Szépen hízott tavaly a magyar biztosítók díjbevétele, de reálértéken még így is csak a 2018-as szintnek felel meg. Kelendőek voltak a nyugdíjbiztosíták, lakásbiztosításból viszont a kampány ellenére sem lett több, de az átlagos díjak emelkedtek az építőipari árak megugrása miatt. Az idén márciusban újra kereshetnek maguknak jobb lakásbiztosítást az ügyfelek.
A tagbiztosítók teljes díjbevétele tavaly elérte az 1 777 milliárd forintot, ez az összeg 12,4 százalékkal magasabb az előző évinél, azonban reálértéken nagyságrendileg csak a 2018-as értéknek felel meg - mondta Erdős Mihály elnök a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) évértékelő tájékoztatóján. A hazai biztosítók által kezelt szerződések megközelítik a 14 millió darabot. Ez közel 400 ezerrel több, mint 2023-ban. A növekedés motorját a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb), a nyugdíjbiztosítások és az egyéb felelősségbiztosítások adták.
Harmincezerrel több nyugdíjbiztosítás
Tavaly a nem-életbiztosítások díjbevételei 11,2 százalékkal, 1077 milliárd forintra, az életbiztosításoké 14,4 százalékkal, 700 milliárd forintra emelkedtek. Az utóbbiak közé tartozó nyugdíjbiztosítások díjbevétele 15,3 százalékkal bővült 2024-ben, ez 523 ezer biztosítási szerződést jelent, 30 ezerrel többet, mint egy évvel korábban.
A kockázati életbiztosítások száma 4,9 százalékkal, a unit-linked szerződéseké 0,4 százalékkal növekedett, ugyanakkor a vegyes életbiztosítások száma 11,6 százalékkal csökkent. A lakossági vagyonbiztosítások díjbevétele 14 százalékkal nőtt, továbbá a kgfb szerződésekből is 13,6 százalékkal több díj folyt be 2024- ben – ismertette Erdős Mihály.
A lakásbiztosítási kampány nem hozott több szerződést
A lakásbiztosítási kampány március 1-jén, a hétvégén indult az idén, és sokat várnak tőle a biztosítók is, de a kormányzat és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is. A tavalyi kampány hatására a biztosítók adatai alapján a szerződések száma gyakorlatilag nem változott, sőt egészen pontosan, év/év alapon 1152 darabbal csökkent. Az állománydíj és az átlagdíj viszont láthatóan emelkedett. A 12,6 százalékos emelkedés összhangban van az indexálásnál irányadó építőipari árindex növekedésével, ami 15,9 százalék volt.
A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) a teljes, 3,3 milliós állomány 2,7 százalékát teszik ki. A MABISZ kiemelten fontosnak tartja, hogy a kampány során minden ügyfél, aki lemondja a lakásbiztosítását, mindenképpen kössön új biztosítást, és ne maradjon fedezet nélkül.
Biztosít választásnál pedig azt javasolja, hogy az ár mellett a szolgáltatások tartalmát is vizsgálják felül az ügyfelek. A szövetség az idei lakásbiztosítási kampányban külön felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy az új technológiák beépítésénél, illetve adott esetben az alapterület növelésénél ezeket az új kockázatokat is megfelelő fedezettel biztosítsák az ingatlantulajdonosok. Fontos az ingatlanpiac áremelkedését is figyelembe venni a szerződések aktualizálásánál.
Fájdalmas teher az extraprofitadó
Tavaly a magyar biztosítási szektor 240 milliárd forintot fizetett be a költségvetésbe biztosítási és extraprofitadó formájában, ez a díjbevételük 13,52 százaléka, és 27 milliárd forinttal több, mint a szektor által 2023-ban befizetett adó összege volt. Erdős Mihály szerint a MABISZ örömmel nyugtázta, hogy az idén a bankszektorhoz hasonló, de arányaiban nagyobb leírás szerint csökkenthető az extraprofit adó. A szövetség előrejelzései szerint a szektor várható idei évi biztosítási adóból és extraprofitadóból származó adóterhe az idén érvényes állampapír-vásárlási lehetőséget kihasználva hozzávetőlegesen 216 milliárd forint lesz, ez a szektor várható díjbevételének 11 százaléka.