Több ezer euró lehet a bérelt autók biztosításának az önrésze. Ha történik valami az autóval a bérlés ideje alatt, mélyen a zsebébe nyúlhat az ügyfél, ha nincs önrészbiztosítása. Utóbbinak a tarifája széles skálán mozog, a kölcsönzők azt szeretik, ha náluk köti meg az ügyfél, de az internetes díj sokszor lényegesen olcsóbb.
Egyre többen indulnak repülővel nyaralni, majd a helyszínen autó bérelnek, hogy azzal járják be a távoli országot. Az autóbérlésnek azonban számos buktatója van, ha nem figyel oda az utazó, sok kellemetlen meglepetés érheti. Akárcsak a repülőjegynél, a bérautónál is sokan az árat nézik, pedig másra is érdemes odafigyelni - tanácsolja Ujfalussy Márk, a Magyarországi Autókölcsönzők Szövetségének alelnöke.
A szakember szerint semmiképpen nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni az autó lefoglalását, vagy a repülőtéren, a helyszínen megpróbálni autót szerezni. Az utolsó pillanatban talált autók ugyanis rendszerint drágábbak, emellett sok autókölcsönző operál bújtatott költségekkel, amelyekkel csak később szembesül az ügyfél.
A legjobban akkor járhat a turista, ha valamelyik nagy közvetítő oldalán választ magának autót, és ott is olyan cégtől teszi, amelyiknek az értékelése jó. A hüvelykujj szabály szerint a tízes skálán 7,5 fölötti pontszámmal rendelkező kölcsönzők közül érdemes válogatni, amelyik céget ennél rosszabbra értékelték az ügyfelei, azzal jellemzően voltak problémák. Nem volt autó, nem olyan autót kapott az ügyfél, amilyet lefoglalt, az átvett gépjármű műszaki állapota nem volt megfelelő, vagy éppen valamilyen extra költséget akartak vele kifizettetni a helyszínen a már egyeztetett díjon felül.
Önrészbiztosítás: változatos az árazás
Az egyik ilyen extra díj lehet az önrészbiztosítás. A bérelt autókon mindig van kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás és többnyire van casco is (CWD és/vagy LWD) törés és lopás ellen. Jellemzően azonban csak az alap, vagyis 10 százalékos, néha pedig még ennél is nagyobb önrészű biztosítást kötnek rájuk a kölcsönzők. Ez pedig az jelentheti, hogy ha ellopják a bérautót vagy összetörik, akkor forintban számolva milliós önrésszel számolhat az ügyfél, amit ki kell fizetnie.
Az utasbiztosítás ilyen esetben nem térít, de kiegészítő önrészbiztosítást köthet az ügyfél, és akkor a biztosító kifizeti az önrészt is helyette. A szolgáltatást általában már a közvetítő oldalán is meg lehet kötni, de ha valaki nem köti meg, akkor a kölcsönzőben is biztosan megpróbálnak egy ilyen szolgáltatást eladni neki, sőt ez akkor is megtörténik, ha már kötött ilyet.
Magán az autón ugyanis a kölcsönző gyakran keveset keres, a biztosító viszont szép jutalékot fizet neki. Megtörténhet, hogy a kölcsönző azzal próbálja rávenni az ügyfelet az önrészbiztosítás megkötésére, hogy annak hiányában akár több ezer eurós összeget foglal be a bérlő hitelkártyáján.
Az önrészbiztosítással nem rendelkező, vagy azt máshol kötő autóbérlők valamekkora kaucióval mindenképpen számolhatnak, ennek összege többnyire 300 euró körül van. Az autó leadása után azonban, ha a kölcsönző mindent rendben talált, feloldja a zárolást, és az összeg néhány napon belül vissza is kerül a bankkártyához tartozó számlára.
Az önrészbiztosítás díja az autó típusától, árától is nagymértékben függ, de persze alapvetően a közvetítő és a biztosító határozza meg. Általában napi 3-30 euróval kell számolni, és sajnos ugyanúgy nagyok a különbségek az egyes ajánlatok között, ahogy a magyarországi kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb) vagy cascók árában is. Egy egyhetes autóbérlésnél lehetséges, hogy a közvetítő oldalán például csak 80 eurót kérnek egy önrészbiztosításért ugyanarra az autóra, míg a köncsönzőnél a helyszínen már 250 eurót is elkérnek ugyanezért a szolgáltatásért. Persze ez is olcsóbb, mint a 2500 eurós önrész, amit egy kár esetén esetleg kifizettetnek az autót bérlővel.
Országonként eltér a gyakorlat
Az autót bérlők gyakran tapasztalják, hogy a különféle országokban eltér a szolgáltatók gyakorlata. A jellemző önrész is van olyan ország, ahol lényegesen magasabb, máshol alacsonyabb. Olaszországban például viszonylag alacsony az önrész, 1000 euró körül van az Autoeurope honlapja szerint. Spanyolországban és Németországban is többnyire néhány száz, maximum 1500 euró körüli önrésszel kötnek a kölcsönzők cascót a bérautókra. Aki viszont Portugáliába készül, legalább ezer, de inkább 2-3 ezer eurós önrészekre készülhet, szintén magasabbak a jellemző önrészek az Egyesült Királyságban.
Hogy megéri-e ezt az összeget csökkenteni egy kiegészítő biztosítással, az Ujfalussy Márk szerint leginkább az adott hely kockázatosságától függ. Dél-Olaszországban híresen nem vigyáznak sem a saját, sem mások autóira a sofőrök, így ott mindenképpen érdemes lehet megkötni az önrészbiztosítást, mert törnek a tükrök, horpadnak a lökhárítók a parkolókban hagyott autókon is. Egy kis forgalmú görög szigeten viszont nem feltétlenül érdemes több száz eurót kiadni ezért a szolgáltatásért, hiszen nem valószínű, hogy mások összetörik a kocsit. Nem csak az autósok lehetnek azonban veszélyesek a járműre, de maguk az utak is. Ha például sok a kőomlás veszélyére figyelmeztető tábla, érdemes lehet kiegészítő biztosítást kötni, egy lehulló kődarab ugyanis komoly károkat okozhat az autóban.
Az Insurance Europe adatai szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) a kárgyakoriság Törökországban, Máltán és Portugáliában a legmagasabb a kontinensen, 7-8 százalék között van, vagyis kétszer akkora esélye van egy vétlen autósnak arra, hogy összetörik a kocsiját, mint a 3-4 százalék közötti mutatóval rendelkező Magyarországon. A legjobban a finnek, a svédek és a csehek vigyáznak egymásra az utakon, a kárgyakoriság ezekben az országokban a legalacsonyabb, a 3 százalékot sem éri el.
Mi történik káreseménynél?
Ha kár keletkezett a gépjárműben, akkor a kölcsönző kétféle módon járhat el. Ha az ügyfél nála kötött kiegészítő biztosítást az önrészre, akkor nem fog kártérítést kérni az autót bérlőtől. Ha nem kötött, vagy máshol kötött, akkor az önrész erejéig követelheti a kár megtérítését, amit általában a kaucióból von le. Ha máshol volt biztosítása az önrészre az ügyfélnek, akkor utólag, a kifizetett kárról szóló számla birtokában kérheti a biztosítótól ennek az összegnek a megtérítését.
Az autó visszavételénél a kölcsönzők alaposan körülnézhetik a járművet, és minden apró sérülést kiszúrhatnak. Érdemes épp ezért az autó átvétele előtt alaposan körbefényképezni a járművet, hogy ha vita keletkezne egy sérülés eredetével kapcsolatban, akkor bizonyítani lehessen, ha az már ott volt az autón az átvétele idején is. Ha az autó átvételekor kapunk hibalistát a karosszéria kisebb sérüléseiről, akkor érdemes azokat ellenőrizni, ha jelentős eltérést tapasztalunk, akkor azt még az elvitel előtt jelezni, dokumentálni.
Fontos emellett, hogy az autó átvételénél ne kapkodjon az ügyfél. A kölcsönzők általában az ottani ország nyelvén vagy angolul írt szerződéseket adnak az ügyfél kezébe, amelyeket érdemes átolvasni, ha valamit nem világos, akkor rákérdezni a részletekre, ezzel elkerülhetők a későbbi viták és kellemetlen meglepetések. Az autókat általában teli tankkal adják át, és úgy is kérik vissza, de előfordulhatnak eltérések is. Érdemes erre is odafigyelni, mert ha a kölcsönző tankolja meg az autót, annak az árát is levonja a kaucióból.
Megtörténhet az autó használata során, hogy a jármű elromlik, vagy hibaüzenet jelenik meg a műszerfalán. Ebben az esetben értesíteni kell a kölcsönzőt, amely gondoskodik szerelőről, és ha szükséges kicseréli a járművet.