Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Itt a méret a lényeg: ezek a járművek a közutak rémei

2024-07-20|Frissítve: 2024-07-20

A nagy teljesítményű autókkal gyakrabban okoznak kárt másoknak, és ezek értéke is nagyobb - derül ki a friss káradatok elemzéséből. A kötelező biztosítások számához képest csökkent a károk gyakorisága, amiben a legtöbbet futó trolik, kamionok és csuklós buszok az éllovasok.

 

Bár a hírek tele vannak közlekedési balesetekkel, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) most közzétett adatai alapján 2023-ban csökkent a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) kárgyakorisága. A 6,23 millió szerződés mindössze 2,18 százalékánál fordult elő, hogy a sofőr hibázott, és másoknak kárt okozott. Ilyen alacsony kárgyakoriságot eddig csak egyetlen egyszer, 2019-ben mértek Magyarországon.

 

RACE001 és társai a statisztika szerint is veszélyesebbek

 

A több mint 4,32 millió személyautónál átlagosan 2,4 százalékos kárgyakoriságot mértek, vagyis valamivel több mint 103,6 ezer esetben hibáztak az autósok. A legmagasabb kárgyakoriság a 101-180 kW és a 180 kW fölötti teljesítményű autóknál látható, ezek 2,54 százaléka volt részese olyan balesetnek, amiben a sofőrjük hibázott, és ezzel másnak kárt okozott. Általánosan elmondható, hogy minél kisebb teljesítményű egy autó, annál ritkábban vesz részt saját hibás balesetben. 

 

A kárgyakoriság 2023-ban 2022-höz képest minden kategóriában csökkent, a nagy teljesítményű autóknál is. Az okozott károk száma viszont összességében nőtt, mivel egyre többen vásárolnak 180 kW-osnál erősebb autót. Tavaly 2377 balesetet okoztak ezekkel a járművekkel, öt évvel korábban, 2018-ban még alig 1700-at. 

 

Az erősebb autókkal okozott károk jellemzően nagyobbak is. Egy átlagos személyautós kgfb-s kár tavaly 839 ezer forint volt, de a 180 kW-osnál nagyobb autóknál 1,08 millió forintot fizettek ki a biztosítók átlagban. Ez azt jelenti, hogy jobban összetörték a vétlen autós kocsiját, illetve gyakoriak lehettek  személyi sérülések is. 

 

A motorosok sokkal ritkábban okoznak másnak kárt, mint az autósok: 0,38 százalékos volt náluk az átlagos kárgyakoriság. A több mint 227 ezer motorosból csak 875 okozott balesetet. A leggyakrabban a 70 kW-nál nagyobb teljesítményű motorokkal okoznak kárt. A vétlen közlekedőknek kifizetett kártérítés is a nagyobb motoroknál a legmagasabb, 938 ezer forint. Ez a másfélszerese annak, amit egy kisebb motor és a duplája, amit egy segédmotoros kerékpár által okozott baleset miatt kifizettek a biztosítók.

 

A trolik, kamionok és csuklós buszok a kárlista élén

 

A kárgyakorisági mutatók toplistáját minden évben a trolibuszok vezetik. 2023-ban 31,65 százalékos volt a károkozási arány, minden harmadik troli után fizetnie kellett a biztosítónak, mert hibázott a vezetője, és kárt okozott másoknak. 237 troli közlekedett tavaly, ezek 75 káreseményben vettek részt, vagyis minden hétre jutott egy-két eset. Az átlagos kárösszeg is jócskán felment tavaly, meghaladta az egymillió forintot.

 

A közutak legfélelmetesebb szereplője a vontató, amelyeknél a kárgyakoriság megközelítette tavaly a 14 százalékot, vagyis minden hetedik kamion okozott valamilyen balesetet. Ezek a statisztika szerint igen súlyosak voltak, az átlagos kárérték ugyanis megközelítette a 2 millió forintot, ami azt jelenti, személyi sérülések is gyakran előfordulhattak. A kamionok 2015-2017 között okozták a legtöbb kárt, évente 8700-8900 közötti esemény történt, a legkevesebbet a covid évében, alig 5100-at, az elmúlt években évente 6300 körüli kgfb-s eset volt ebben a járműkategóriában, ez is 20 kamionos károkozás naponta. 

 

A buszos utak kiemeltek veszélyesek lehetnek

 

A károkozói toplista harmadik helyén a 80 férőhelyesnél nagyobb buszok állnak, ezek praktikusan a városi forgalomban járó csuklósok. Minden nyolcadiknak volt tavaly kgfb-s káreseménye, szerencsére viszont az átlagos kárérték mindössze 856 ezer forint volt. Az eggyel kisebb kategóriájú, 43-79 férőhelyes buszok - ilyenek a távolsági buszok - valamivel ritkábban okoztak kárt, de ha igen, akkor súlyosakat. 

 

A kárgyakoriság ebben a kategóriában is nagyon magas volt, 9,35 százalékos, az átlagos kár pedig meghaladta a 2,91 millió forintot, ami azt feltételezi, sok személyi sérülés is történhetett. Egyetlen évben volt magasabb a nagy távolsági buszok kategóriájában a kárkifizetés, 2017-ben, 2,99 millió forinttal. Ekkor kellett a veronai buszbaleset áldozatait  kártalanítania a Groupama Biztosítónak.

 

Tavaly is több halálos áldozattal járó buszbaleset történt, májusban például egy Csehországba tartó, magyarokat szállító busz Szlovákiában az autópályán belerohant egy kamionba. A Bank360.hu szakértői arra kívják fel a figyelmet, hogy a külföldi utazás előtt ezért is érdemes megfelelő utasbiztosítást kötni, ilyen helyzetekben ugyanis a biztosító segít megszervezni a megfelelő egészségügyi ellátást és a hazajutást is. A balesetet okozó jármű kgfb-je ugyan ilyen esetben is megtéríti a kárt, de ez egy jóval hosszabb folyamat, nem alkalmas a baleset utáni gyorssegélyre.

 

A trolik, buszok és kamionok magas káradataiból nem következik, hogy ezek vezetői ennyivel veszélyesebben vezetnének. Ezeknél a járműveknél figyelembe kell venni, hogy sokszorta többet tesznek meg velük egy évben, mint egy átlagos személyautóval, és döntően ez okozza a magasabb számokat annak ellenére, hogy ezeket a járműveket hivatásos sofőrök vezetik. 

 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Végre valami alulmúlja az inflációt: csak 5 százalékkal nőttek a kgfb-díjak
2022-12-09

Végre valami alulmúlja az inflációt: csak 5 százalékkal nőttek a kgfb-díjak

Közzétette az MNB a harmadik negyedéves KGFB-indexet, ez alapján a biztosítási díjak az előző év azonos időszakához képest 5 százalékkal emelkedtek, a kárkifizetések pedig 12 százalékkal nőttek.

Elolvasom
Autót veszel? Ettől függ, mi lesz a kgfb bónuszoddal
2022-08-28

Autót veszel? Ettől függ, mi lesz a kgfb bónuszoddal

A második autónk akkor is nulláról kezdi velünk a kötelező biztosításos életét, ha a másik kocsinkkal eminensen balesetmentesek vagyunk - és nem ez az egyetlen kgfb matek, amire figyelnünk kell eladáskor és vételkor.

Elolvasom
Autóbérlés külföldön: sokszor megéri az önrészbiztosítás
2023-05-06

Autóbérlés külföldön: sokszor megéri az önrészbiztosítás

Több ezer euró lehet a bérelt autók biztosításának az önrésze. Ha történik valami az autóval a bérlés ideje alatt, mélyen a zsebébe nyúlhat az ügyfél, ha nincs önrészbiztosítása.

Elolvasom
Zűrösen indulhat az e-rollerek kötelező biztosítása
2024-06-25

Zűrösen indulhat az e-rollerek kötelező biztosítása

Július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni az olyan mikromobilitási eszközökre, mint például az elektromos roller. A biztosítók egy része már közzétette az új díjakat, a részleteket szabályozó kormányrendelet azonban egyelőre nem jelent meg, így vakon tarifálnak, és olyan cég is van, amelyik inkább megvárja a jogszabályt.

Elolvasom
10 százalék feletti az éves drágulás a kötelező biztosításoknál
2024-05-31

10 százalék feletti az éves drágulás a kötelező biztosításoknál

Egy év alatt 11 százalékkal emelkedett a személygépkocsik kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának (kgfb) átlagos díja, ami 56 ezer forint, a fővárosaiknál pedig 80 ezer. A biztosítók jobban drágítottak, mint amennyivel a károkra kifizetett összegek nőttek.

Elolvasom