Sokan hallottak a lakásbiztosítási kampányról, de nem mindenki nézte át a szerződését, pedig vannak jó ajánlatok. Azért is érdemes lehet váltani, mert a biztosítók gyakran az új ügyfeleknek kedvezőbb díjakat kínálnak. Napokon belül indul az idei szabad felmondási lehetőség, ami egy hónapig tart.
A lakásbiztosítással rendelkezők 60 százaléka hallott már a tavaszi kampányról, közülük minden harmadik élt is az átkötés lehetőségével tavaly - derült ki a Groupama Biztosító és az OTP Bank reprezentatív kutatásából. Most is lehetőség lesz a váltásra, az idei kampányban, az ügyfelek március végéig mondhatják fel a meglévő szerződésüket. A felmondott szerződések egységesen április 30-án szűnnek meg, függetlenül attól, hogy mikor mondták fel ezeket márciusban. Tehát eddig még biztosítva van az ingatlan. Az új szerződést tehát célszerű úgy megkötni, hogy az május 1-től éljen. Ezzel elkerülhető, hogy egyszerre két biztosítás díját fizesse valaki fölöslegesen, és az is, hogy akárcsak néhány napra biztosítás nélkül maradjon az ingatlanunk.
A lakásbiztosítási szerződések 30-40 százaléka több mint 3-4 éves, a tizedük pedig tízévesnél is régebbi, ezeknek a felülvizsgálata mindenképpen időszerű - hívta fel a figyelmet Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője. Ennek oka, hogy ennyi idő alatt szinte minden háztartásba kerülnek új ingóságok, történhetnek felújítások, és az építőanyagárak emelkedését is jó, ha követi a szerződés.
A lakásbiztosítás felülvizsgálata nem szükségképpen jár együtt biztosítóváltással, az is előfordulhat, hogy a meglévő biztosítónknál találunk jobb ajánlatot, vagy a meglévő szerződésünkön módosítunk az időközben bekövetkezett változások és áremelkedések miatt. Az aktualizálással együtt ugyanakkor érdemes mindenképpen összehasonlítani a biztosítók ajánlatait is, amit megtehetünk online lakásbiztosítás kalkulátor segítségével az ingatlanunk adatainak a megadásával. Ez alapján már eleve kapunk egy kalkulációt a biztosítási összegre, amit módosíthatunk is, és a biztosítandó ingóságok értékét is beállíthatjuk.
A fedezet a legfontosabb
A válaszadók számára fontos volt ugyan a díj, de a fedezet még fontosabb szempont. (A fedezet azt jelenti, hogy mekkor az a biztosítási összeg, ameddig fizet a biztosító.) Ezt támasztja alá az a tény, hogy a tavaly biztosítást váltók között szinte ugyanolyan arányban voltak azok, akiknek csökkent (31 százalék), mint akiknek nőtt (28 százalék) a biztosítási díja. A megkérdezettek 75 százaléka válaszolt igennel arra a kérdésre, hogy számít-e döntésénél az, hogy kedvező árú legyen az új lakásbiztosítási szerződése.
Ez önmagában magas arány, de összehasonlítva más termékekkel és szolgáltatásokkal (például élelmiszerek esetében 87 százalék, mobiltelefon-előfizetés esetében 81 százalék), az rajzolódik ki, hogy nem a biztosítási termékek esetében keresik az ügyfelek leginkább az akciós ajánlatokat.
Nagyon fontos azt is hangsúlyozni, hogy a lakásbiztosításnál az újjáépítési értéket kell figyelembe venni, ezt azonban egy laikus nehezen becsüli meg. Az emberek általában azzal vannak tisztában, mennyit ér az ingatlanuk a piacon, mennyiért adhatnák el, azt, hogy a megsemmisülése után mennyiből építhető fel újra, kevesen tudják. Vidéken emiatt gyakoribb az alulbiztosítottság, mint például a fővárosban, ahol egy hasonló paraméterű lakásra vagy házra könnyebben elfogadják a lakók a magasabb biztosítási összeget. Az építőanyagárak viszont hasonlóak vidéken, mint a fővárosban, egy nyírségi faluban nem kerül sokkal kevesebbe újjáépíteni egy házat, mint a főváros valamelyik népszerű kerületében.
Mi kell az ügyfélnek?
Amikor az ügyfelek biztosítót váltanak, fontos szempont az egyszerű kárügyintézés (84 százalék), amelynek menetéről sokan ismerősöktől tájékozódnak. Lényeges még a minél több kockázatra való kiterjesztés (80 százalék), valamint a fedezeti összeg nagysága (80 százalék), ugyanolyan fontos, mint a kedvező díj (84 százalék). Az olyan akciók, mint például az új szerződések mellé járó ajándéktárgyak, messze a legkevésbé számítanak.
Vannak biztosítók, amelyek önrészes lakásbiztosításokat kínálnak, a Groupama viszont nem lépett be erre a piacra. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) is az önrész nélküli biztosításokat ajánlja, a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosításokban (MFO) például nem lehet önrész. A tapasztalatok szerint nagyon kellemetlen, ha a bejelentett károkra nem vagy csak nevetséges összeget fizet a biztosító az önrész miatt.
Megszűnt a röghöz kötés
Az MNB másik vesszőparipája a lakásbiztosításoknál a hűségidős konstrukciók visszaszorítása. Az idén már az az elvárás, hogy a hűségkedvezmények időtartama legfeljebb három év legyen, és a harmadik év végén ne emelje meg a biztosító a díjat, ha az ügyfél nem ír alá újabb éveket.
Akit nem köt a hűségszerződés, annak már azért is érdemes most kalkulálni, mert a kampányban sok biztosító akciózik, és kedvezőbb díjakat kínál az új ügyfekeknek, mint a meglévőeknek. Emiatt a váltók olcsóbban vagy ugyanannyi pénzért jobb biztosításhoz juthatnak hozzá.