Az idén is százezres nagyságrendben válthatnak biztosítót a lakásbiztosítással rendelkezők. Akik váltottak tavaly, jól jártak, ugyanannyi pénzért jobb biztosítást köthettek. Az MNB szigorít: több minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítást vár el, és a röghöz kötést is megnehezíti a biztosítók számára.
2024-ben több mint 400 ezren tekintették át a lakásbiztosítási szerződésüket - mondta Túri Anikó, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára a hétvégén, március elsején induló kampányt beharangozó sajtótájékoztatón. Az államtitkár reméli, az idén is sikeres lesz a kampány, több ponton változtattak ennek érdekében a feltételeken.
Az idén nem zavarja meg ezt az időszakot hosszú hétvége, húsvéti ünnepek, és a szerződések is egységesek április végén járnak le, az újak pedig május 1-jén indulnak. Túri Anikó hangsúlyozta, mindenkinek érdemes átnéznie a szerződését, különösen azoknak, akiknek több éves már a biztosításuk.
A tavalyi kampány minden várakozást felülmúlt, összesen 640 ezer szerződést kötöttek újra - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke. Ennek a felénél váltottak, a másik felét ugyanannál a biztosítónál kötötték újra. A legfontosabb eredmény viszont az, hogy nőtt a lakásbiztosítási piacon a penetráció és fokozódik a verseny.
Az MNB nem elsősorban árversenyt, hanem szolgáltatási és ár/érték arányt javító versenyt várt el. Annak is örült volna az MNB, ha az úgynevezett minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) száma nőtt volna.
Nőtt a biztosítottsági arány
Az év során összesen 883 ezer szerződést kötöttek, persze szűntek is meg szerződések, emiatt a tényleges növekedés kisebb volt. A piaci koncentráció is csökkent, a kisebb és közepes biztosítók a piaci részesedésüknél nagyobb mértékben kötöttek új szerződéseket a tavalyi kampányban. Az alkuszi csatornáknak fontos szerepe volt a kampányban.
Az átlagdíjak 16 százalékkal nőttek, a teljes körűen biztosított ingatlanoknál 17,1 százalékos volt a növekedés, a fedezetek értéke viszont eközben 32,3 százalékkal emelkedett, vagyis az ár/érték arány sokat javult - hangsúlyozta Kandrács Csaba.
Az MFO termékek is népszerűek voltak, közel 60 ezer új szerződést kötöttek, már 7 százalék ezek aránya a piacon. Főleg az online biztosításkötési csatornákon volt népszerű ez a konstrukció, a személyes értékesítésnél sokszor háttérbe szorult.
Az a félelem nem igazolódott be, hogy zsugorodni fog a piac a kampány miatt, mivel büntetlenül fel lehet mondani a biztosításokat, sőt éppen fordítva történt, új ingatlanokra kötöttek lakásbiztosítást. A szerződések száma 1,1 százalékkal, 35 ezer darabbal nőtt, a lakásbiztosítás elterjedtsége (penetrációja) 76,42 százalékosra emelkedett.
Fontos dátumok, amelyekre figyelni kell
A biztosítóknak február 15-ig kellett tájékoztatniuk az ügyfeleket a felmondási lehetőségekről. Ezen már túl vannak az érintettek. A szerződéseket március 1-től lehet felmondani, a végső határidő március 31. Minden felmondott szerződés egységesen április 30-án szűnik meg, eddig az időpontig kell megfizetni a díjakat, és eddig biztosítottak az ingatlanok az eddigi szerződések alapján. Az új szerződések május 1-től élnek majd.
Az MNB felmérése szerint milliárdos összeget szánnak az idén a biztosítók a kampányra, és 155 ezer új szerződést várnak, amelynek a 17 százaléka lehet MFO. A jegybank azt várja, hogy a társasházaknál, főleg a kisebb társasházak körében is sikert arat majd a kampány. Elvárja emellett az MNB, hogy tartamkedvezményeket ügyfélbarát módon alakítsák ki a biztosítók, az új elvárás alapján maximum 3 évig tartó elköteleződést írhatnak elő a piaci szereplők. Ezt 2025-ben még csak “jó gyakorlatként” tünteti fel az MNB, 2026-ban viszont már elvárás lesz. Vannak viszont biztosítók, amelyek már az idén kivezetik a tartamkedvezményt, a Groupama például így tett.