Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Hiába a drágaság, a többség kevesebbet költ ajándékra az idén

2022-12-05|Frissítve: 2025-10-31

Spórolunk a karácsonyi ajándékokon az idén. Hiába drágább minden, egy friss kutatásban a megkérdezettek 53%-a mondta azt, hogy kevesebbet költ ajándékra, mint szeretne. Van azonban olyan eszköz, amelynél nem tudunk ellenállni a legújabb szériáknak.

Az Opinio Institute MediaMarkt felkérésére készített kutatásából az is kiderült, hogy az ajándékozási kedv nem függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely típusától vagy a régiótól, a nemtől viszont igen. A nők nagyobb arányban, közel 80%-ban nyilatkoztak úgy, hogy szoktak ajándékozni a családjukban, mint a férfiak, akiknél ez csupán 70% volt. Utóbbiaknál ugyanakkor többször előfordul, hogy csak különleges alkalmakkor lepik meg szeretteiket. 

A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy idén is fog ajándékozni, további 12% pedig, hogy fog, de csak a gyerekeknek. A lakosság mindössze 9%-a biztos abban, hogy nem fog ajándék kerülni a fa alá, további 15% pedig még nem döntötte el. Bármilyen ünnepről legyen is szó, nagyon elenyésző azon családok száma, akik semmilyen alkalomból, soha nem ajándékoznak (4-5%). 

Az emberek kétharmada 30 ezer forintnál kevesebbet költ

Az idei év várhatóan szegényesebb ajándékozás lesz a vásárlási érték szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne. Sokan vannak olyanok is (33%), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor. 

A felmérés szerint a lakosság 67%-a 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. 

Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56%), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40%). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.

Szeretjük a személyes dolgokat

A válaszadók kétharmada udvariasan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. Körülbelül a válaszadók ötöde csökkenti ennek kockázatát, azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni. Saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (4%), viszont jól ismerik azokat, akinek kedveskedni szeretnének, és igyekeznek azt választani, amire igazán vágynak (38%). 

Az idősebbeknél még magasabb ez az arány (46%). Emellett sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36%). Ezt a választ az átlagnál jóval magasabb arányban (44%) a 20-29 közötti korosztályban jelölték meg.

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek (49%). A fiatalabbak a személyes ajándékok mellett kifejezetten szeretik a meglepetéseket, akkor is, ha az esetleg olyan, amire nincs szükségük. A középkorúak praktikusabb gondolkozásúak: inkább szeretik megbeszélni, mi legyen az ajándék. A válaszadók ötöde kimondottan szereti, ha konyhai, háztartási eszközöket kap, ez a válasz a 20-29 korosztályban volt a legnépszerűbb.

Az ajándékok keresgélésében egyértelműen az internetre hagyatkoznak a legtöbben. A válaszadók közel egynegyede azonban továbbra is szeret körülnézni, és az üzletekben, nagyobb bevásárlóközpontokban beszerezni az ajándékokat. 

A karácsony közeledtével sokan vásárolnak elektronikai cikkeket ajándékba, de a novemberi akciók, kedvezmények is hozzájárulnak a kereslet élénküléséhez, mert ilyenkor előnyösebb feltételekkel lehet lecserélni az otthoni gépeket, eszközöket. A rezsiemelkedés miatt a drágább háztartási nagygépeknél egyre fontosabb szempont a vásárlásnál az alacsony fogyasztás, a hatékonyság.

Ha kisebb gépünk elromlik, inkább veszünk másikat

Az OTP Bank megrendelésére készült országos reprezentatív kutatás szerint a kisebb értékű háztartási gépek meghibásodásakor, a garancia lejárta után a közeljövőben nagyobb értékű kiadást tervezők többsége (56 százaléka) újat vesz, nagyjából a harmada (29 százaléka) legalább egyszer megkísérelné megjavíttatni és mindössze minden hatodik vásárló próbálkozna addig, amíg azt nem mondják neki, hogy a berendezés menthetetlen. 

A nagyobb értékű gépeknél (tűzhely, hűtőszekrény, mosógép) már megfordulnak az arányok. A legtöbben (43 százalék) legalább egyszer megpróbálkoznának a javíttatással, valamivel kevesebben (39 százalék) elmennének a végsőkig, és 100-ból csak 18-an vennének azonnal új gépet.

Az OTP tapasztalataiból az látszik, hogy ha ügyfeleink úgy döntenek, új terméket vásárolnak, egyre inkább fizetnek hitelkártyájukkal, tudatosabban használják ki előnyeiket, lehetőségeiket. 

A legújabb mobiloknak nem tudunk ellenállni

A kutatásból az is kiderült, hogy a többségre (58 százalék) nem igazán vagy egyáltalán nem jellemző, hogy kommunikációs eszközökből a legkorszerűbbet választaná, ez mindössze 10 százalékuknak kiemelten, harmaduknak pedig inkább fontos szempont. Az Euronics tapasztalatai szerint egy termék kivételnek számít. Mobiltelefonoknál gyakori a legújabb széria beszerzése. Ebben az esetben nincs szó arról, hogy elromlott a korábbi készülék, itt inkább az újdonság varázsa, ami meghatározó. Tapasztalataik szerint ezek a készülékek még ma is státusszimbólumnak számítanak. 

Az ünnepi időszakban más termékeknél is egyértelműen látható, hogy a vásárlók még inkább a magasabb árkategória és a magasabb minőség felé mennek el. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk többet kiadni egy ismertebb márkájú eszközért. Érezhetően fontosabb szemponttá vált az energiatakarékosság, a vásárlók döntő többsége, 88 százaléka ezt is mérlegeli a választáskor az Euronics szerint.

A tudatosság a termékválasztás mellett a pénzügyekben is erősödik. A hitelkártyák használatáról az OTP Bank megrendelésére készült felmérés szerint a kártyatulajdonosok háromnegyede rendszeresen követi a kiadásait az internet- vagy mobilbankban, a 18-39 éves korosztályban ez az arány még ennél is magasabb, 85 százalék. A jóváírásokat pedig 90 százalékuk figyeli folyamatosan vagy alkalomszerűen. Mindez azt mutatja, hogy az ügyfelek egyre tudatosabban keresik az akciókat, kedvezményeket, egyre szélesebb körben használják ki a konstrukció előnyeit vásárláskor.

Promóció

Kapcsolódó címkék

Kapcsolódó cikkek

Bankkártyával vásárolod a karácsonyi ajándékokat? Ezekre nagyon figyelj oda!
2017-12-07

Bankkártyával vásárolod a karácsonyi ajándékokat? Ezekre nagyon figyelj oda!

Bár a világ legegyszerűbb dolgának tűnik, a bankkártyák védelmére is érdemes odafigyelni, főleg most, a nagy karácsony előtti rohanásban. Adunk néhány tippet, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés.

Elolvasom
Hogyan éljük túl a karácsony előtti pénzügyi poklot?
2019-10-25

Hogyan éljük túl a karácsony előtti pénzügyi poklot?

Az igazán tudatos vásárló már nyáron elkezd spórolni a karácsonyi szezonra, így a nagy értékű bevásárlást különösebb gond és kisebbfajta anyagi csőd nélkül meg tudja úszni. Persze október végén ez nem a leghasznosabb tanács, így is van azonban néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni a karácsonyi őrület, illetve a Black Friday előtt.

Elolvasom
Karácsonyi nagybevásárlás: óvatosan, ha hitelre van szükség
2020-12-18

Karácsonyi nagybevásárlás: óvatosan, ha hitelre van szükség

A lakosság nagy része évek óta a decemberi fizetéséből fedezi az egyre magasabb karácsonyi kiadásokat. A mostani helyzetben sokaknak eszébe juthat a hitel, mint áthidaló megoldás. Lehet megalapozott döntés hitelből karácsonyozni? Ennek jártunk utána.

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsön
200 000 Ft10 000 000 Ft
6 96
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online

Legfrissebb hírek

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot
2025-12-15

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.

Elolvasom
Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön
2025-12-15

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Már az idei év első tízhavi eredményei alapján is biztosan kijelenthető, hogy 2025-ben a lakáshitelpiacon és a személyi kölcsönök piacán is éves rekord születik.

Elolvasom
Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén
2025-12-15

Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén

Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség.

Elolvasom