Járvány vége

Egy bank már látja: rengeteg cég számára érhet véget a koronavírus-járvány

Járvány vége

Egy bank már látja: rengeteg cég számára érhet véget a koronavírus-járvány

Veres Patrik
2021-02-18 Frissítve: 2021-02-17
2021-02-18
12539888

2020-ban a második és harmadik negyedévi visszaesés után a negyedik negyedévben magasabb volt a számlaforgalom, mint 2019 negyedik negyedévében a K&H Bank vállalati ügyfelei körében. Tavaly dübörgött az innováció a banknál, ami piaci átlag feletti eredményt tudott elérni.

 

A bankszektor teljesítményéhez képest kiemelkedő évet zárt tavaly a K&H Bank, amelynek fő hajtóereje a hitelezés volt - mondta el a 2020. éves pénzügyi eredményekről szóló sajtótájékoztatón Gombás Attila, a K&H Bank pénzügyi divíziójának vezetője. 

 

A bank nettó nyeresége 2020-ban 42,3 milliárd forint volt, míg egy évvel korábban 50,9 milliárd forint volt. Az egyszeri hatásoktól megtisztítva a bank tavalyi eredményét, hat százalékos a növekedés (53,8 milliárd forint).

 

A bankra gyakorolt koronavírus-hatás adózás előtti értéke összesen 24,1 milliárd forint, ami két egyszeri tételből áll: 19,7 milliárd forintos értékvesztést képzett és az IFRS elvárás szerint a nem beérkező kamatok miatt 4,4 milliárd forintos módosítási veszteséget számolt el a bank a jövőre nézve. Szintén egyszeri tételként adózás előtti 11,4 milliárd forintos pozitív eredmény is megjelent, ennek oka, hogy az alapkezelői tevékenységet a bank a KBC Asset Management hazai fióktelepére transzferálta át (ezzel kapcsolatban az ügyfeleknek nincs teendője). 

 

A hitelezés volt a motor

 

A K&H deklarált célja volt 2020-ban, hogy hitelezésen keresztül segítse a lakosságot és a vállalkozásokat és beindítsa a gazdasági aktivitást. Ez 2020-ban 620 milliárd forintnyi új hitel kihelyezését jelentette, ami 23 százalékkal magasabb érték 2019-hez képest, a teljes hitelállomány így meghaladja az 1 900 milliárd forintot, ami a szektor 13 százalékos bővüléséhez képest dinamikusabb, 18 százalékos növekedést jelent. 

 

A bank így szinte minden hitelszegmensben növelni tudta a piaci részesedését, a lakosságiban 13,3 százalékra emelkedett a negyedik negyedévre. Az új lakossági hitelkihelyezés 235 milliárd forintra hízott, ami 21 százalékos bővülésnek fele meg. Ebből 58 milliárd forint volt tavaly babaváró hitel, amivel az év végére a bank 12,4 százalékos piaci részt ért el. 

 

A K&H aktív az otthonfelújítási programban is: az állami kamattámogatással nyújtott kölcsön mellett alternatívaként több lakásfelújítási célú kölcsönt is kínálnak. Gombás Attila idén több ezer felújítási támogatáshoz köthető szerződésre számít.

 

A vállalati hitelállomány 19 százalékkal, piacot meghaladó mértékben bővült. A bank aktív az NHP Hajrá nyújtásában is: 173 milliárd forintnyi új szerződés született, ezzel 11 százalékos piaci részesedést szerezve. Kifejezetten jelentős szerepe van a pénzintézetnek a megújuló energia-fókuszú finanszírozásban: az ország teljes naperőmű kapacitásának 15 százalékát nyújtó létesítményekhez nyújtott finanszírozást több mint 65 milliárd forint értékben. 

 

A bank bevételeire leginkább a kamatbevételek voltak hatással: a nettó kamatbevétel 11 százalékkal nőtt. 

 

Már látszódhat a járvány vége

 

A 2020 utolsó negyedéves kkv és vállalati számlák teljes bejövő folyószámla-forgalma alapján optimista a bank menedzsmentje a kilábalást illetően: magasabb számlaforgalmat tapasztalnak, mint 2019 hasonló időszakában. 

 

Gombás Attila a moratóriummal kapcsolatban megjegyezte: a moratóriumba fogható lakossági hitelállomány nagyjából 22 százaléka van fizetési szüneteltetés alatt, hasonlóan a vállalati szegmenshez, míg kkv-knál ez az arány meghaladja az 50 százalékot. A teljes állományra vetítve az arány nagyjából 20 százalék. 

 

A pénzügyi vezető szerint nem ad okot aggodalomra az, ami most látszódik a lakossági számlamozgásokon, de az “igazság pillanata” idén nyáron jöhet el, amikor megszűnik a moratórium és mindenkinek vissza kell térnie a szerződés szerinti törlesztéshez. 

 

A nemteljesítő hitelek aránya 2019-es 4,1 százalékról 2,1 százalékra csökkent a banknál, (amiben szerepe van a moratóriumnak és a hitelfelmondási tilalomnak is).

 

Nagyot lépett előre a digitalizáció terén a bank

 

A járványhelyzet egyik pozitív mellékhatása, hogy a digitálisan aktív ügyfelek száma nagyban növekedett tavaly. Az ügyfélállomány 82 százaléka digitálisan is aktív ügyfél - erről Németh Balázs, a bank innovációs vezetője beszélt.

 

A bank mobilalkalmazása több új funkcióval bővült, ez átfogóan a K&H+-ban jelenik meg: az elvártnak mondható kártyaaktiválás és limitmódosítás, illetve a befektetések és hitelek nyomonkövetése mellett olyan újdonságok is bekerültek, mint a több mint ezer féle, 70 településen alkalmazható közlekedési mobiljegy vásárlása egyszerűen és gyorsan, bankkártyaadatok nélkül, de szintén az applikációban köthetünk akár utas-, baleset- vagy kötelező biztosítást is villámgyorsan, papírmunka nélkül. 

 

Németh Balázs szerint a tavalyi év bebizonyította, hogy a jól felépített, egyszerű online folyamatokra nem csak a fiatalok a vevők: a teljesen online, digitálisan igényelhető személyi kölcsönök értékesítése közel háromszorozódott, kitettségük a teljes személyi kölcsön portfólióban pedig 51 százalék lett. 

 

A bank napokon belül újabb alkalmazással érkezik, amely várhatóan a teljesen digitális számlanyitást könnyíti meg mobiltelefonon keresztül. 

 

Egyedi megoldások a biztosításoknál

 

Az innováció nem csak a banki termékeket, de a K&H biztosítási üzletágát hajtotta 2020-ban: a mobilon köthető biztosítási szerződéseken túl a K&H Biztosító online portálján is digitálisan intézhető a termékek adminisztrációja, például letölthető a már fekete-fehérben is elfogadható zöldkártya a kötelező biztosításoknál - mondta el Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese. Szintén újítás, hogy lakásbiztosítással kapcsolatos kárfelmérésnél gyorsul a kifizetés azáltal, hogy a helyszíni szemlén akár azonnal szolgáltat a biztosító a helyszíni szemlére érkezett szakemberen keresztül. 

 

A biztosító nettó nyeresége 2020-ban 8,3 milliárd forint volt. Kiemelkedett az élet-ág: a rendszeres díjas unit-linked nyugdíjbiztosításoknál 41 százalékos növekedés volt, más rendszeres díjas élet-termékeknél 38 százalék volt az éves bővülés. Nem-élet üzletágban 4 százalékos volt a növekedés, a leggyorsabban a lakásbiztosítások, a casco és a kkv-biztosítások bővültek a banki és alkuszi csatornákon keresztül.

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!