Az ügyfelek egyharmada már online köti a lakásbiztosítását, a többségnek a fedezet a fontosabb, és nem a díj. Az önrész népszerű, de sokan kérik az all risk változatot, amely minden helyzetben fizet.
A szélsőséges időjárás miatt egyre nagyobbak a természeti csapások miatti károk a lakóingatlanokban. Az Allianznál több mint 500 ezer lakásbiztosítási szerződést kezelnek, évente átlagosan 80-90 ezer lakásbiztosítási kárt jelentenek be az Allianznál, de ha történik egy nagyobb vihar, akkor megugrik az esetszám. Az átlagos kárkifizetés 150 ezer forint körül van, kivéve az üvegkároknál, amelyeknél 70-80 ezer forint az átlagos kárösszeg. Új típusú károk is előfordulnak, a napelemek, hőszivattyúkban, okos eszközökben bekövetkezett károk nagy összegű kifizetésekkel járhatnak. A változó igényekhez alkalmazkodniuk kell a biztosításoknak - hangzott el a biztosító sajtóbeszélgetésén. Az idén márciusban is lehetősége lesz az ügyfeleknek arra egy hónapig, hogy szabadon felmondhassák a lakásbiztosításukat, függetlenül az évfordulójuktól, és számukra kedvezőbbet kössenek helyette.
51 ezer forint az átlagos díj
Magyarországon 4,6 millió lakóingatlan van, és ebből 75 százalékra van vagyonbiztosítás, ami elég magas a régióban, sőt Nyugat-Európát tekintve sincs nagy lemaradás. A másik három visegrádi országban 65 százalékos ez az arány, Ausztriában a lakások 80, Németországban 85 százalékára kötöttek biztosítást.
Az Allianz portfóliója fiatal, a 90 százaléka hat évnél nem régebben kötött szerződésekből áll. A minimális ajánlott biztosítási összeget igyekeznek felfelé korrigálni, így kerülik el az alulbiztosítottságot. Az alulbiztosítottság teljes felszámolását még nem érték el, de a változás kedvező, egyre kevesebb olyan szerződés van, ahol a biztosítási összeg nem fedezné az ingatlan teljes újraépítési költségét.
A medián lakásbiztosítási díj jelenleg az Allianznál évi 51 ezer forint, ami azt jelenti, hogy a díjlista közepén lévő szerződésekre ennyit fizetnek az ügyfelek. A szerződők kétharmada még mindig a személyes tanácsadást igényli, és a fele hagyatkozik is a szakértőkre. Az ügyfelek egyharmada intézi online a lakásbiztosítását valamilyen netes felületet, például lakásbiztosításokat összehasonlító oldalt vesznek igénybe, és úgy kötnek szerződést. Az online ügyintézést főleg a fiatalok és az egyszerűbb ingatlannal rendelkezők választják. Azok, akiknek családi házuk van garázzsal, kapubeállóval, napelemekkel, esetleg medencével, ott már jobban igénylik a személyes szakértőt az Allianz tapasztalata szerint.
Sokan hajlandóak váltani egy jobb ajánlatért
Az ügyfelek 60 százaléka nyilatkozta azt, hogy váltana, ha cserébe jobb fedezetet kap. A régi lakásbiztosítások gyakran tartalmaznak olyan fedezeteket, amelyekre már nincs szükség, az újak más károkra biztosítanak. Csak 34 százalék mondta azt, hogy a díj számára a legfontosabb tényező. Az önrészes lakásbiztosításokat is sokan választják, már néhány éven belül megtérülhet a díjakban a kedvezmény.
A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) aránya viszonylag alacsony, főleg társasházakban választják olyan esetben, amikor a társasháznak már van külön biztosítása, és az ügyfelek csak az ingóságokra kérik a lakásbiztosítást. Az MFO-k díja azért magasabb az átlagnál, mert sokba kerül az MNB által előírt határidők betartása a kárrendezésnél különösen a tömegkáros időszakokban.
A legnagyobb csomagot kérik
Az ügyfelek 90 százaléka a legnagyobb csomagot választja, de az idén az Allianz egy, az árversenyre jobban összpontosító konstrukcióval is megjelenik. Az all risk biztosításuk minden káreseménynél fizet, minden kockázatra kiterjed. Az árverseny miatt bizonyos szolgáltatásoknál limitálták a kárkifizetést, ezek olyan károk, amelyeknél nem következhet be totálkár.
Az assistance szolgáltatás minden biztosításhoz jár, a biztosítók arra biztatják az ügyfeleket, hogy rajtuk keresztül hívjanak szerelőt, mert akkor biztosan korrekt szakembert küldenek, és fizetni fog a károkért a biztosító. Ezek mindig önrészmentes szolgáltatások.
A hűségkedvezményekre új ajánlásai vannak az MNB-nek, az Allianz az új termékeknél ezt ki is vezeti felmenő rendszerben.