Több százezer forintos átlagkárról számolnak be a biztosítók a hétvégi viharok után. Pedig sejteni lehet, hogy a legtöbb kár nem ilyen nagy, sok lehet a néhány ezer, tízezer forintos sérülés is az ingatlanokban és ingóságokban. Sok lakásbiztosítással rendelkező tulajdonos azonban ezeket be sem jelenti, pedig az ügyintézés egyszerű, és fizetne is érte a biztosító. Érdemes lehajolni ezért a könnyű pénzért, mert visszakaphatjuk ezzel akár az éves biztosítási díjunkat is.
Záporoznak a kárbejelentések a hazai biztosítókhoz a hétvégi viharkárok miatt. A nemrég nevet váltott Alfa Biztosítóhoz (korábban Aegon) közel kétezer kárbejelentés érkezett augusztus első napjaiban. A július utolsó 3 hetét végig kísérő viharok, kisebb-nagyobb jégverések kétezer kárbejelentést okoztak. A várható összes kár elérheti a 730 millió forintot. Az Allianzhoz 2200 bejelentés érkezett hétfőn kora délutánig, az előzetes becslések alapján a kár 250 millió forint is lehet. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) úgy becsüli, csak az elmúlt hétben a teljes szektorban a viharkárok értéke elérhette a 4,5 milliárd forintot.
Az átlagos kárérték az allianzos lakásbiztosításoknál 100 ezer forint körül van, az Alfánál ennél nagyobbak a számok. Amikor a károkat a viharos erejű szél okozza, átlagosan 200 ezer forint körüli összeget fizet a biztosító, ha a jég vagy a felhőszakadás a fő károkozó, akkor az átlagos kárösszeg 300 ezer forint fölé ugrik.
Úgy tűnik tehát, ha valahol káresemény történik, azonnal óriási rongálást tapasztal a biztosított, pedig ez nyilvánvalóan nincs így. A felhőszakadások, jégeső, vihar okozta káresemények többsége kicsi. Előfordul, hogy csak néhány cserép törik össze, mozdul el, amit könnyen pótolnak, kisebb üvegkárok keletkeznek, vagy beázik egy helyiség, de nem jelentős a kár, mivel csak néhány tenyérnyi vakolat ázik fel, leszakad a redőny, vagy egy-két ingóságban keletkezik kisebb kár.
Vannak, akik bejelentik, de sokan nem foglalkoznak ezzel
Bár a józan ész alapján az ilyen káresemények lehetnek a leggyakoribbak, sokan ezeket be sem jelentik, így meg sem jelennek a statisztikában. Inkább megjavítják vagy megjavíttatják valakivel redőnyt, kicserélik az egy-két összetört cserepet, vagy bosszankodnak ugyan egy kicsit, de élnek tovább a megsérült bútorok, ingóságok mellett.
Ez lehet az oka annak, hogy az Alfánál a 10-20 ezer forintos értékű káresemények a lakásbiztosítási károk mindössze 2-2,5 százalékát teszik ki. Az Allianznál ugyanakkor úgy látják, a kár értékétől függetlenül minden eseményt bejelentenek az ügyfelek. Azt azonban nem közölte a cég, mennyi ezeken belül a kifejezetten kis értékű káresemények aránya.
Ha kárt okozott a vihar, az esőzés, mindenképpen érdemes átnézni a lakásbiztosítási szerződéseket, és ha van fedezet, akkor jelezni ezt a biztosítónak. Bár most a megnövekedett forgalom miatt egyes helyeken lassulhat az ügyintézés, előbb-utóbb sort kerítenek ezekre az ügyekre is.
Minden biztosító azt tanácsolja, ha lehet, a társaság honlapján online formában jelentsék be a kárt az ügyfelek. Ez többnyire egyszerű: a biztosítási kötvény számát és a szerződő néhány alapadatát megadva már indulhat is az ügyintézés. Általában néhány kattintással ki lehet választani, pontosan milyen kárról van szó, néhány mondatban le kell írni a kár keletkezésének körülményeit, végezetül pedig csatolni az ezt igazoló fotókat. Ezt követően már csak várni kell a kárszemlére és az elbírálásra.
Kisebb károk esetén a dokumentum alapú ügyintézés a bevett szokás, vagyis a kárszakértő nem megy ki a helyszínre. Ha az ügyfél elfogadja a biztosító ajánlatát, akkor a számlájára átutalják a megítélt összeget. Ezt a pénzt ennyi ügyintézésért kár veszni hagyni.
Érdemes tüzetesen átnézni a kötvényt
A kötvényekben nem csak az elemi károkra, de számos más kisebb vagyoni kárra vonatkozó fedezet is szerepelhet. Érdemes végigböngészni a biztosítási szerződést, pontosan mit tartalmaz, elképzelhető ugyanis, hogy más kisebb bosszantó károkat is megtérít a biztosító, amire esetleg a biztosított nem is gondolt.
Ilyen eset lehet például, ha egy áramkimaradás miatt leolvad a hűtőszekrény, és ki kell dobni az élelmiszert. Ha csőtörés vagy más közművel kapcsolatos szerelés van az utcában, és a ház körüli kertet, járdát feltúrják a munkások, lehetséges, hogy a biztosító kifizeti az így keletkezett kárt, például a növények újratelepítését.
A lakásbiztosításokban gyakran van fedezet az elromlott ajtózárakra is, ha ilyen probléma történt, érdemes a zárcserét a biztosítón keresztül intézni, amely megtéríti szakszerű, jó minőségű lakatos szolgáltatást. Az elveszett okmányok, bankkártyák pótlásának költségét is sok lakásbiztosítás fedezi legalábbis valamilyen limitösszegig, és évente csak egy alkalommal. Az okmányokra, bankkártyákra tehát lakásbiztosítás mellett is érdemes vigyázni, mert ha valaki túl gyakran hagyja el a tárcáját, vagy rendszeresen beletöri a zárba a kulcsát, akkor az éves kerete hamar kimerül.
Ezek a fontos teendők kár esetén
A mostani viharkárok esetében az Allianz adatai szerint a leginkább érintett területek Budapest és környéke, valamint Északkelet-Magyarország voltak, az Alfánál a legtöbb káreseményt Szabolcs-Szatmár-Bereg és Baranya vármegyékből jelezték, a városok közül pedig a legtöbben Budapestről értesítették a biztosítótársaságot. A Mabisz szerint ezeken túl Hajdú-Bihar vármegyében is jelentős károk voltak.
A biztosítók azt tanácsolják, a kárbejelentést minél előbb tegye meg az ügyfél, lehetőleg a kár észlelésétől számított 2 munkanapon belül. (Hiába volt majdnem egy hete a nagy vihar, az észlelés lehetett később, például akkor, ha éppen nyaraltunk valahol.) Fontos, hogy a viharban tönkrement műszaki készülékeket ne vitesse el a tulajdonos, ha újat vásárolt. Az indukciós villámkár esetén a használhatatlanná vált készülékeket, a feltételeknek megfelelően a kárbejelentéstől számított 30 napig, vagy a kárrendezés végleges lezárásáig meg kell tartani.
Ha van rá lehetőség, a javítási, kárenyhítési munkálatok előtt fényképeket kell készíteni a megrongálódott épületrészekről, amelyeken egyértelműen beazonosíthatóak a vihar által okozott sérülések. Emellett azt is javasolják a biztosítók, hogy a kár bejelentésétől számított 5. munkanapig hagyják az ügyfelek változatlanul a kár helyszínét. A károsodott vagyontárgy állapotán a kárenyhítési kötelezettség teljesítésével csak akkor változtasson a tulajdonos, ha az szükséges a további sérülések, balesetek elkerüléséhez, és az egyéb károk bekövetkezésének megakadályozásához.