél tavalyhoz képest, de hiába jók a nyereségmutatók, a hitelezés csúnyán visszaesett. Csak az olyan kkv-hitelek volumene maradt stabil, amelyeket az államilag támogatott programok segítettek. A betétállomány csökkent, a pénz értékpapírokba áramlott.
Első látásra kiváló eredménnyel zárta 2023 első felét a magyarországi Erste Bank. A működési eredmény a tavalyi több mint kétszerese lett, 93,6 milliárd forint, a költség/bevétel arány pedig 34,6 százalékosra csökkent. Az első félévben a működési bevételek 46 százalékkal nőttek 2022-höz képest, de ennek 75 százalékát az úgynevezett fair value tette ki. Például olyan tételek, mint a babaváró hitelek mögött álló állampapírok árfolyamának felértékelődése - mondta Jelasity Radován, az Erste Bank Hungary elnök-vezérigazgatója. A bankok az ötéves állampapírok hozamának megfelelően értékelik át az ilyen hiteleket, emiatt tavaly 21,6 milliárd forint veszteséget, az idén az első félévben 19,7 milliárd forint nyereséget könyvelt el az Erste.
A működési költségek 8,1 százalékkal csökkentek 2022-höz képest. Ennek fő oka a Sberbankhoz kapcsolódó tavalyi 7,9 milliárd forintos OBA-befizetés volt, amiből az idén az első félévben 3,2 milliárd forintot visszakapott az Erste. Az ügyfélbetétek volumene hosszú idő után először csökkent, miközben a hitelállomány nőtt, ezért az hitel/betét arány 68 százalékosra emelkedett.
Az új hitelezés 39 százalékkal csökkent, a lakáshitelek folyósítása 56 százalékkal esett vissza - mondta Harmati László vezérigazgató-helyettes. A második félév erősebb lehet az elsőnél, de a csökkenés 2022-höz képest jelentős marad. A babaváró hiteleknél 43 százalékos visszaesést mért a bank. A második félévben várható fellendülés a szabályozás változása miatt. 2024-től a 30-41 év közötti nők már csak akkor kaphatnak ilyen támogatott hitelt, ha igazolják a várandósságukat, ami előre hozott hitelfelvételt okozhat az idei év hátralévő részében.
A személyi kölcsönök piacán csak kisebb mértékű, 9 százalékos csökkenés volt az új folyósításoknál, a mikrohitelek kihelyezése pedig a Széchenyi Kártya Programoknak köszönhetően 20 százalékkal bővült.
A betétekből értékpapírokba tették át a pénzüket
A lakossági ügyfélvagyon 7 százalékkal nőtt, a banki betétek állománya csökkent, de nem vitték el az ügyfelek a csoportból a pénzt, hanem értékpapírszámlákra helyezték át. Az ügyfélvagyon 68 százaléka van már értékpapírokban, egy évvel ezelőtt még 59 százalékos volt ez az arány.
A vállalati hitelállomány 20 százalékkal nőtt, de kizárólag a támogatott hitelek fogytak. A kis- és középvállalkozásoknál az új kihelyezések állománya 11 százalékkal emelkedett, de a nagyvállalati és önkormányzati hiteleknél 46 százalékkal csökkent az új kihelyezés, kereskedelmi célú ingatlanhitelt pedig gyakorlatilag nem helyezett ki a bank. A szektor nagyon várja, lesz-e új Baross Gábor Hitelprogram, amely alkalmas lehet a lejáró NHP-s hitelek refinanszírozásása - mondta Cselovszki Róbert, a bank vezérigazgató-helyettese.
Az ügyfelek kétharmada használja George szolgáltatásait
A bank ügyfeleinek 69 százaléka digitálisan aktív, és használja a George szolgáltatást, amely újabban már a mikrovállalkozások számára is elérhető. A fintech-cégek sikeréből tanulva a bank úgy látta, az azonnali devizaváltás az egyik olyan vonzó tényező, amely miatt igénybe veszik az ügyfelek a neobankokat.
Éppen ezért a George-ban bevezették az azonnali áras devizaváltás funkciót, amely mindenki számára automatikusan elérhető havi 500 ezer forintig hétköznap napközben. Hétvégén és délután 5 után a devizaárfolyamok változnak, ahogy a fintech-cégeknél is. A szolgáltatás sikeres, több ügyfél visszatért a bankhoz a fintech-cégektől.
Az egyik új fejlesztés, hogy a George-on keresztül a telefonos ügyfélszolgálat is felhívható külön azonosítás nélkül. Jelenleg a call centerbe befutó hívások 40 százaléka már a George alkalmazásból érkezik. Szintén újdonság a portfólióegészség-teszt. Az ügyfelek 75 százalékának nincs értékpapírszámlája, és ha van is, nem osztja meg (diverzifikálja) a befektetéseit a különböző pénzügyi eszközök között. A funkció segít abban, hogy megfelelő portfóliót alakítson ki az ügyfél, vagy megfelelő módon élhessen az adókedvezményekkel.